További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Feltűnően békés hangulatban tárgyalgatja az Országgyűlés az új szerzői jogi törvény tervezetét. Az általános vita inkább emlékeztetett hálaadó istentiszteletre, sem mint parlamenti csatára. Minden oldal talált okot a tervezet dicséretére, mindenkinek meg volt a kis hozsannája, amit elzengedezhetett, szó esett „az információs társadalom alapjául szolgáló” szerzői jogról csakúgy, mint a magyar nemzeti szellem védelméről, és persze tág teret kapott az obligát európázás is. De Európa tanácstalan, ahogy az Egyesült Államok is: a szerzői jogok védelmi rendszerét alapjaiban ingatják meg az új digitális technológiák és az internet. A copyrightlobby dühödt és irracionális húzásokkal próbálja tartani pozícióit. A szerzői jogok nevében föllépő multinacionális óriás vállalatok mögött pedig fölsorakoznak az államok erőszakszervezeteikkel, a „szoftver- és zenetolvajok” elleni hajsza egyre vadabb.
A nemzetközi helyzet fokozódik tehát. Ehhez képest itthon egy halovány kis vitát sem tud gerjeszteni a készülő új szerzői jogi törvény. Két dolog következhet ebből: parlamenti képviselőink vagy drámaian alultájékozottak a kérdésben vagy teljes mellszélességgel képviselik a szerzői jogi gazdasági lobby érdekeit. (Én a kettő kombinációját tartom valószínűnek.) A legaggasztóbb, hogy egyáltalán nem jelenik meg a civil érdek, amely az információ szabad áramlásához fűződik. Senki sincs, aki szóvá tenni, hogy a szerzői jogi őrület fenyegeti az oktatás, a kutatás a véleménynyilvánítás szabadságát, kiszolgáltatottá teszi a polgárt az egyre több szerzői jogot birtokló, mindent fölvásárló óriás vállalatokkal szemben.
Az általános vitát csak egy-két bátortalan akadékoskodó zavarta meg: egyrészt az úgynevezett reprográfiai díj (a fénymásolókra, faxokra, szkennerekre, nyomtatókra kivetett sarc) bevezetését támadták, másrészt talán két szocialista képviselő tette szóvá azt, hogy ebben a hihetetlen ultramodern, minden tekintetben korszerű jogvédelmi törvénytervezetben még csak elő sem fordul az internet-fogalom.
Jön a szigorítás
Mind a két apró észrevétel mögött súlyos problémák húzódnak meg; aki bontogatni kezd, feszültségeket, kirívó igazságtalanságokat, anakronizmusokat, az ember természetes jogérzékével szemben álló szabályokat talál. A reprográfiai díj nevű agybaj bevezetése például értelmezhető úgyis, hogy a törvényalkotó eleve föltételezi, hogy aki másológépet vásárol, az jogsértést akar elkövetni vele, tehát védett műveket másol majd. Legyen ő oktatási intézmény, kisvállalkozás vagy zugnyomda, mindegy. A szerzői jogvédő ezen túl beszedi a maga százalékát minden egyes gép után, az összegyűlt pénzzel pedig azt csinálja, amit általában szokott: tartogatja egy darabig, forgatgatja, lemorzsolódik abból bőven,átcsorog az egész apparátuson, aztán egyszer majd fizet valamit azoknak, akik vélhetően kárt szenvednek az anyagaik másolása miatt. Sok pénzt az kap, aki az érdekérvényesítési hierarchiában elöl van (tehát általában: nagy, tőkeerős kiadóvállalat). Esetünkben nagy könyvkiadók részesülnek majd leginkább a bepengetett díjból. Én még nem láttam élő embert, aki szépirodalmi művet vagy lexikont fénymásolt volna. Viszont sok fénymásolt újságcikket láttam már faliújságokon. A lapkiadóknak viszont nem jut egy fillér sem. Püff.
A szerzői jog védelme becsapós fogalom. Egyre kevésbé van szó a szerző jogainak
védelméről ugyanis, sokkal inkább a szerzői jogokat védő vagy azokkal kereskedő
nagyvállalatok érdekeinek védelméről. De erre még visszatérünk.
