- Sport
- Autó-motor
- talmácsi gábor
- motogp
- balaton park circuit
- balatonfőkajár
- farkas kevin
- magyarország
Talmácsi Gábor: Piszkosul sok lemondással jár az út, ami Magyarországról a MotoGP-be vezet
További Autó-motor cikkek
- Zajvédő fallal és zajnaptárral segítené a békés együttélést az új balatoni versenypálya
- Megtudtuk, mennyibe kerülnek a jegyek a magyarországi MotoGP-futamra
- Hivatalossá vált, újabb versenysorozat látogat el a Balatonhoz
- Ha így folytatja a kilencéves zsenipalánta, visszatérhet a legendás név a Formula–1-be
Ahogy azt korábban már ismertettük, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a versenypályákon elért eredmények mellett a vezetéstechnikát, valamint a fizikai és mentális alkalmasságot is felméri, mielőtt patronálni kezd egy fiatal pilótát, legyen szó akár autóversenyzőről, akár motorversenyzőről.
Fókuszban a Road to MotoGP
Talmácsitól először azt kérdeztük: mik azok az elengedhetetlen feltételek, melyek mentén egy magyar motorversenyző eljuthat a MotoGP-be?
„Az első lépcsőfok természetesen az, hogy gyermekként megismerje a sportot. Gyorsasági motorozásnál kijelentem, ha öt-hat évesen pattan először motorra, az egy optimális életkor. Hatévesen pedig már el lehet kezdeni versenyezni. Utána jön persze a neheze, gyakorlatilag ahhoz, hogy valaki eljusson a MotoGP-be, végig kell járnia az összes lépcsőfokot a Road to MotoGP nevű program keretein belül” – válaszolta a MotoGP 125 köbcentis kategóriájának 2007-es világbajnoka.
Ezt a programot a MotoGP-t szervező és annak kereskedelmi jogait birtokló Dorna hívta életre. A Road to MotoGP tehetségkutató bajnokságokat foglal magában egy magas szinten kidolgozott szabályrendszerrel. Aki ezekben a bajnokságokban megfelelő eredményt tud elérni, bizakodhat, ezek a karrierugrások kellenek ahhoz, hogy valakire felfigyeljenek, fűzte hozzá Talmácsi Gábor.
Jövőre Magyarországra is ellátogat a MotoGP mezőnye:
A first look at where we'll be racing in Hungary next year! 🙌
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 19, 2024
Balaton Park becomes the newest addition to the #MotoGP2025 calendar! 🤝#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/yEfTaaiA8D
Ezen rendszer tulajdonsága, hogy aki a top 3-ban szerepel a bajnokságban, a program segítségével automatikusan továbblendülhet a következő állomásra.
„Mondok egy példát: ott van a FIM MiniGP World Final, ami egy kispályás világbajnokság a legfiatalabbaknak (10–16 év), ahol egy futam van év végén, és összesíti a nemzeti bajnokságokat, tehát csak a legjobbak nevezhetnek a World Final-futam döntőjére” – folytatta Talmácsi Gábor.
A fiatal versenyzőknek szóló programban prototípus motorokkal mennek a versenyzők, ez óriási különbség minden más juniorszériával szemben. A Superbike-ban utcai motorokból vannak átalakítva a versenymotorok, itt minden esetben prototípus versenymotorok versenyeznek. Ha ebben a közegben nő fel valaki, és ezt az utat végigjárja, akkor évről évre közelebb kerülhet a Moto3-as világbajnoksághoz, ami a MotoGP előszobájának számít. Szakmailag nem nagyon látunk más utat, hogy Magyarországról valaki eljusson a MotoGP-be
– hívta fel a figyelmet 2007 világbajnoka.
Talmácsi Gábor is megerősítette, hogy a HUMDA senkit nem karol fel egyetlen kiugró eredmény után, egy bizonyos szintre önerőből kell eljutnia a versenyzőnek, utána lehet szó arról, hogy segítséget kapjon a szülői bázison felül.
„Amennyiben azt látjuk, hogy a versenyzőt képviselő szülők, esetleg a menedzser tisztán látja a folyamatokat, hogy mit szeretnének elérni, és a mi szakmai stábunk ezekkel a célkitűzésekkel egyetért, akkor kaphat támogatást a fiatal versenyző” – magyarázta a HUMDA szakmai tanácsadója.
