További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Új szolgáltatással rukkolt elő az egyik magyar kereső, a Johu. Beintegrálták a Facebook like funkcióját magába keresőbe. Az új szolgáltatás néhány perce élesedett.
Kipróbáltuk a funkciót még élesedés előtt, így ha egy szóra kerestünk, a találati listánál a link alatt megjelenik a like gomb, amivel egyből Facebookra küldhetjük a tartalmat, vagyis jelezhetjük barátainknak, hogy ez a link tetszik nekünk. Ha valakinek már tetszett előttünk az adott link, akkor ezt látjuk is, például a CNN oldalát cikkünk megírásáig már 4354-en lájkolták eddig a világon (nem csak a Johu keresőn).
A kicsit távolabbi cél nyilván az, hogy majd a rankelésbe is beleszámítson az, hogy a barátaim fontosnak tartanak-e egy oldalt vagy sem – magyarázta Jóföldi Endre, a Johu egyik vezetője. Szerinte ehhez azonban még nincs kellő mennyiségű adat. Egyelőre inkább figyelemfelkeltés, illetve magához az adatgyűjtéshez való hozzájárulás. Vagyis a Johu is segít abban, hogy kellő mennyiségű like gyűljön össze a magyar netezők részéről.
A világ legnagyobb közösségi szájtja, a Facebook a múlt héten jelentette be, hogy bármelyik oldalra fel lehet tenni a Like gombot, vagyis ezentúl bármelyik oldalnál a gombra kattintva, azonnal a facebookos falunkra kerül, hogy tetszett az adott link. Persze magán az oldalon is megjelenik, hogy azt valaki lájkolta már.
Az így eltárolt adatokat a Facebook tárolja, és a Like gombot használó partnerei is hozzáférhetnek. Mark Zuckerberg vezérigazgató szerint az adatok alapján a portálok személyre szabott élményt nyújthatnak a felhasználóknak. Jóföldi Endre szerint ezzel a Facebook az internet infrastruktúrájának részévé tudná tenni magát.
A Facebook bejelentése után pillanatokon belül megjelentek a különböző mashupok, ahol a felhasználók kategóriákra bontva tudják követni, barátaik éppen miket lájkoltak. Az angol nyelvű oldal, a Likebutton.me után néhány nappal már a magyar verzió is elkészült, ez a Lajkoljuk.com. Igaz, ez utóbbi egyelőre csak a nagyobb hírszájtokat fogja össze.
A magyar keresők közötti verseny kezd felpörögni, a fejlesztők újabb és újabb szolgáltatásokkal próbálják magukhoz csábítani a felhasználókat. A Johu majdnem egy éve indult el, a Yahoo indexére épül, azt egészítik ki és optimalizálják a magyar nyelvi környezetnek megfelelően.
Idén januárban lett publikus a szintén magyar fejlesztésű Szörcs. Ők kedden jelentkeztek új szolgáltatásokkal, ezentúl nemcsak szöveges, hanem kép és videótalálatokat is kapunk már az első találati oldalon az úgynevezett sidebarban. A harmadik magyar fejlesztésű kereső, a Bluu márciusban lépett ki a tesztelői fázisból és vált publikussá.