A játék itthon még nem popkultúra
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
A 2009-es Budapest Game Show a magyar játékosok pirosbetűs ünnepe volt: 13 ezren voltak kíváncsiak a Papp László Budapest Sportarénában az előző karácsonyi szezon új játékaira, a tavalyi BGS áttörést jelentő rendezvény volt, ahol érezni lehetett a kritikus geektömeget.
Programínség
Az idei BGS a tavalyihoz képest visszalépés, állapítom meg már az első percekben, amikor körülnézek a Millenáris legnagyobb csarnokában, a Jövő Házában. Nem a helyszínváltás miatt, inkább azért, mert a rendezvényt hétköznapra tették, és ráadásul most először fizetős lett (bár a 990 forintos jegyet az egyik standnál le lehet vásárolni, ha játékot vesz az ember). Még ezzel is meg lehetne barátkozni, azzal viszont nem, hogy a program kimerül az egymásba érő játék- és szoftverbemutatókkal meg néhány, tömegbe dobált pólóval.
Mert azt senki nem gondolhatja, hogy 2010-ben egy játékshow-ra ennyi elég, még akkor sem, ha egyik-másik előadó szakújságíró egészen színpadképes, és olyan váratlan poénforrások is akadnak, mint a Hotmail új szolgáltatásait ecsetelő, nagy kivetítős bemutatón a hivatalos tesztlevelek között sunyin megbújó „Susásmisa, a bőrszerkós returns” tárgyú email. (Vajon mit rejthet a csatolmánya?)
De a programínség nem pusztán szervezési hiba. Tavaly Windows 7-bemutató is volt, nyilván akkor nagyobb büdzséje lehetett a rendezvénynek. Idén valamiért a geekszépségverseny is elmaradt, és World Cyber Games-válogatót sem lehetett rendezni, mert a neves esport-rendezvényen most először nem indítottunk csapatot. De akkor is: a szervezőknek ki kellett volna találni más programokat ezek helyett, mert a kiállított játékok és a színpadon beszélő fejek egy teljes napra sem kötik le a látogatót, nemhogy kettőre.
Így a WCG most csak a kötelező minimumot tudja hozni, egyebek közt új Call of Dutyt, új Medal of Honort, új Fable-t, illetve a legnagyobb újdonságot, a Microsoft mozgásérzékelős kijelzőjét, a Kinectet (ami néha méltatlanul kicsi kijelző alatt kap helyet). De a jelek szerint ezzel sokaknak nincs baja – első nap végére több ezren fordulnak meg így is a Jövő Házában, és a kiállító kereskedők nem panaszkodnak.
„Első nap a 2009-es BGS-en termelt bevételünk több mint felét hoztuk, így szerintem idén a két napi bevételünk felülmúlja majd a tavalyit” – fogalmaz például Sashegyi Zsolt, az 576 Kbyte üzlethálózat marketingigazgatója, aki azt is elárulja, hogy a Call of Duty: Black Ops és a Kinect a legkeresettebb termékek. „A Kinectjeinket már az első órában eladtuk, és a jövő heti szállítmány 60 százaléka is elment már előrendelésben” – fogalmaz. Ez úgy is szép eredmény, hogy egy-egy szállítmány itt pár tucat Kinectet jelent (a teljes magyar piacra jön pár ezer karácsonyig, kis adagokban).
Kis lépésekben a popkultúra felé
A játékkiadók közül az Electronic Arts van kint nagyobb képviselettel, a rendezvény másik főszponzora pedig a Microsoft. A cég PR-menedzsere, Tóth Gábor elsősorban a válságvégi pénzügyi helyzetet okolja a szerényebb BGS-ért. „Idén kevesebb volt a szponzori pénz, de a hétköznapi rendezvény egyben kísérlet is, hogy van-e fogadókészség munkanapon is egy játékshow-ra” – mondja. Persze az valószínűleg nem véletlen, hogy a show első napja egybeesik az Xbox Live és a Kinect hazai premierjével.
„Azt kell látni, hogy itt profitorientált cégek rendeznek nonprofit rendezvényt pusztán azért, mert fontos nekik, hogy Magyarországon is legyen játékshow” – fogalmaz Tóth. A gesztus szép, viszont feltűnő, hogy a BGS-ről idén is hiányzik a Sony. Sehol egy PlayStation, csak Xboxokat, pc-ket lehet látni és Wii-ket, mert a Nintendo is kijött a három nagy konzolgyártó közül. Edvi Tímea, a cég magyar képviseletét ellátó cég marketingese szerint egyre több magyar háztartásban van Wii, a legsikeresebb Wii-játékok pedig a Nintendo saját brandjei (mindenekelőtt a Mario-játékok) és a partijátékok.
Azért az idei BGS-en is látok olyat, amit a korábbiakon még nem: a két nagy hazai játéklap közül az egyik, a Gamestar folyamatos élő közvetítést ad, amit a weboldalán lehet követni. A játéklappiac már évek óta az online kiadványok felé mozdul el, a Matesz legutóbbi negyedéves jelentésében a nyomtatott játéklapok párezres eladott példányszámmal szerepelnek. Virágh Márton főszerkesztő szerint ez már a keménymag, és a BGS-t is főleg a hardcore játékosok látogatják.
„A hétköznapi időpont ilyen szempontból szűrő is, ide tényleg elhivatott játékosok jönnek” – fogalmaz Virágh. „Ugyanakkor látszik, hogy a könnyedebb, alkalmi játékok is érdeklik őket, vagyis az alkalmi játékosok táborát – ami nyugaton már igen népes – is a hardcore réteg felől lehet duzzasztani. Ami kicsit nehéz feladat, mert Magyarországon a videojáték még nem része a popkultúrának, legalábbis nem annyira, mint a fejlett országokban.”