A szülőknek is nagy áldozatokat kell hozniuk
„Ahhoz, hogy valakiből MotoGP-versenyző váljon, el kell fogadnia, hogy ez a hivatás sok lemondással jár. Rengeteget kell például utazni és edzeni” – folytatta Talmácsi Gábor, aki Farkas Kevin példáját hozta fel, aki ebben az évben indult a FIM JuniorGP-n és a Red Bull MotoGP Rookies Cupon is, így összesen 24 versenyen állt rajthoz.
„És akkor a tesztekről és a téli felkészülésről még nem is beszéltünk. Ez nagyon komoly terhelés, Kevin most 17 éves. Ha fiatal vagy, akkor 12-14 éves korban előre kell lépned, a fejlődési ív azon szakaszán egy évben minimum 20-25 futamot teljesítened kell, különben nehézkessé válik az előrelépés. Többen egyszerre két bajnokságban indulnak ebben a korban, hogy minél több tapasztalatot tudjanak gyűjteni. Ez nagy áldozat a szülőktől, hiszen eleinte ők viszik versenyről versenyre a gyereket. Az anyagi megterhelésen felül ez egyben azt is jelenti, hogy a szabadidejükből is jócskán fel kell áldozniuk, hiszen hétvégén ők sem pihennek akkor” – hívta fel a figyelmet a szakember.
Talmácsi Gábor elmondása szerint a HUMDA segítséget nyújt a nemzetközi kapcsolatok ápolásában, ez segíthet valakit bejuttatni egy csapatba. „Egyre inkább abba az irányba megyünk, hogy egyfajta háttér »office-t« nyújtsunk a versenyzőknek. Ne felejtsük el, hogy a HUMDA a nagypályás versenyzést is támogatja” – jegyezte meg.
Érdemes lehet ezt a két nevet megjegyezni
Lapunk kérdésére az exmotorversenyző azt mondta, a magyarok közül jelenleg Farkas Kevinnek van a legnagyobb esélye bejutni a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyébe, méghozzá ott az első lépcsőfokot jelentő Moto3-as kategóriába. Ha minden jól megy,
akkor talán szabadkártyával már jövőre bemutatkozhat ott valamelyik versenyhétvégén,
árulta el a tehetség mentora az Indexnek.
A MiniGP-ben Lukács Tamás nevére hívta fel a figyelmet Talmácsi Gábor. Ami a Superbike-ot illeti, ott most elég gazdag a magyar versenyzői bázis, a HERT Endurance (FIMEWC) csapatát szintúgy kiemelte 2007 világbajnoka. „Sokan most lesznek 18 évesek azok közül, akiket támogatunk, 6-7 versenyző is elég magas szinten van már – fűzte hozzá. – Meg kell említsem Varga Tibort is, aki a HUMDA segítségével a MotoE elektromos géposztályban áll rajthoz 2025-ben, amely a MotoGP betétfutama.”
Az olasz Snipers csapat színeiben induló versenyző 2025. augusztus 22-24-én a balatonfőkajári Balaton Park Circuit pályán is rajthoz áll majd MotoGP magyarországi versenyhétvégéjének betétfutamán. További részletekért kattintson ide.
Talmácsi Gábor a kérésünkre külön is beszélt Farkas Kevinről:
18 éves kortól lehet menni a MotoGP-világbajnokságban, vagyis a Moto3-ban, Kevin februárban tölti be a 18-at. A cél, hogy a csúcskategóriában Moto3-ban elinduljon szabadkártyával egy-két versenyen, köztük a magyar nagydíjon, és ha ott bizonyít, akkor esetleg 2026-tól már teljes szezont produkálhat. Most viszont a FIM JuniorGP-re kell fókuszálnia, ott kell egy jó szezont futnia, amivel kivívhatna magának egy állandó helyet a legjobbak között. Én hiszek benne, hogy már most megugraná ezt a lécet, de szakmailag nézve a jövő év elejét meg kell várni, milyen lesz a tempója a pályán.
Ajánlókép: Farkas Kevin hivatalos versenyzői Facebook oldala