Ugyanolyan jótékony hatása van a Facebooknak, mint a stratégiai tervezést igénylő videojátékoknak és a sudokunak, állítja Tracy Alloway pszichológus, aki a skóciai Stirling Egyetemen hosszú ideje kutatja az új ismeretek megszerzésében és felhasználásában szerepet játszó munkamemóriát.
Ezzel szemben a twitterezés és az online videózás inkább gyengíti a memóriát, állítja a kutató, aki szerint a siker és a boldogság eléréséhez a jó munkamemória sokkal fontosabb, mint a magas intelligencia. Alloway szerint a rövid üzenetekkel és a Twitterrel rengeteg adat jut el az emberhez, de az információ nagyon tömör, amit az agynak egyáltalán nem kell feldolgoznia. Egy rövid blogbejegyzés újrablogolása meg végképp nem terheli túl az idegsejteket.
Felpörgeti az agyat
Az egyetemi kutatócsoport korábban kidolgozott egy memóriaedző programot, amit egy durhami középisolában sikeresen alkalmaztak. A módszerrel rendkívüli mértékben sikerült javítaniuk a lassan tanuló, 11-14 éves iskolások szellemi teljesítményét. Nyolc hét gyakorlatozás után a gyermekek intelligenciahányadosa 10 pontot nőtt, és akik korábban az osztályrangsor végén kullogtak, az élboly közelébe kerültek.
Alloway szerint a stratégiai tervezést igénylő videojátékok, mint például a Total War sorozat, szintén javítják a munkamemóriát, de a kutató nem állítja, hogy a játszás a társasági képességeket is javítja. A stratégiai játékokban a júzernek ismernie kell a múltbéli eseményeket, és a lehetőségek feltérképezése után döntenie kell arról, hogy milyen lépéseket tesz.
A Facebookonn is követni kell az eseményeket, és azok ismeretében érdemes hozzászólni. Viszont az ember nem virtuális katonákat irányít, mint a játékokban, hanem a barátaival beszélget.