További Futball cikkek
- Kubatov Gábor: Nekem nincs olyan kíméletes főnököm, mint a Mol vezérigazgatója
- Válogatott védőnk csapata óriási zakót kapott, legendás edzője kiakadt
- 30 év után megkerült az elveszettnek hitt, egymillió fontot érő mez
- Műteni kellett a kapust, aki törött bokával védte ki a Manchester City szemét
- Szoboszlai Dominik kimagasló értékkel került be a Premier League álomcsapatába
fotók: Huszti István
Hónapokig tartó bizonytalanság, lassan szivárgó részletek és politikai sárdobálással körített találgatások után most már világossá válhat, mire is készül a magyar futball legújabb megmentőjeként fellépő Advertum Kft. A nyíregyházi székhelyű, eddig csak regionális szinten működő médiavállalkozás ajánlatára november közepén mondott igent a Magyar Hivatásos Labdarúgóliga (MHLL), miután az azt alkotó profi klubok rádöbbentek, jelenleg ez az egyetlen kiút a valamennyiüket fenyegető hárommilliárdos APEH-tartozás elől.
„Lekerült egy nagy teher a magyar futballról, most már jöhetnek azok a támogatók, akik a felszámolással fenyegető adósság miatt eddig nem akartak pénzt adni. Mi hiszünk a magyar fociban” – állítja Nagy Szabolcs, az Advertum többségi tulajdonosa.
Hogyan keletkezett a hárommilliárdos tartozás?
Az Orbán-kormány még 2001-ben vállalt 8,3 milliárd forint értékben garanciát az MHLL százszázalékos tulajdonában álló Profi Liga Kft. által kibocsátott és az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által lejegyzett kötvény tőkeösszegének visszafizetésére. A kötvény ötéves lejáratra szólt, és a folyamatos kamattörlesztés mellett egyszeri, a végén történő kifizetést rögzítettek. Az már akkor sem volt világos, a Profi Liga Kft., illetve a mögötte álló klubok miből fizetik vissza az összeget. A lehetőséggel élő klubok végül 3,1 milliárd forint értékben használták fel a hitelt, és a Profi Liga Kft. el is kezdte törleszteni a kamatait. A hitelt nem sikerült visszafizetni az MFB-nek, így a lejáratkor a bank lehívta az állami garanciát. A követelés az államhoz, illetve az APEH-hez került, amely 2008. márciusában megkezdte a Profi Liga Kft. végrehajtását.Az Advertum egy sok vitát kiváltó, májusi kormánygaranciával a kezében 5,2 milliárd forintos hitelt vesz fel, amiből azonnal kifizetik az MHLL százszázalékos tulajdonában lévő Profi Liga Kft. 3,1 milliárdos tartozását. Emellett az Advertum kap 2,1 milliárd forint kölcsönt arra, hogy a futball népszerűsítését is szolgáló országos médiarendszert építsen ki. Az ügylet részeként pedig az MHLL tizenöt évre átadta a futballbajnokság rádiós közvetítési jogait, a cég valamennyi NB I.-es stadionban elhelyezhet öt-öt, 6×1 méteres reklámtáblát. Ezenkívül az Advertumé még 450 millió forintnyi követelés, illetve három futballklub összesen 206 milliós tartozása.
A nyíregyházi cég vállalta, hogy a működtetett médiarendszer forgalmának – és nem a tiszta nyereségének – a húsz százalékát, de legalább kétszázmillió forintot minden évben eljuttat a magyar utánpótlás támogatására. Úgy tudni, ez a vállalás volt az, ami a végképp meggyőzte a reklámbevételeiket féltő klubtulajdonosokat arról, hogy jó lesz nekik az üzlet. Persze emellett az is nyomós érv volt, hogy az NB I. és az NB II. csapatai szinte azonnal hozzájutnak ahhoz az összesen háromszázmilliós, a tévéközvetítési jogokból származó bevételhez, amelyet a Profi Liga Kft. elleni végrehajtási eljárás miatt eddig nem kaphattak meg.
Az Advertum-Liga-ügyletről eddig azt lehetett tudni, hogy a cég a jogokért cserébe kiegyenlíti a hárommilliárdos tartozást. Ezzel szemben az MHLL százszázalékos tulajdonában álló Profi Liga Kft. kamatmentes hitelt kapott az Advertumtól. A nyíregyházi vállalkozás az általa felvett kereskedelmi banki hitelből valóban rögtön kiegyenlíti az APEH-követelést, a liga azonban tizenöt év alatt, évi 206 millió forintos részletekben visszafizeti neki. Az érintettek állítják, csak véletlen egybeesés, de az utánpótlásnak szánt és a ligához érkező támogatás minimumösszege is majdnem ugyanennyi.
