Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kibírta a letámadást és már uralkodik az Adidas

000 14B5K0
2018.06.08. 15:10

Már február-március környékén bemutatták a gyártók, milyen mezeket fejlesztettek a világbajnokságra kijutó csapatoknak. A németek például visszatértek a zöld vendégmezhez, amelyik 1990-ben szerencsét hozott nekik, az angolok elleni elődöntőt például abban vívták meg sikerrel.

A bemutatásán egy kicsit mindenki beleszerethetett a mexikói trikókba, mert valaha az Aranycsapat játszott hasonlóban, csak a színek sorrendje volt más, értelemszerűen.

A brazilok is visszanéztek kicsit a múltba, nekik az 1970-es minta adta az alapot, természetesen akkor ők nyertek. Sőt, elég sokan talán minden idők legjobb csapatának nevezik az akkorit, amelyben utoljára ott volt még Pelé.

1970-ben óriási üzleti csata folyt a brazil zseni kegyeiért, holott a német Dassler testvérek egymással harcban álló cégei, az Adidas és a Puma előzetesen paktumot kötöttek, hogy őt kihagyják a háborújukból.

Egy német kisvárosba vezetnek a szálak

Mindkét cég legfontosabb bázisai a mai napig egy német kisvárosban, a 23 ezres Herzogenaurachban vannak. Nem véletlenül, ugyanis innen származik a Dassler család.

A Puma az Adidasból vált ki 1948-ban, miután Adolf és Rudolf összeveszett. Az a furcsa helyzet állt elő, hogy a környékbeli munkások, mérnökök egyik fele az Adidasnál, a másik egy kilométerrel odébb, a konkurenciánál dolgozik.

Aztán a Puma mégiscsak feldobott neki 120 ezer dollárt, hogy lehetőleg az ő stoplisaikat hordja. Ismert jelenet, a Peru elleni 70-es vb-meccsen a már kétszeres világbajnok a kezdőkörben cseréli le a cipőit. Ha olyan szinten lett volna a tévéközvetítés, mint manapság, nagyobb marketingfogást elképzelni sem lehetett volna.

A két cég most is jelentős szereplő – derül ki összeállításunkból, amely az elmúlt húsz év piaci történéseit tekinti át. Azért az 1998-as tornát választottuk kiindulópontnak, mert akkor rendezték először 32 csapattal a vb-t. Ez a lebonyolítás 2026-tól megszűnik, már 48 válogatott lesz szereplője a legnagyobb futballbiznisznek.

A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) legfőbb szponzora jelenleg is az Adidas, noha a húszéves ciklus közepén úgy tűnt, hogy teljesen elveszítheti dominanciáját. Az alábbi táblázatban a három nagy gyártó eredményeit szedtük össze, azaz hogy melyik vébén hány csapatot láttak el felszereléssel (mez, nadrág, sportszár).

Gyártó 1998 2002 2006 2010 2014 2018
Adidas 7 10 6 12 9 12
Nike 5 8 8 9 10 10
Puma 5 5 12 7 8 4

Szóval, a kiindulási pontnál, 1998-ban hét nemzet választotta a három csíkot. Van persze olyan értelmezés is, hogy épp a német vállalat ezt a hét nemzetet semmiképp sem akarta elengedni. A presztízs, a tradíciók és nyilván a jól kiszámolt üzleti és nyereségességi szempontok miatt.

A Puma 2006-ban, vagyis épp a német helyszínen nagy csapást mért a riválisra,

2010-ben viszont már ismét az Adidas volt az első. Négy éve a Nike vette át a vezetést, hogy idénre ismét a dobogó tetejére ugorjon az Adidas, és 12-10 legyen az állás, miközben a Puma érezhetően visszaszorult, nagyon lemaradva harmadik.

Húsz éve a Reebok még három válogatottat is öltöztetett – a vállalatot később felvásárolta az Adidas –, de például az Umbro is olyan erős volt, hogy az angol mellett a skótok és a norvégok is a céget választották.

Sőt, 1994-ben a világbajnok brazil csapatnak is ők szállítottak, ennél nagyobb piaci siker aligha létezik. Most ellenben csak Peru tartozik az ügyfélkörükbe, az angoloknak már nem megfelelő az egyébként manchesteri telephelyű cég.

A Puma érdekes utat járt be, mert idén visszaszorulóban van, az olaszok váratlan távolléte érzékenyen érinti őket, de igazán Afrikában veszítettek piacot. Mindössze egy afrikai csapat lesz a cég mezében.

