3D-nagyhatalom lesz Magyarország?

2010.01.05. 21:12
2010-ben a nappaliban is megjelennek a 3D-megjelenítők, amelyekkel a filmrajongók hasonló élményben részesülhetnek, mint most az IMAX-mozikban. A legnagyobb tévégyártók 2010-re, a következő futball-világbajnokságra időzítik a 3D-tévék piacra dobását, de néhány iparági szakértő szerint korai a lelkesedés.

Hatvan éve létezik a térhatású megjelenítés, de az először használt piros és kék lencséjű szemüvegek gyorsan kikoptak a divatból. Használatuktól sokan rosszul lettek, és a színes szűrő rontotta a kép minőségét is. Azóta a filmipar átállt a polarizált szemüvegre, és megjelentek a szemüveg nélkül használható megjelenítők is, amik viszont csak bizonyos pontról nézve mutatnak térhatású képet.

Mindegyik technológia azt használja ki, hogy a szemeink körülbelül 7-8 centiméterre vannak egymástól, és más perspektívából látják a világot. Az agy összefűzi a két képet, és kiszámolja a tárgyak távolságát. A 3D-s technológiák pedig megpróbálnak eltérő képet sugározni a jobb és a bal szembe, hogy az agyunk térbelinek érezze a műsort.

3dtv451

A filmipar mielőbb szeretné bevezetni a 3D-t, mert ez ad igazi értelmet a bluray technológiának - a térhatású megjelenítés nagyjából ötször több adatot igényel, mint egy sima dvd. A nagy tévégyártók pedig mind a 2010-es futball-vb-re készülnek, hiszen a sportesemények fellendítik az eladásokat. A Sony meg már 3D-ben rögzít huszonöt meccset, tehát lesz mit nézni.

Innováció minden szinten

Magyarországon is sok cég foglalkozik 3D-s technológiákkal, és a téma december elején került ismét elő, amikor az iPont nevű cég elnyerte a hatvan multimédiás fejlesztőcéget tömörítő MM Klaszter innovációs díját. Amíg a világ vezető 3D-s cégei inkább az otthoni felhasználókra koncentrálnak, addig az iPont egy szűkebb piacra, üzleti felhasználóknak készít szoftvereket, és a reklámiparban akar részesedést szerezni.

ipont

Az iPont a kép és a térhatás minőségét próbálja javítani, mert ez a legfontosabb a reklámiparban. A cég egyedi kódolást és saját fájlformátumot használ, kifejlesztett lejátszókat és konvertereket, amelyek ismert szoftverek fájljait alakítják át a saját formátumukra. Vannak tartalomkészítő szoftvereik, amikkel tananyagokat, reklámfilmeket lehet készíteni. Korcsok Zoltán, a cég igazgatója elmondta, hogy az MM Klaszter tagjaival több projektet szeretnének elindítani, köztük 3D-s IPTV-vel kapcsolatos fejlesztéseket.

Nem ők az egyetlenek, és nem is az elsők, akik 3D-s tartalmakat készítenek. A Visual Dynamo építette fel az ipolytarnóci 4D mozit, ahol a 3D-s filmek nézése közben még a székek is minden irányba mozognak, így még nagyobb élményben részesülnek a látogatók, hiszen ha az ülés a padló felé fordul, valóban úgy érezhetik, hogy lezuhannak az eléjük vetített kilométeres szakadékba.

2015 lesz a 3D éve?

A Holografika fejlesztette ki a legprofibb 3D-megjelenítőt, amely szemüveg nélkül jeleníti meg a térhatású képet. Amint arról korábban többször is írtunk, a HoloVizio technológia lehetővé teszi, hogy a nézők szabadon mozoghassanak a kijelző előtt, és mindig térhatású képet lássanak. Ez a technológia már 2006-ban nemzetközi sikert ért el, amikor elnyerte a a Világgazdasági Fórum Technology Pioneer díját.

3dtv450

Dobrányi Zsuzsa, a Holografika értékesítési igazgatója elmondta, hogy most az élőkép megjelenítésén dolgoznak, és nemrég telepresence adásban is sikeresen tesztelték a technológiájukat. A Holografika szerint az emberek nem fogják elfogadni a kompromisszumos 3D-s megoldásokat, és nagyjából öt év múlva lesz a 3D-s műsorok olyan jó minőségűek, mint a jelenlegi 2D-s műsorok.

Sem az otthoni szemüveges, sem a 3D-szerű, 2D-ből konvertált megoldások, illetve a több pontból szemüveg nélkül nézhető rendszerek (amelyek csak 5-8 konkrét helyen nyújtanak 3D-s hatást) nem fognak beválni, mondta Dobrányi Zsuzsa. Egész más egy 3D-s reklámot nézni 15-30 másodpercig, mint egy játékfilmet vagy sportközvetitést órákon át, ahol a szemet és az agyat egyaránt kifárasztja, ha a kép nem természetes és valódi 3D, hanem csak egy optikai trükk segítségével előállított 3D-szerű látvány.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM