Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

3D-nagyhatalom lesz Magyarország?

2010.01.05. 21:12
2010-ben a nappaliban is megjelennek a 3D-megjelenítők, amelyekkel a filmrajongók hasonló élményben részesülhetnek, mint most az IMAX-mozikban. A legnagyobb tévégyártók 2010-re, a következő futball-világbajnokságra időzítik a 3D-tévék piacra dobását, de néhány iparági szakértő szerint korai a lelkesedés.

Hatvan éve létezik a térhatású megjelenítés, de az először használt piros és kék lencséjű szemüvegek gyorsan kikoptak a divatból. Használatuktól sokan rosszul lettek, és a színes szűrő rontotta a kép minőségét is. Azóta a filmipar átállt a polarizált szemüvegre, és megjelentek a szemüveg nélkül használható megjelenítők is, amik viszont csak bizonyos pontról nézve mutatnak térhatású képet.

Mindegyik technológia azt használja ki, hogy a szemeink körülbelül 7-8 centiméterre vannak egymástól, és más perspektívából látják a világot. Az agy összefűzi a két képet, és kiszámolja a tárgyak távolságát. A 3D-s technológiák pedig megpróbálnak eltérő képet sugározni a jobb és a bal szembe, hogy az agyunk térbelinek érezze a műsort.

3dtv451

A filmipar mielőbb szeretné bevezetni a 3D-t, mert ez ad igazi értelmet a bluray technológiának - a térhatású megjelenítés nagyjából ötször több adatot igényel, mint egy sima dvd. A nagy tévégyártók pedig mind a 2010-es futball-vb-re készülnek, hiszen a sportesemények fellendítik az eladásokat. A Sony meg már 3D-ben rögzít huszonöt meccset, tehát lesz mit nézni.

Innováció minden szinten

Magyarországon is sok cég foglalkozik 3D-s technológiákkal, és a téma december elején került ismét elő, amikor az iPont nevű cég elnyerte a hatvan multimédiás fejlesztőcéget tömörítő MM Klaszter innovációs díját. Amíg a világ vezető 3D-s cégei inkább az otthoni felhasználókra koncentrálnak, addig az iPont egy szűkebb piacra, üzleti felhasználóknak készít szoftvereket, és a reklámiparban akar részesedést szerezni.

ipont

Az iPont a kép és a térhatás minőségét próbálja javítani, mert ez a legfontosabb a reklámiparban. A cég egyedi kódolást és saját fájlformátumot használ, kifejlesztett lejátszókat és konvertereket, amelyek ismert szoftverek fájljait alakítják át a saját formátumukra. Vannak tartalomkészítő szoftvereik, amikkel tananyagokat, reklámfilmeket lehet készíteni. Korcsok Zoltán, a cég igazgatója elmondta, hogy az MM Klaszter tagjaival több projektet szeretnének elindítani, köztük 3D-s IPTV-vel kapcsolatos fejlesztéseket.

Nem ők az egyetlenek, és nem is az elsők, akik 3D-s tartalmakat készítenek. A Visual Dynamo építette fel az ipolytarnóci 4D mozit, ahol a 3D-s filmek nézése közben még a székek is minden irányba mozognak, így még nagyobb élményben részesülnek a látogatók, hiszen ha az ülés a padló felé fordul, valóban úgy érezhetik, hogy lezuhannak az eléjük vetített kilométeres szakadékba.

2015 lesz a 3D éve?

A Holografika fejlesztette ki a legprofibb 3D-megjelenítőt, amely szemüveg nélkül jeleníti meg a térhatású képet. Amint arról korábban többször is írtunk, a HoloVizio technológia lehetővé teszi, hogy a nézők szabadon mozoghassanak a kijelző előtt, és mindig térhatású képet lássanak. Ez a technológia már 2006-ban nemzetközi sikert ért el, amikor elnyerte a a Világgazdasági Fórum Technology Pioneer díját.

3dtv450

Dobrányi Zsuzsa, a Holografika értékesítési igazgatója elmondta, hogy most az élőkép megjelenítésén dolgoznak, és nemrég telepresence adásban is sikeresen tesztelték a technológiájukat. A Holografika szerint az emberek nem fogják elfogadni a kompromisszumos 3D-s megoldásokat, és nagyjából öt év múlva lesz a 3D-s műsorok olyan jó minőségűek, mint a jelenlegi 2D-s műsorok.

Sem az otthoni szemüveges, sem a 3D-szerű, 2D-ből konvertált megoldások, illetve a több pontból szemüveg nélkül nézhető rendszerek (amelyek csak 5-8 konkrét helyen nyújtanak 3D-s hatást) nem fognak beválni, mondta Dobrányi Zsuzsa. Egész más egy 3D-s reklámot nézni 15-30 másodpercig, mint egy játékfilmet vagy sportközvetitést órákon át, ahol a szemet és az agyat egyaránt kifárasztja, ha a kép nem természetes és valódi 3D, hanem csak egy optikai trükk segítségével előállított 3D-szerű látvány.