Laura, Alida
15 °C
32 °C

Eric Schmidt imádja Magyarországot

2011.06.01. 17:30
Kedden megrendezték az első magyar Google napot, amelyen megjelent a cég számos prominense, és még Eric Schmidt is üzent nekünk. Az internet varázslatos, a mobiltelefónia csoda, a Google Earthre érdemes mindennap rácsodálkozni, a YouTube népszerű, a privacy fontos, a transzparencia mindennél fontosabb. Ne légy gonosz, és jöjjön el a te országod.

Az internet 2011-ben sokkal jobb állapotban van, mint 2010-ben volt, és ha ez így megy tovább, 2012-ben még sokkal jobb állapotban lesz, mint 2011-ben van.

Nem beszélve 1950-ről, amikor még nem is volt. Vagy 2050-ről, amikor az internet okosabb lesz, mint az összes ember együttvéve. Jó dolog ez az internet. Hiszen manapság akár a kényelmes fotelből is. Régen tárcsázni kellett, most már elég nyomkodni.

Az iPhone is jó, de az Android is jó. A YouTube nagyon népszerű. Charlie bit me.

Ez az egész egy nagy magic.

És kurva sok pénz van benne.

Nagyjából ezek voltak a kedden Budapesten megtartott, Az internet 2011-ben nevű, evangelizációs célú konferencia legfontosabb tanulságai. Az eseményt a Google szervezte, hivatalosan ez volt az első hazai Google-nap, és a Király utcai VAM Design Centerben Budapesten eddig soha nem látott sűrűségben jelentek meg a cég helyi és regionális CEO-i, CTO-i, vagyis inkább CTA-i és VP-i. Mi több, mindegyiküknek volt egy-két kedves szava hozzánk, magyarokhoz: egy evangelizációs értékű videón még a Larry Page által leváltott volt CEO, Eric Schmidt is bejelentkezett, 39 másodpercben üdvözölt bennünket, és megígérte, hogy a net óriási hatással lesz ránk (huge impact). „Magyarországban főleg azt szeretem, hogy nemcsak, hogy a Google a legnépszerűbb webszájt, hanem hogy a YouTube a második, és a Chrome már a második legnépszerűbb böngésző – mondta Schmidt, aki idén áprilisig volt a cég vezérigazgatója. – Végül is az az ország, amelyik feltalálta a bűvös kockát és a hologramot, nyilván szereti a tudományt, a technikát és a tényeket.”

Aztán amikor Carlo d'Asaro Biondo, aki egyszerre vezeti a Google kelet-európai, közel-keleti és afrikai hadműveleteit, a helyszínen odáig ment, hogy még a croissant feltalálását is a magyaroknak tulajdonította, egyértelművé vált: minket az isten is internetezésre teremtett. Csak tudjunk felnőni a feladathoz.

Gospel according to Google

A Google hagyományosan nagy hangsúlyt helyez az evangelizációra, magyarul a píárra és a lobbizásra: a céges személyzeti politika alapján minden nem fejlesztőre kell jutnia egy fejlesztőnek, de az egy főre eső evangélisták száma valószínűleg még a perszonál gyógymasszőrökét is meghaladja. A Google evangélistáinak kifejezetten könnyű dolguk van, mert ami jó az internetnek úgy általában, az jó a Google-nek is, nem kell a direkt marketing, elég beállni a céges logo elé, és mondani valami interneteset. A profi evangélisták közül kedden kiemelkedett a nyitó szónok, Mohammad Gawdat, aki olyan észrevétlenül, olyan indirekt módon evangelizált, hogy a Microsoft beépített embere is lehetett volna.

Az evangélista magányossága

„Az internet az egyetlen ember által feltalált gép, ami még sosem romlott el” – mondta Gawdat, aki szerint hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mekkora magic ez az egész. A Kelet-Európáért is felelős igazgató a nyitó előadás keretében feltartatta a hallgatóság tagjaival iPhone-jaikat, illetve a politikai korrektség jegyében Google-féle androidos készülékeiket (amikor leeresztették, mondta, hogy tartsák csak fel tovább nyugodtan), majd bemutatott egy csomó diát, amelyeken meglehetősen béna stockfotókból kifotosopolt, boldog, mosolygós, jó szagú emberek bámulták az égen megjelenő impresszív statisztikai adatokat, nagyjából úgy, mintha Jézus Krisztust látnák feltámadni közvetlenül azután, hogy elütötte egy busz. Ha a négy Újszövetség-beli evangélista is ilyen hatékonyan működött volna, a kereszténység sem itt tart.

Meghallgattuk, hogy az internet sokkal gyorsabban terjed, mint akár a nyomtatott könyv, akár a rádió, akár a tévé annak idején, majd hogy átérezzük az internet erejét, közösen megtekintettünk egy YouTube-videót, amelyet előttünk állítólag már 250 millióan megtekintettek, és azt ábrázolja, ahogy egy kisgyerek megharap egy másik kisgyereket. Most már 330 695 626.

Gospel according to the Minister

Chikán Attila volt gazdasági miniszter előadásából két fontos dolog derült ki: egyrészt, hogy a volt gazdasági miniszter maga is előszeretettel internetezik, másrészt, hogy minél többet emlegeti az ember egy előadásban az „érdekes” meg az „izgalmas” szavakat, annál nagyobb a valószínűsége, hogy se nem érdekes, se nem izgalmas, amit mond. Na mindegy, a lényeg, hogy a komoly kutatásokból kiviláglik: a fejlett országokban többet interneteznek, mint a fejletlenekben, mi meg el vagyunk maradva, ahogy az burkoltan Eric Schmidt üzenetéből is kiderült. Viszont figyelnünk kell, mondta Chikán, az arab és a délkelet-ázsiai országokra, illetve figyelnünk kell Szlovákiára is. Szlovákia, figyelünk!

A Google az új Apple?

Jóri András adatvédelmi biztos elmondta, amit szokott, nevezetesen, hogy a privacy, a magánszféra alapelveinek érvényesítéséhez állami szerepvállalásra van szükség, az olyan kezdeményezések, mint a Wikileaks, nem demokratikusak, egészen pontosan a demokrácia keretein kívül működnek, mert nincs fölöttük kontroll. Cyrill Osterwalder, a Google magánszféra-védelmi osztályának munkatársa szintén elmondta, amit szokott: a Google ügyel a magánszférára, de hát ugye vannak a jó fiúk, meg a rossz fiúk, és a Google küzd a rossz fiúk ellen.

Dr. Vass Zoltán és Dr. Sváb Péter az internet pszhiológiai hatását boncolgatta, elvileg. Prezentációjukból kiderült, hogy a magyarok többsége a szürke színt választja lelkiállapota leírására, és hogy pusztán abból, hogy egy kör képében miként ábrázoljak önmagukat és társukat, milyen következtetéseket lehet levonni.

Done on earth, as in heaven

Carlo d'Asaro Biondo, aki a Google alelnökeként Magyarországért is felel, egy interjúban azt mondta, szerinte Magyarország két területen fejlődhetne leginkább a szerencsésebb országokhoz képest: az egyik a magyar nyelvű, értelmes cucc (ő csak úgy hívja, „releváns lokális tartalom”), a másik a netes vásárlás („ e-commerce”). Az alelnök szerint ugyanakkor az internet éppen az a kiegyenlítő terep, ahol a kisember eséllyel versenyre kelhet a nagyemberrel, és hogy egy kis országnak is lehet nagyobb a hatása, mint a mérete – a semmi kis Itália is mekkorát dobott annak idején a reneszánsszal, ugye.

Carlo d'Asaro Biondo, a Google alelnöke

A Google-ben Biondo szerint az a jó, hogy megengedheti magának azt a luxust, hogy ne mindent a haszon reményében – illetve a közvetlen, azonnali haszon reményében – csináljon; ott van például a könyvtárak anyagainak digitalizálása, ami egyelőre nem hoz kimutatható profitot, de egyszer hátha. A jó evangélista ugyanakkor arról ismerszik meg, hogy az igazán húzós kérdésekre válaszol a legdiplomatikusabban. Eric Schmidtet nem kirúgták, csak helyet cserélt Larry Page-dzsel; a profit elmarad ugyan a várakozásoktól, de nő; a költekezés, a 6000 új munkatárs felvétele jó húzás, csak Európában 1500 alkalmazottat toboroz idén a Google. És nem, a híresztelésekkel ellentétben a Facebook nem ellenség. A torta egyre nagyobb, mindenkinek jut belőle.

Thy kingdom come.