Az új magyar szerzői jogi törvényben alighanem maradéktalanul érvényesülni fog a
copyright-lobby akarata. Szigorúbb szabályokat hoz, kiterjeszti a védelem körét és
kriminalizálja az illetéktelen fölhasználást.
A szerzői jogi lobby nagyszerűen kommunikál, nagyszerű jogászai nagyszerű javaslatokat
tesznek, jó segítője neki a saját szellemi termékeinek védelmében érdekelt elit, a médiában
előforduló értelmiségiek, politikusok, újságírók, tévések, zenészek hada. A szerzői
jogvédelem áldásairól és nélkülözhetetlenségéről szóló tirádák szépen elfedik a rút valót: a
dollármilliárdokért marakodó nyálkás lobbykat, a bűnözővé tett, néhány ezresért CD-ket
másoló egyetemistákat.
Miközben a szerzővédők érdekszövetsége egyre agresszívebben küzd minden fillérért,
látszik, hogy új korszakhoz érkezünk: a „tökéletes másolatokat” előállítani képes digitális
technológiák, valamint az újfajta, gyors kommunikáció, szóval az internetes világ
elterjedése miatt alighanem át kell gondolni a szerzői jogi rendszert, sőt talán újra kell
építeni az egészet. Na, erről az újragondolásból nem sok látszik még, a magyar
tervezetben éppen egyetlen villanás sem.
E cikkben olyan példákat hozok, amelyek a mostani rendszer igazságtalanságát és káros
hatásait mutatják. Nem állítom, hogy nincsen szükség szerzői jogvédelemre, sőt. De azt
igen, hogy másfajtára volna szükség.
Bűnözők?
Az utóbbi hónapokban egyre-másra jönnek a hírek szoftverkalózok letartóztatásáról,
perekről, ítéletekről. Középiskolásoktól elkobzott gépek, nyomtatók, merevlemezek,
megalázó házkutatások. A rendőrség olyannyira rászállt a szoftverügyekre, hogy simán
bűnözőként hajlamos kezelni az illegális programok használóit. Nagyon szép példa a
Pécsről indult szoftverkalózkodási ügy: a rendőrség eljutott egy illegális
szoftver-CD-másolóhoz, akinél címlistát illetve postai feladóvevényeket talált, a nyomozók
szépen haladnak végig a listán, megjelennek az ország bármely pontján, házkutatás,
gépelkobzás, akár egyetlen, ezer forintért vásárolt játékprogramért. Eddig csaknem száz
fiatalnál tartottak házkutatást. Többségükből alighanem gyanúsított lesz. „Az illegális
szoftverhasználat minden esetben bűncselekmény” – mondta az Internettó riporterének a
nyomozást vezető rendőr százados. Szép. Valószínűleg az ország valamennyi
tizen-huszonéves számítógéptulajdonosa ellen büntetőeljárást lehetne indítani. Van ennek
értelme?
A legnagyobb szoftvergyártók érdekvédelmi szervezete, a Business Software Alliance
(BSA), amelyet kifejezetten a kalózkodás visszaszorítására hoztak létre, eredményesen
dolgozik. Az utóbbi években drasztikusan sikerült leszorítania az illegális felhasználást. Más
kérdés, hogy ez vajon a BSA ultraagresszív propagandájának vagy inkább az ország
konszolidációjának a következménye.
Sokan emlékezhetnek a BSA két-három évvel ezelőtti, igen visszataszító bilincses
óriásplakátjaira. Erre sok edzett idegzetű polgár is fölkapta a fejét. Szokott errefelé
börtönnel fenyegetőzni hatalom, diktatúra, idegen erő, mindenféle erőszakszervezet, de
multinacionális magánvállalatok még nem fenyegettek börtönnel nyilvánosan senkit. Eddig.