Tanár és médiavállalkozó
A 33 éves Nagy Szabolcs a maga hatvanszázalékos részesedésével az Advertum Kft.legjelentősebb tulajdonosa. Nyíregyházán született, és a helyi főiskolán, valamint a Miskolci Egyetemen végzett történelem-regionális médiamenedzser szakon. Jelenleg is tanít, kommunikációs tantárgyakat a főiskolán. A kedvenc történelmi témái a két világháború közötti korszak, valamint az 1490 előtti Magyarország. A médiában tíz éve mozog, a futballal viszont mindössze ötéves a szorosabb kapcsolata. Focistaként csak a serdülőcsapatig ért el, mert „csak a mozgáskultúrám emlékeztet Peter Crouchéra, a futballtudásom nem.” Korábban legfeljebb a meccsösszefoglalókig jutott, majd 2003-tól a Nyíregyházi Spartacus marketing- és médiaügyeit is intézi. Amikor hivatalból kezdett meccsekre járni, sokszor a hév is elragadta, mostanra azonban lehiggadt.Akik nem azt gyanítják, hogy az Advertum baloldali médiabirodalmat akar építeni a kétmilliárdos hitelből, azok állítják, a cég bele fog bukni az üzletbe. Nagy Szabolcs azonban biztos benne, hogy az általuk kitalált rendszer évente 2,5-3 milliárd forint forgalmat fog számukra hozni.
Az Advertum ügyvezetője azt is elárulta, már most szerződéssel biztosított nettó 1,7 milliárd forintos bevétel. Nagy sorra vette a tételeket: a megkapott öt táblából már most három el van adva a következő öt évre, és ebből egymilliárd forint folyik be. A rádiós közvetítési jogokat továbbértékesítik, ezért 250 millió forintot kapnak. Az MHLL-től megvásárolt 450 millió forintos követelésállományból már 270 millió forintnyit továbbadtak és ebből 2009-ben és 2010-ben remélnek bevételt. A három klub – Diósgyőr, Újpest, Ferencváros – az ütemezés szerint 2010-re végleg rendezi 206 milliós tartozását.
Így jött ki az 1,7 milliárd, és Nagy szerint mindez olyan bevétel, amelynek minimálisak a költségei. Ebből azonban még nem lehetne visszafizetni az Advertum 2,1 milliárdos hitelét, illetve a ligatartozás visszafizetését szolgáló 3,1 milliárdos kölcsön kamatait. Az igazi bevételt a médiarendszerből remélik. Az általános megfogalmazás mögött valójában az a koncepció rejlik, hogy a cég minden megyeszékhelyen rádióadót szeretne üzemeltetni. Nagy szerint ezt kétféleképpen lehet elérni: vagy eladó helyi frekvenciákat vásárolnak meg, vagy egy országos kereskedelmi rádióba vásárolnak be. Előbbi változat hosszabb, két-három hónapos felállást feltételez, utóbbi esetben akár egy hónapon belül célba érhetnek. „Valamit biztosan fogunk venni. Csak az ár a kérdés, biztosan fogunk találni olyan adót vagy adókat, amely megfelel” – jelzi Nagy Szabolcs, hogy határozottak.
Volt rádió, nincs rádió, van rádió
Az Advertumot ért támadások felhívták arra is a figyelmet, hogy korábban a cég kisebbségi tulajdonában álló három regionális rádióval komoly gondok adódtak. A debreceni, miskolci és nyíregyházi Gold FM adókat üzemeltető MTC-Jonathán Rádió Kft. százmillió forint műsorszolgáltatási díjjal tartozik az ORTT-nek. A médiatestület már vissza is vonta az adók műsorszolgáltatási jogát, azok azonban továbbra is sugároznak. Az MTC Jonathán bíróságra vitte az ügyet, közben az Advertum idén október 1-jétől kiszállt a vállalkozásból. Erre ugyanis az ORTT szólította fel, a más érdekeltségei miatti összeférhetetlenség miatt. Az Advertum azonban továbbra is rendelkezik a Gold FM Rádiók értékesítési és marketingjogaival.Az Advertum-tulaj már korábbra ígér látható lépéseket: azt tervezik, látványos eseményen teszik nyilvánossá a ligával kezdődő együttműködést, illetve azt, hogy december 15-ével az APEH-hez megérkezik a 3,1 milliárd forintos tartozás.
A futballszezon márciusi indulására már a reklámtáblák is helyükön lesznek. Nagy Szabolcs elárulta, nem szokásos felületekre kell gondolni, hanem ledkijelzős rendszert építenek ki. Ezzel ott is elhárulnak a gondok, ahol minden felületet értékesítettek már – például a Ferencvárosnál és a DVSC-nél –, mert itt megosztva mehetnek az Advertum-féle és a már meglévő reklámok. Tavasszal indítja el az Advertum – az MHLL-lel közösen – a játékosfiigyelő rendszert is, ami már nem a hiteltörlesztés miatti üzlet része, hanem további együttműködés keretében kerül sor rá.
