Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Magyarországra készül a Groupon

2011.04.18. 23:56
Magyarországra tart a legnagyobb közösségi vásárlós oldal, a Groupon. Egyszerre lépne a piacra Csehországban és Szlovákiában is, hamarosan eldőlhet, hogy felvásárlással vagy saját maga.

A Groupon egyelőre csak puhatolózik, tárgyal a három piac legnagyobb szereplőivel. A legnagyobbak azonban megtartanák a cégüket és megpróbálnak összefogni az óriás ellen. De kezdjük az elején.

A közösségi vásárlás éve

A Groupont 2008-ban alapította Andrew Mason, a szolgáltatás arra a kereskedelemben régóta ismert elvre épül, hogy minél többet veszel valamiből, annál nagyobb kedvezményt kapsz. Alig két évvel az alakulása után Amerikában már több mint 150, Európában 100 városban van jelen, a Forbes már tavaly a valaha volt leggyorsabban növekvő cégnek nevezte. A közösségi vásárlás lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnessz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba.

A tranzakció kuponokkal folyik: a vevő addig nem vásárolhat, amíg a minimális vásárlószám össze nem jön, azaz el nem érik az úgynevezett fordulópontot (tipping point). Ezután a vevők kifizetik a kedvezményes árat, amiről igazolást kapnak. Ez a kinyomtatott kupon feljogosítja őt, hogy egy meghatározott időn belül (pár hónaptól akár egy évig) igénybe vegye a kedvezményes szolgáltatást. Az üzleti modell nagyon sikeres lett, az oldal 2010-es forgalma 750 millió dollár volt, 2011-re pedig négymilliárdos bevételt terveznek.

A Groupon értékét év elején 15 milliárd dollárra becsülték, többen megpróbálták felvásárolni, köztük a Google is jelentősebb összeget ajánlott nekik, a pletykák szerint hatmilliárd dollárért próbálták felvásárolni a céget. Sikertelenül.

Nem véletlen, hogy nagyon sok követője akadt a Grouponnak világszerte, cégek százai próbálják utánozni az üzleti modellt. Magyarországon is megjelentek a klónok tavaly ősszel, a régióban szinte utolsóként. A közösségi vásárlós cégek gombamód kezdtek szaporodni, jelenleg valamivel több mint egytucat hasonló cég működik. Köztük is kiemelkedik néhány nagyobb, mint a magyar alapítású Bónusz Brigád, a görög tulajdonú Tsoonami és a német tulajdonosú Kupon Világ.

Mozgolódás a piacon

A Goupon már jelen van a régió szinte valamennyi országában, Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot kivéve. Érthető tehát, hogy ezekre a piacokra is szeretne betörni. Úgy tudjuk, egyelőre még csak a puhatolózás, a piac felmérése zajlik. Információink szerint a Groupon már felvette a kapcsolatot a legnagyobb piaci szereplőkkel és találkozót kezdeményeztek, hogy előkészítsék a terepet maguknak. Csehországban állítólag felvásárlási ajánlatot is tettek a nagyobb szereplőknek, mert egyelőre az a piac tűnik a legfontosabbnak, leggyorsabban növekvőnek.

A helyi cégek azonban nem adják olyan könnyen megszerzett piacukat és megpróbálnak összefogni az óriás ellen. A három ország piacvezetői közösen szeretnének fellépni a Groupon terjeszkedése ellen, tennék ezt szoros együttműködéssel, közös ajánlatokkal.

A Groupon nincsen könnyű helyzetben, az eddigi terjeszkedéseik során nem volt ilyen kialakult helyzet – voltak ugyan már szereplői a piacnak, de azok nagyjából azonos erőt képviseltek, nem volt egy nagyobb szereplő, mely egyértelmű piacvezető lett volna. A cseh piacon azonban ilyen a Slevomat, mely már Szlovákiában is betört Zlavomat néven és mindkét országban az első helyet sikerült elérnie. Itthon pedig a Bónusz Brigád mondható a legnagyobb piaci szereplőnek.

A Goupon egyik lehetősége tehát, hogy valamelyik nagy szereplőt környékezi meg és felvásárolja. Ennek úgy tűnik, egyelőre nem sok esélye van. A másik lehetőség, hogy maga jön be a piacra, de ilyenkor számolnia kell azzal, hogy több bejáratott cég van jelen. Ugyanakkor, mint a világon a legnagyobb ilyen oldal, még így is lehet esélye lenyomni a versenytársakat. Olyan vélemények is vannak, hogy a magyar piac még elég kicsi és jelentéktelen ahhoz, hogy a Groupon idejöjjön és elképzelhető, hogy a tárgyalások csak tárgyalások maradnak és még egy pár évig nem jelenik meg itthon a cég. A következő hetekben mindenesetre sok minden eldőlhet.