A vén csont terve sínen a tizedikért

rossicover
2017.05.05. 20:04

Második, második, második. Ez a három helyezése Valentino Rossinak az utóbbi három évben a MotoGP-vébén. Tavaly és három éve jócskán kikapott a világbajnok Marc Marqueztől, a kettő között viszont csak pár ponttal maradt le Jorge Lorenzótól.

38 évesen újra megpróbálja, bár úgy tűnt, esélytelen lesz, mert a teszteken pocsékul ment.

Idén rettentően le volt maradva új csapattársától, Maverick Vinalestől, aki szenzációsan kezdett, az összes tesztnap után az első két futamot is csont nélkül nyerte. Az olasz nem találta az összhangot a Michelin-gumikkal. A gyártó a télen újra változtatott a keverékeken, az új konstrukció pedig nem fekszik neki, ráadásul az új Yamaha sem igazán a szája íze szerint való. Viszont erős és gyors, úgyhogy csüggedés helyett lépésről lépésre elemezte ki a helyzetet mérnökével, Silvano Galbuserával, és a katari futamon elért harmadik helyével mindenkit meglepett. Pedig az edzéseken még szenvedett, csak a 10. helyről startolhatott, aztán a versenyen egész simán jött előre.

Elárulta, a tesztelés azért sem megy neki, mert híján van a motivációnak, több mint 20 éve van a vb-n, tét nélkül neki már nem az igazi.

Argentínában újra nehezen mentek az edzések Rossinak, de hetediknek kvalifikált, majd második lett az ismét nyerő Vinales mögött, nem is sokkal lemaradva.

rossiaustin1

Közben a vb-címvédő Marquez negyedik volt Katarban és pole-ból indulva, az élről bukott Argentínában. Tavaly is erősebben kezdte a szezont a Yamaha, idén meg végképp jobb Rossi és Vinales Yamahája Marquez Hondájánál.

Marqueznek sem volt jó tele, a Honda még nem az igazi, a japánoknak sok gondjuk van, állítja a spanyol. Leginkább a Forma-1 terheli le a céget, ahol a projekt több sebből vérzik, így immár évek óta leginkább Marquez zsenialitására bízzák a motor fejlesztését. Klasszisát bizonyítja, hogy a harmadik versenyen már győzött, igaz, Austin olyan pálya neki, mintha saját magának építette volna: 2013-ban itt nyerte első futamát a GP-ben az első itteni Amerikai Nagydíjon, és azóta még nem győzték le itt. Öt győzelem zsinórban, impresszív.

Ezzel Marquez vissza is jött a vb-harcba, Vinales ugyanis bukott. Most először nem ment minden tökéletesen az újonc yamahásnak, Rossi a sarkába, harmadiknak kvalifikált, és ugyan az időhátránya jelentősnek látszott, ezt a futamra nagyjából eltüntette az olasz. Lerajtolta Vinalest, és egész magabiztosan haladt előtte, míg a harmadik körben a fiatal el nem esett.

Vinales furcsa bukásról beszélt, de a motorral nem volt baj. Rossi simán bejött másodiknak Marquez mögé, és másfél év után újra vezeti a világbajnokságot. (16 éve, a 2001-es nyitófutam után vezette először a GP-ben, akkor még az 500 köbcentiben.)

  • Rossi 56 pont
  • Vinales 50
  • Marquez 38

Ami szerinte

nagyszerű, de főleg váratlan meglepetés a téli problémák után.

És ami leginkább azért pozitív Rossinak, mert a kedvenc pályái még jócskán hátra vannak. Katarban és Argentínában nyert korábban, de egyik hely sem a szíve csücske, Austin pedig talán a leggyengébb futama. Tavaly pár kör után el is esett, ugyanúgy, mint most Vinales.

Egyelőre a vb-projekt sínen van, az már kezd látszani, hogy alapnak a dobogókat jelölte meg: ha valaki világbajnok akar lenni, akkor minden futamon a háromban kell végeznie. Ennyi valószínűleg még nem elég, de ez az alap, amiről tovább lehet lépni. Biztosan kell néhány győzelem, általában négy, ennyi szokott lenni a minimum, amivel célt lehet érni.

Rossinak a jövő hétvégén jön az első olyan pálya, amit kifejezetten szeret, Jerez. Itt már 10-15 évvel ezelőtt is győzött - sőt, 125 köbcentiben már épp 20 éve is - , tavaly szintén. Ha erős pénteket és szombatot tud összehozni, vasárnap jobb lehet, mint eddig idén bármikor.

Egyértelmű, Rossinak meg kell jelölnie a pályákat, ahol a dobogónál többre is törekszik. Azaz sorrendben:

  • Jerez - Spanyol GP
  • Mugello - Olasz GP
  • Barcelona - Katalán GP
  • Assen - Holland GP
  • Brno - Cseh GP
  • Misano - San Marinó-i GP
  • Phillip Island - Ausztrál GP
  • Szepang - Malajziai GP

Ez a 15 hátra lévő futam bő fele, nyolc, és mivel ebből hat tavasszal és nyáron van, az ősz elejére már eldőlnek Rossi esélyei. Ha szeptember elején, a misanói hazai versenye után nem lesz ideális helyen a pontversenyben, illetve nem lesz két-három győzelme, utána már kicsi a sansza, hogy behúzza álmát, a 10. vb-címet. Misano után ugyanis még öt nagydíj lesz hátra, de ő csak kettőn lehet esélyes, Phillip Islanden és Szepangban.

Sok múlik természetesen Vinales formáján. Csak 22 éves, első szezonja egy ütőképes istállónál, így róla még senki nem tudja, mire képes hosszú távon. Az látszik, hogy piszok gyors, de Austinban jött a váratlan hiba. Ha ez volt a tanulópénz, és innentől megingathatatlan lesz, Rossi bajban van.

valedecima

Marquez kiszámíthatóbb: biztosan élközelben lesz a hajrában. Két évvel ezelőtt vagy három szezonra előre ellőtte a bukáskvótáját, annyiszor esett ki. Bár még ő is csak 24, de jóval tapasztaltabb lett, nehéz elképzelni, hogy visszaessen ugyanarra a szintre. Neki a Hondával lehet gondja, mégpedig az, hogy a jelenleg jobb Yamahával szembeni hátrányukat nem tudják ledolgozni, illetve az előző évvel ellentétben, amikor a Yamaha a hajrára elgyengült, idén nem fog.

Lényeg a lényeg, Jorge Lorenzo hiába igazolt át egy vagyonért a Ducatihoz, egyelőre csak a 10. hely körül szenved,

idén is háromfős bajnoki csatára van kilátás.

Marquez mindig favorit, de Vinales esélyeit sem taksálnánk kisebbre. Mögöttük lehet valamivel Rossi, neki különösen okosnak és hibátlannak kell lennie, hogy tartsa velük a lépést.