Nagy Szabolcs állítja, minden mögött alapos számítások húzódnak meg, ami már csak azért is szükséges volt, mert a hitelt adó Commerzbank három hónapig vizsgálta az elképzeléseiket és az üzleti terveiket. Ráadásul ezt a bank frankfurti központjában tették, aminek az ügyvezető kifejezetten örül, mert ezzel még az esélye sincs meg annak, hogy valaki mutyizást véljen felfedezni a hitelügylet mögött. „A bank ördög ügyvédjét játszott, mindent alaposan átvizsgált, és úgy látta, rendkívül jövedelmező ez a projekt” – tette hozzá Nagy Szabolcs.
A rádiós hálózat bevételeit az Advertum alsó hangon számolja 2,5-3 milliárd forinttal. A cég a közelmúltig három kelet-magyarországi rádióban volt érdekelt, amelyek a három megyeszékhelyen 100-100 millió forint forgalmat hoztak. Nagy Szabolcs az összes megyébe képviseleti irodát tervez, tizenkilencszer százmillió forint bevétellel. Úgy, hogy Budapestet is egy kategóriába sorolják a többi várossal. Az így kalkulált 1,9 milliárd forinthoz jönne még az ügynökségi tevékenységből 1-1,1 milliárd forint.
Az Advertum
A legnagyobb vidéki médiavállalkozásként definiálja magát a nyíregyházi cég. Nagy Szabolcs erről azt mondja, fontos elsőnek lenni, ha pedig ez nem sikerül, meg kell találni a kategóriát, amelyben elsőnek mondhatjuk magunkat. A jelenleg 150 millió forint jegyzett tőkéjű céget 2006. január 5-én jegyezték be, a tulajdonosok között akkor még a nyíregyházi futballcsapatot is birtokló Sziky Gyulával. „Nagyon kicsiben kezdtük” – mondja Nagy, és hozzáteszi, egy háromszobás irodából mára eljutottak egy 1500 négyzetméteres komplexumba. A három rádió mellett az Advertumé egy nyíregyházi kábeltelevízió, valamint a Metropol Média 1 regionális melléklete is. A jelenleg 45 főállású alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásban 60 százalékban tulajdonos Nagy Szabolcs, 30 százalék Varga Zoltáné, 10 Czár Csaba tulajdona. Az Advertum 2006-ban 117 milliós forgalmat könyvelhetett el, 2007-ben 300 milliót, idénre is ekkora bevételt remélnek.Az Advertum-tulajdonos gondolkodásának középpontjában a költségminimalizálás áll. „Ami Budapesten egy forintba kerül, nálunk tíz fillérbe. Mi vidéken nőttünk fel, ott szocializálódtunk, nincsenek fővárosi allűrjeink. Mi nem azzal kezdjük a gondolkodást, hogy min mennyit kereshetek, hanem azzal, hogy van egy feladat, oldjuk meg” – magyarázza Nagy, aki egészen biztos benne, hogy a költségeik évente legfeljebb egymilliárd forintra rúgnak majd. Mindezt arra alapozza, hogy a lehető legtöbb tevékenységet Nyíregyházára akarják koncentrálni, a helyi főiskolán található ugyanis az a médiaközpont, amely az egész koncepció egyik fő pillérét jelenti.
A nyírségi vonal azonban a közvéleményben eddig csak hátrányt okozott az Advertumnak. Az gyorsan feltűnt mindenkinek, hogy nemcsak a semmiből felbukkant cég, hanem a májusi – Nagy Szabolcs által az egész ügyben a szükséges rossznak tartott – kormánygarancia előterjesztője, Veres János is a megyéhez kötődik. A nyírbátori szocialista politikusról azt állította a Magyar Nemzet, hogy közeli barátság fűzi ahhoz a Sziky Gyulához, aki az Advertum korábbi tulajdonosa, illetve a nyíregyházi futballcsapat tulajaként most is kapcsolatban áll a médiavállalkozással. Az érintettek cáfolták, hogy szoros kapcsolatban állnának, és Nagy Szabolcs is azt hangoztatta, csupán arról volt szó, hogy az azonos hátterű felek gyorsan megértették egymást.
Szerinte egyébként is becsületbeli ügyről van most már szó. „Meg kell mutatnunk, hogy Nyíregyházáról is véghez lehet ekkora dolgot vinni. Minket mindig lebecsültek, mindig azt mondták, két-három hónapig bírjuk még. Ez volt a rádióval, a városi tévével, a futballcsapattal. Én viszont azt mondom, ha Nyíregyházán sikerült ennyi mindent elérnünk, itt kacagva menni fog.”
Nagy Szabolcs abban is biztos, hogy a futballal biztos üzletbe fogtak. „A magyar focinak van jövője, és ami fontosabb, ebben az országban nincs alternatívája. Lehet akármennyire rossz a futballunk, nem lesz konkurencia: nem fog senki alternatív NB I-et indítani.”