Márta, Flóra
21 °C
34 °C

Meghalt Hans Mezger, az autósport egyik legmeghatározóbb motortervezője

2020.06.12. 11:51

2020. június 10-én, 90 éves korában meghalt Hans Mezger, az autósport egyik legmeghatározóbb motortervezője. Mezger teljes karrierjét a Porschénál töltötte, az általa épített motorokkal összesen 13-szor nyertek a Le Mans-i 24 órás versenyen, de a McLaren révén az 1980-as évek közepén három egyéni és két konstruktőri világbajnoki címben is szerepe volt a Forma-1-ben. (A McLaren akkor a svájci TAG cég nevére keresztelte a Porsche motorjait, hasonlóképp, ahogy a Red Bull tette 2016-18 között a Renault motorjaival.)

Az 1929-ben született Mezger mérnöknek tanult a Stuttgarti Egyetemen – 1945-ben nem sokon múlt, hogy besorozzák, de végül folytathatta a tanulmányait. Az egyetem elvégzése után 1956-ban került a Porschéhoz, 1994-es visszavonulásáig a stuttgarti cégnél dolgozott.

Az első komolyabb projekt, amiben részt vett, az 1960-as, a Forma-1-be szánt 1,5 literes, nyolchengeres bokszermotor kidolgozása volt, majd ezután a márka legendás autója, az ős 911-es hathengeres motorjának tervein dolgozott.

1965-ben rábízták a Porsche versenyrészlegének motorfejlesztését, így ő álmodta meg a 917-es 12 hengeres motorját, amit az eredeti 4,5 literről és 520 lóerőről később 5,4 literig, és a turbófeltöltővel több mint 1300 lóerőig húztak fel úgy, hogy alapjaiban nem változtattak a motoron. A 917-esek 1970-71-ben kétszer is megnyerték a Le Mans-i 24 órás versenyt, majd az 1970-es évektől induló Porsche-dominancia is Mezger motorjainak volt köszönhető.

1976 és 1987 között mindössze kétszer nem Porschéval nyerték a versenyt – 1978-ban a Renault Alpine A442B, 1980-ban pedig a Rondeau M379B-Ford Cosworth nyert –, a 935-ös, 936-os és a 956/962-es modell is a csúcsra jutott. Sőt, 1994-ben is Porsche-motor nyert, ez hajtotta ugyanis a Dauer 962 Le Mans-t. 

Az 1990-es évek második felében győztes Porschékhoz már nem Mezger tervezte az erőforrásokat, ugyanis ekkor épp a Porsche nem túl jól sikerült F1-visszatérésén dolgozott 1994-es nyugdíjba vonulásáig, ami után egy ideig még tanácsadóként azért jelen volt a Porsche mellett.

„Halálának híre nagyon szomorú veszteség a számunkra. Lélekben a családdal vagyunk... Köszönjük Hans Mezgernek kivételes mérnöki eredményeit, amelyeket az autósport, és a Porsche szolgálatában ért el” - mondta a Porsche igazgatótanácsának fejlesztésért felelős tagja, Michael Steiner, a vállalat nevében.

via Totalcar