Izland a térképre tette az Erreát, Costa Rica és Panama pedig a New Balance-t. Costa Ricának az előző vb-n még a Lotto gyártott mezeket, és aztán az olasz cég ki is szorult a világbajnokságról, noha 2006-ban még az ukránok és szerbek is partnerei voltak.

„Németország mindig is az Adidas legfontosabb partnere volt, a harmincas évektől kitart a kapcsolat, és ki tudja, a múltban milyen viszontagságokon ment át, de fennmaradt.

Argentína fontos nemzet, már Lionel Messi előtt is az volt. Spanyolország már a 2008-as felívelése és futballhódítása előtt is ügyfelünk volt, természetes, hogy maradt velünk.

Mindkét fél elégedett. Japán 2002-től számít ránk, és mi is rájuk, fontos nemzet” – mondta az Indexnek az Adidas Magyarország ügyvezetője, Tamás Áron.

A cég egyébként a hagyományos köréből Franciaországot veszítette el, noha még mindkét világbajnoki döntőjekor a három csík volt a mez ujján. A 2010-es nagy égés is közrejátszhatott a szakításban, de lehet, hogy a franciák egyszerűen kaptak egy jobb ajánlatot, vagy épp azt számolták ki a német központban, hogy már nem éri meg feltétlenül a válogatottal foglalkozni.

Mindez azért különösen érdekes, mert a francia olimpiai csapatot továbbra is az Adidas ruházza fel.

  • Egy gyors zárójel: a magyar is azon öt kiváltságos ország egyike, amelyikre különös figyelmet fordítanak az olimpia előtt, és kikezdhetetlen a partnerség.

Egy gyakorlati példa: Mexikó most játszik másodszor Adidasban, előtte a helyi gyártók és a riválisok is versengtek az országért. 1994-ben az Umbro készítette el minden idők egyik legviccesebb kapusmezét az akkori bálvány Camposnak. 1998-ban viszont például a helyi ABA ruházta fel őket. Hatalmas piac, a futball a legnépszerűbb sport, az Egyesült Államokban is jelentős számú mexikói él, akik költenek az identitásuk őrzésére, de ugyanez igaz Európára is. Vagyis globálisan is fontos és értékes válogatott.

Tamás úgy gondolja, a mostani rangsor kialakulásában a szerencse is közrejátszott, nem mozdultak meg rejtett erők a háttérben, nem akarták mindenáron visszaszerezni az első helyet.

Ilyen szerencse például, hogy a belgák épp most váltottak – 2014-ben még egy kis svájci cég volt a partnerük, most újra egymásra találtak. Svédország jelenlétére például nem lehetett számítani, a kapcsolatuk ugyanakkor viszont régi, bár a svédek is játszottak más márkákban. Egyiptom és Marokkó visszatérők, Elefántcsontpart ugyanakkor lemaradt. Hollandiával és az Egyesült Államokkal a Nike egyik fontos láncszeme esett ki.

A vb-labdát továbbra is az Adidas adja, 2030-ig szól a szerződésünk. Nem szeretek azzal élcelődni, hogy a labda nálunk van

– emlékeztetett Tamás.

Ebben a szegmensben jól észrevehető a hazai bevételeikben, hogy nincs ott a magyar válogatott, mert kevesebb labda fogy, mint a 2016-os Európa-bajnokság előtt, ahol az egyik menő ajándék volt. A mostani Telstarból így is több mint 10 ezer elment, de két éve a Beau Jeu hazai népszerűsége jelentősen nagyobb volt.

„2016 nyarán senki sem volt felkészülve arra, hogy olyan elsöprő lelkesedés lesz, mint volt a nemzeti csapat iránt. Mi örülnénk a legjobban, ha ez még egyszer megismétlődne" – foglalta össze.

Ami a mezeknél működik, a cipőknél nem. Mario Götze ugyanis Nike csukában vágta a kapuba a mindent eldöntő gólt 2014-ben a hosszabbításban, ahogy Iniesta is 2010-ben. Zidane 2006-ban színtiszta Adidasban volt, ahogy Ronaldo Nike-ban 2002-ben.

Ha Messi lőne gólt július 15-én a moszkvai Luzsnyiki Stadionban, akkor a Nike cipősök sorozata és az eltérő mez-cipő-széria is megszakadna.

Nyitókép: Franck Fife/AFP