Még egy gyors BSA-sztori: a szervezet magyarországi irodája sajtótájékoztatót tartott,
amelynek egyik szenzációja volt, hogy pert indítottak Mosonmagyaróvár önkormányzata
ellen. Az önkormányzat egyik ülésén fölszólalt a jegyzőnő, hogy legalizálni kell a hivatalban
található szoftvereket. Gyorsan föl is jelentette valaki az önkormányzatot, hogy ottan
illegális szoftvereket használnak. Jött a rendőrség, találtak néhány bizonytalan eredetű
Windowst és DOS-t, az ügy elakadt az ügyészségen, na akkor jött a BSA és polgári pert
indított, amelyet aztán meg is nyert. A magyar állam viselt egy pármilliós eljárási költséget,
megaláztak csöppet egy alapvetően jó szándékú jegyzőnőt és egy rendszergazdát azért,
hogy be lehessen csöngetni még pár tízezer forintot a világ leggazdagabb cégének
(Microsoft) a kasszájába. Milyen szimpatikus! (Van itten csöppnyi demagógia, persze, de
erről majd később.)
Attól tartok sok hasonló ügy lesz még, sok ilyen „megrögzött bűnöző” kerül rendőrkézre,
míg Bulgáriában, Oroszországban és Kínában százezrével nyomják a Windows CD-ket a
maffia gyárai. Az új törvény ráadásul erősebben kriminalizálja majd az illegális
felhasználást. Eddig az egyéni végfelhasználókat nem volt szokás zaklatni.
(Hogy még bonyolultabb legyen: sok értelmiségi egy-két személyes bt.-ben
„kényszervállalkozik”, hogy költségeit valamilyen módon elszámolhassa, így tehát ő üzleti
felhasználónak minősül, ha illegális szoftver van a gépén, eszerint ítéltetik meg/el.)
Ipari erkölcs
Akkor térjünk vissza a demagógiára. A szerzői jogisták könnyen hárítják azokat az
érveket, amelyek a szoftverek túl magas árára hivatkoznak, hogy a gyártók erkölcstelenül
sokat kérnek a szoftvereikért (lásd a Microsoft üzleti adatait: a teljes árbevétel negyven
százaléka nyereség!). Például egy főiskolás vagy egyetemista képtelen volna két-,
háromszázezer forintért vagy még többért beszerezni azokat a szoftvereket, amelyekre
szüksége van. Tehát erre érkezik az az érv, hogy ez a gondolkodásmód idegen a
kapitalizmustól, ilyen alapon el kéne nézni a tolvajnak, ha gazdag ember vagyonát viszi.
Vagy az autótolvaj nyugodtan érvelhet azzal, hogy szerinte erkölcstelenül drága a BMW,
ezért lopja.
A szoftverlobbysták és jogvédők kedvenc csúsztatása ez, amely már megfertőzte a
köznyelvet és a jogba is beszivárog, azaz, hogy a szoftver illegális fölhasználása
tulajdonképpen lopás. Szoftvertolvaj, mondják. Na nem. Ha valamit ellopnak, azzal az
eredeti tulajdonos nem rendelkezik többé, közvetlen kára keletkezik. Itt illegális
másolatokról van szó, a kár elmaradt bevétel formájában jelentkezik. A szoftvergyártók
(de egyébként a hanglemezkiadók is) ilyenkor nagyvonalúan minden egyes illegális példány
teljes árát számolva határozzák meg a kárértéket. Pedig aligha feltételezhető, hogy
valamennyi illegális felhasználó potenciális vásárló is.
Apró különbség megint: akinek nem futja BMW-re, vehet tized- vagy huszadannyiba
kerülő autót, tud vele járni, még ha lassabban is. A szoftvervilágban azonban van néhány
szinte nélkülözhetetlen program; maguk a gyártók követnek el mindent, hogy a program de
facto szabvánnyá, vetélytárs nélküli, egyetlen megoldássá váljon. (A Microsoft Windowsa
vagy Word szövegszerkesztője ilyen.)
A szoftverek szerzői jogi kérdése itt válik magasabb rendű jogi kérdéssé: az
információhoz, az oktatáshoz, a közléshez való jog is csorbulhat a copyrightőrületben.
Megjegyzendő, hogy a szoftvergyártóknak volt és van lehetőségük arra, hogy olyan
másolásvédelemmel lássák el termékeiket, amely ha teljesen lehetetlenné nem is, de
legalábbis roppant nehézzé teszi a szoftverkalózkodást. De nem alkalmaznak ilyen
védelmet, mert akadályozná a program elterjedését, azaz nem válhatna soha
nélkülözhetetlenné. Jobban jövedelmező a dolog, ha szépen beetetünk, utána a BSA-val
és az államok erőszakszervezeteivel szépen behajtatjuk a pénzünket. (Az abszurdig
pörgetve a BMW-s hasonlatot: kirakunk a város minden sarkára egy BMW-t,
mindegyikben benne a kulcs, hadd vigyék. Aztán küldjük a behajtókat a pénzért.)
