További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Megnéztük, hogy márciusban mire kerestek rá az internetezők a választásokkal, pártokkal kapcsolatban. Az országos listát állító pártok közül a legtöbben a Jobbikra kerestek rá, magasan előzve a második helyen álló Fideszt. Egyedül március 12-én kerestek rá ugyanannyian a Fideszre, mint a Jobbikra, valószínűleg azért, mert ezen a napon jelent meg a Fidesz választási programja.
Jól látható, hogy március 15-én volt egy nagyobb megugrás, a nemzeti ünnepen, az MDF kivételével, valamennyi pártnál megugrott a keresések száma. A legnagyobb ugrás a Jobbiknál volt, rájuk a következő néhány napban is sokan kerestek rá.
A listavezetőket összevetve Orbán Viktor és Vona Gábor áll a keresési lista első két helyén, folyamatosan egymás előzgetve. Mesterházy Attila és Bokros Lajos szintén fej-fej mellett halad a harmadik és negyedik helyen. Schiffer András viszont nem jelenik meg a grafikonban, valószínűleg nincs elegendő adat hozzá.
Ha hosszabb időszakot vizsgálunk, a trendek nem változnak. A grafikonból látjuk, hogy az érdeklődés a pártok és a választások iránt január elején megugrott, de abban a hónapban még nem volt igazán jelentős. Februártól már észrevehető a felfutás, a március 15-i megugrás után ugyan visszaesett az érdeklődés, de sokkal többen keresnek a választásokkal kapcsolatos kifejezésekre, mint azelőtt.
Kisebb érdeklődés
Érdekes azt is megnézni, hogy a négy évvel ezelőtti választásokhoz képest hogyan változott a keresések száma. 2006 márciusában sokkal többen kerestek rá a választásokon induló pártokra és a két nagy párt miniszterelnök-jelöltjére, mint az idén. Egyedül az idei március 15-e tudta megközelíteni a négy évvel ezelőtti keresési számokat.
Összehasonlíthatjuk a mostani kereséseket az Európa Parlamenti választások hasonló időszakával. A tavalyi EP-választások előtt még kevésbé kerestek rá az emberek a pártokra, kevésbé érdekelte őket a politika. Az akkori statisztika szerint az érdeklődés meg sem közelítette az ideit.
Hazai pályán
Bár a legrelevánsabb eredményeket a Google adja, hiszen az itthon használt keresők piacán több mint 97 százalékos a részesedése, a magyar fejlesztésű keresőktől is kértünk adatokat.
A Bluu az általa indexelt magyar weben található található híreket, blogbejegyzéseket és egyéb tartalmakat vizsgálva állította fel statisztikáját. A rendszer nemcsak a pártok neveit figyelte, hanem a pártokhoz köthető jelöltekről szóló híreket, bejegyzéseket is. Ezek összesítve szerepelnek a statisztikában (tehát a Fidesz alatt nemcsak a Fideszről, hanem az Orbán Viktorról szóló bejegyzéseket és híreket is összesítették). Látható, hogy mások a trendek, mint a Google-nál, itt egyik pártnál sem kiugróak az adatok.
A Johunál is a Jobbikra keresnek a legtöbben, ezt követi Orbán Viktor, a fidesz.hu, LMP, pártok, MDF és az Országos Választási Bizottság kifejezés. A Jobbik itt is magasan kiemelkedik a keresések számát nézve, ötven százalékkal előzi meg a második legtöbbet keresettet, Orbán Viktort.
Megnéztük a két magyar Twitter-kliens trendjeit is, vagyis a magyarul megjelenő twiteknél a pártok megjelenését. Bár a két adat teljesen más és nem hasonlítható össze, azt látjuk, hogy a Yammnál a trendek nagyjából megegyeznek a keresési trendekkel, a különbség annyi, hogy a pártok nagyjából együtt mozognak. Március 15-én itt is látható egy jókora ugrás az említések számában. A Yammon is a Jobbikot emlegetik a legtöbben, de a Fidesz itt nem marad el annyira, mint a keresőknél. Ráadásul az MSZP is szorosan a nyomukban van
A Csiripen hasonló statisztikákat láthatunk, a Fidesz és a Jobbik említése a legnagyobb a csiripelők körében. Március 15-én, a nemzeti ünnepen a két párt említése kimagaslóan ugrott meg a többi párthoz képest.
Persze az embereket nem szakítják ki a választások a megszokott érdeklődési körből. A Google statisztikái szerint a leginkább keresett kifejezések márciusban is a játékok, youtube és az iwiw voltak. Ezekhez képest eltörpültek a választásokkal kapcsolatok keresések.