Sok mindennek lehet ezt nevezni, erkölcsös üzletpolitikának aligha.
De ha valaki olvasott már úgynevezett licence-szerződést (minden program kiírja az
installáláskor, és a felhasználó az OK gomb megnyomásával gyakorlatilag alá is írja, sőt
már a szoftver megvételével elfogadja a feltételeket, tehát úgy, hogy azokat ismerné), vagy
megpróbált esetleg nem működő szoftvert becserélni, visszavinni, az tudja, hogy ebben az
iparban üzleti erkölcsöt emlegetni tilos, de legalábbis teljesen értelmetlen.
A saját jogaik védelmét igen agresszívan védelmező szoftvergyártók azért figyelnek arra,
hogy a fogyasztók érdekeit viszont senki se védje velük szemben. Fogyasztóvédelem (és
fogyasztó alatt itt most az egyéni végfelhasználót értsük) gyakorlatilag nincsen. Nem
egyszerű dolog garantálni egy program működését mondjuk PC-s környezetben, ahol
ezerféle gányolt cuccból állhatnak össze gépek, összeakadhat bármi bármivel, de azért az
is abszurd, hogy tartós fogyasztási cikkek árkategóriájába eső áruk esetében a fogyasztó
védekezési lehetősége nulla.
Ki venne mikrosütőt olyan feltételekkel, hogy ha elromlik, akkor minden felelősség az övé,
még akkor sem cserélik vissza, ha az első próbánál leég, viszont, ha kölcsönadja a
szomszédnak, akkor még egyszer ki kell fizetni az árát?
Az iparág erkölcseiről még egy érdekes dolog jut eszembe. A szerzői jogaikat másokkal
szemben bőszen védelmező cégek, bizony gyakran megengednek maguknak pofátlan
jogsértéseket. Elég, ha a legendás Apple–Microsoft–Xerox-ügyre utalunk. A grafikus
felhasználói felületet (nagyjából a mai Windows ősét) a Xerox kutatólaboratóriumában
látta először Bill Gates, a Microsoft tulajdonosa és Steve Jobs, az Apple Computer
főnöke. Hát nem a szerzői jogvédelem volt az első dolog, ami eszükbe jutott, hanem az,
hogy ellopják az ötletet. Jobsék megalkották a Mac OS-t, a Microsoft később kijött a
Windows-zal, amely legsikeresebb változata, a Windows '95 kísértetiesen hasonlított az
Apple sokkal fejlettebb operációs rendszere. Volt némi fenyegetőzés, vita a két cég
között, de aztán elsimult az ügy. A Xerox egykori fejlesztőmérnökeinek a nevére pedig
már senki sem emlékszik. (Tavaly viszont, az egér harmincadik születésnapján
megkeresték azt az embert, aki ezt az egyszerű, de roppant hatékony adatbeviteli eszközt
föltalálta. Hát valamiért az ő vagyona sem mérhető Bill Gateséhez, pedig sok millió
számítógép működik a találmányával.)
Az erősebb kutya szexuális dominanciájáról szóló szép magyar mondás nem csak a
szoftverek területén működik. Jó példákat lehet szerezni a zeneiparból is, hogy lássuk, nem
csak a számítógépesek tudják sajátosan egyoldalú jogszabályokkal körülbástyázni
magukat.
A zenei művek szerzői jogában talán a legvitatottabb eljárás a különböző átalányok
(általános jogdíjfizetési kötelezettség) rendszere. A rádióktól, tévéktől, taxistársaságoktól,
bároktól, szórakozóhelyektől, fodrászüzletektől beszedett jogdíjat a szerzői jogvédő osztja
el, eléggé nehezen követhető módon. A pénzből azok tudnak többet szakítani, akik az
érdekérvényesítési hierarchiában elöl vannak: nagy publishing cégek, közismert, népszerű
szerzők. Így tudnak szponzorálni kis, feltörekvő zenekarok közismert, dúsgazdag
művészeket. Éljen az esélyegyenlőség!
Hogy mennyire szól ez a történet a szerzők jogainak védelméről azt jól megvilágítja az
alábbi példa. Minden zenekarnak minden koncertje után be kell fizetnie a jogdíjat a
jogvédőnek, akkor is, ha kizárólag saját szerzeményű darabokat játszik. A szerző tehát
befizeti a saját szellemi termékére, saját érdekében kivetett jogdíjat, a szerzői jogvédő fél
évig – egy évig ül rajta, levon belőle mindenféléket, aztán egy részét, kábé a felét
visszafizeti a szerzőnek. Érdekes jogvédelem, nem? (A zenekarok persze csalnak mind. A
nézőszámok töredékét vallják csak be, így kevesebbet kell befizetniük. Ha rendesen
fizetnék a jogdíjat, akkor egyszerűen nem lenne értelme zenélni többé. Azt a néhány ezrest
is elbuknák, amit kis csalással megkereshetnek. A jog, amely ab ovo csalásra kényszeríti a
polgárt: ismerős kelet-eu szituáció.)
A nemzetközi zeneiparban elég nagy a riadalom mostanság. Az interneten villámgyorsan
elterjedt MP3 (MPEG 1 layer 3) tömörített hangformátum, amely lehetővé teszi, hogy
csaknem CD-minőségű hangot továbbíthassunk a hálózaton, viszonylag gyorsan (egy
négy-öt perces szám letöltése jó esetben háromnegyed óra modemmel). Mindez azzal
fenyegeti az óriási cégbirodalmakat, hogy rövidesen nem lesz szükség, vagy legalábbis
korlátozott mértékben lesz csak szükség világméretű disztribúciós láncaikra. Azaz az óriás
kiadók monopóliuma megszűnhet vagy legalábbis alaposan átrendeződhet a piac.
Az MP3 miatt kitört a szórakoztatóipari hisztéria. A kiadói szövetségek mindent
megpróbáltak, hogy valamilyen módon betiltassák a módszert, az MP3-mat lejátszó és
előállító szoftvereket, eszközöket, mondván, az eljárásban nincsen másolásvédelem, az
MP3-mat kalózmásolatok készítésére és terjesztésére használják.
Kapuzárás előtt
A kiadók internetellenes hisztériának vannak sajnos áldozatai is. Tavaly ősszel bilincsbe
verve vittek el otthonából egy teljesen ártalmatlan kinézetű svájci fiatalembert, a
www.lyrics.ch szerver üzemeltetőjét. A fiatalember és barátai évekig gyűjtötték kedvenc
dalaik szövegeit, begépelték őket, és közzétették a hálózaton, hadd tölthesse le a többi
rajongó is. A szervert fejlesztgették, szoftvereket írtak, amelyek automatikusan fogadták
és közzétették a beérkező, távoli zenerajongók által küldött szövegeket. A szolgáltatás
ingyenes volt, soha senki nem húzott egy fillér hasznot sem belőle. A multinacionális kiadók
mégis súlyos bűncselekménynek tartották a dolgot és föl is léptek ellene, a hatalom
erejével, a szerzői jogok védelme nevében. De vajon melyik szerzőnek (zenekarnak,
énekesnek) állna érdekében, hogy rajongóit meghurcolják, azért mert dalszövegeket
terjeszt?
A kiadói lobby rég nem a szerzők jogait képviseli, hanem egyre agresszívebben, egyre
elkeseredettebb és egyre értelmetlenebb elszántsággal próbálja védeni saját anyagi
érdekeit. Kapuzárás előtti pánik?
Az MP3 ellen sem maguknak a zenészeknek, a szellemi terméket előállítóknak, vagyis a
szerzőknek (akiknek jogaira mindenki hivatkozik) van kifogásuk, sőt. Egyre több művész
kísérletezik az MP3-mal (a legismertebbek közül lehet említeni a Chuck D-t a Public
Enemyből, Henry Rollinst, a Beastie Boyst és David Bowie-t, akit jogi és üzleti
kérdésekben is otthonosan mozgó szuper intelligens figurának tartanak), és hajlandó akár
saját kiadójával is szembe szállni. Az olcsó internetes zeneterjesztésen nyerne a művész is,
a fogyasztó is, csak éppen a lánckereskedelem iktatódik ki, a milliárdos multik maradnak
hoppon.
Önmegalázás
Sajátos szabályaival, jobban mondva szabályozhatatlanságával a hálózat sehogyan sem illik
a szórakoztatóipari pénzgyárak érdekeinek védelmére berendezkedett szerzői jogi
rendszerbe. Állandó fenyegetést jelent. A közösség megalkotta az anti-copyrightot, a
szabad felhasználás licenszét, elindult az ingyenes szoftverek mozgalma, amely
bebizonyította, hogy a semmiből, puszta lelkesedésből is lehet nagyszerű programokat
készíteni, akár jobbakat, mint amiket milliárdos fejlesztésekkel csinálnak óriás cégek (az
ingyenes operációsrendszer, a Linux csak most kezdi diadalútját), így indirekte bizonyította
azt is, hogy a szoftveripar erkölcstelenül magas árakon dolgozik; a hálózat a szigorú
jogvédelem helyett az „ingyenesség a legnagyobb üzlet” elvét terjeszti és ma úgy tűnik,
diadalra is viszi.
A copyrightfundamentalisták egészen irracionális szabályokkal próbálják visszaszorítani a
hálózati „anarchiát”. Az EU-szabályozás megtiltja például a böngészők ideiglenes
tárolójának, a cahche-nek a használatát, mert ott illegális másolat képződik az eredeti,
lehívott műről. Na de ilyen alapon nem működhetnének proxy-szerverek. Képtelenség.
Hülyeség. Újra kell gondolni az egészet, nyilván.
Egyelőre mégsem látszik, hogy bármi is változna. Az új szerzői jogi törvények elsősorban a
kiadói óriás vállalatok, a szórakozatató ipari és szoftverlobbyk akaratát tükrözik. Egyre
inkább szűkül a szabad felhasználás köre, a nonprofit szféra (oktatás, kutatás,
közgyűjtemények, könyvtárak, közszolgálati hírközlés) mozgástere.
Ebbe a sorba illik az itthon készülő új szabályozás is, amelynek örülhetnek az érdekelt
gazdasági csoportok: rövidesen újabb program- és zenemásoló főiskolások és gimnazisták
kerülnek majd rendőrkézre, újabb winchestereket kobozhat el a rendőrség páratlan
sikerszéria keretében, bebuknak a havi tíz-tizenötezret is megkereső szemüveges Al
Caponék, az illegális Photoshoppal Bill Gatesnek Hitler-bajuszt rajzoló szélsőséges
elemek.
Könnyen csinálhatunk olyan jogszabályt, amely megszületése pillanatában önmaga
paródiája, betarthatatlan, sok százezer embert fenyeget, de szelektíve és sok tekintetben
ellentétes az ember természetes jogérzékével. A lelkesen tapsoló képviselők és a
copyrightünneplő újságírók otthoni számítógépén ott ketyeg egy-két kalózprogram, ha más
nem, hát legalább lejárt shareware vagy tisztázatlan eredetű kölcsönjáték. Minősítsük
magunkat bűnözőnek, bujkáljunk magunk elől, röhögjünk magunkon, de főleg a lebukott
balekokon. A jog, mint az önmegalázás módszere.
A szerzői jogok tiszteletben tartására aligha a szigorú büntetőjog fogja rávenni a polgárt.
Hanem a világos, betartható és normális szerzői jogi rendszer, valamint felvilágosítás, a
gazdasági és kulturális konszolidáció. Tehát nem a szoftverkalózok, versfénymásolók és
zenekopírozók teljes fölmentése vagy kvázi legalizálása a megoldás. De legalábbis
föltehető a kérdés, hogy vajon az illegális felhasználók vagy a szellemi javakat fölvásárló,
azokkal kereskedő óriás vállalatok jelentik-e a nagyobb veszélyt a társadalomra. Nem lesz
könnyű igazságos szabályokat alkotni, de legalább elkezdhetnénk agyalni rajta.
Uj Péter