Bárkit beperelhetne a Yahoo

2012.03.14. 14:39
A Yahoo kedden keresetet nyújtott be a Facebook ellen, mert a közösségi portál szerinte jogtalanul használja az általa szabadalmazott technológiákat. Elemzők szerint a megnevezett szabadalmak alapján még sokan válhatnak a Yahoo áldozatává.

A Yahoo eleresztette a szabadalmi jogászait azzal a vezényszóval, hogy essenek a Facebook torkának, még mielőtt az piacra dobná a részvényeit. A támadáshoz használt szabadalmak azonban olyan általános funkciókat védenek, hogy azok alapján a fél webet beperelhetné a Yahoo. A Twitter, a Google, a Pinterest aggódhatnak, hogy mikor kerülnek a szabadalmi trollok elé.

Az egyik legáltalánosabb szabadalmazott megoldás a dinamikus oldalgenerálást védi le, ami nélkül nem is létezhetnének a közösségi oldalak. A Google Plusz, a Twitter, a Facebook, és még sok száz hírgyűjtő portál a felhasználó beállításai, ismerősei és lájkolásai alapján állítja össze dinamikusan a júzer által látott hírfolyamot.

A közösségi hálózatok hasznos funkciója, hogy az adatlapunkat megnézhetjük egy ismerősünk szemével. Sokkal könnyebb beállítani az adatvédelmet, ha tudjuk, hogy mások mit látnak. Ezt a funkciót a Facebook mellett a Google Plusz is használja, nem árt tudniuk, hogy a Yahoo ezt már szabadalmaztatta.

A fentiekkel szorosan összefügg az adatvédelmi beállításokkal kapcsolatos szabadalom, ami azt teszi lehetővé, hogy a felhasználó az általa közzétett tartalmakat képes legyen elrejteni bizonyos felhasználók elől. A Facebookon és a Google Pluszon is csoportosíthatjuk az ismerőseinket, és minden bejegyzés publikálása előtt megadhatjuk, hogy azt csak a barátaink, vagy a barátaink barátai is, vagy esetleg mindenki láthatja-e. A helyfüggő szolgáltatások pedig, mint például a Foursquare, az alapján szűrik a tartalmak elérhetőségét, hogy kik tartózkodnak a felhasználóval egy helyen.

A valódi világ legmodellezése kapcsolati hálózattal – ez minden közösségi hálózat alapja, tehát a Facebook mellett a Google Plus, a Fousquare és a Quora is biztosan érintett. Ez a szabadalom a valódi entitások (emberek, vállalatok és helyek) online kommunikációját fedi le. A Yahoo egy másik szabadalommal azt a módszert is levédte, ami két személy közötti kapcsolat valószínűségét vizsgálja. A közösségi portálok a felhasználók múltbéli viselkedésének automatizált elemzésével, kulcsszavakat és a linkek célpontját vizsgálva szűrik ki a kéretlen reklámüzeneteket.

Verjen szét mindent!

Látható, hogy a Yahoo támadása nagyon sok céget érint, sok milliárd dollár forog kockán. A milliárdos Mark Cuban (aki 5,9 milliárd dollárnyi részvényért adta el a Broadcast.com-ot a Yahoo-nak) nagyon szeretné látni, ahogy a Facebook elvérzik a csatában. Nem azért, mert utálja a Facebookot, hanem azért, mert lenézi a Yahoo húzását.

A Yahoo sikeres támadásának ugyanis akkora visszhangja lenne, hogy Cuban szerint a világ végre fellázadna a szabadalmi rendszer ellen. Sokan kritizálják az USA szabadalmi rendszerét, azt hangoztatva, hogy az egyáltalán nem segíti az újító cégeket.

Cuban szerint az Egyesült Államok kormányát olyan nagy mértékben befolyásolják az ipari lobbisták, hogy az innovatív kis cégek a politikusoktól nem számíthatnak segítségre. A Facebook bukását azonban sok százmillió felhasználó megérezné, és valószínűleg fellázadnának a Yahoo-hoz hasonló szabadalomtrollok ellen, a rendszer megváltoztatását követelve. Ehhez persze az kell, hogy a Yahoo ne csak egy-kétmilliárd dollárt akarjon besöpörni a Facebooktól, hanem legalább ötvenet, ami a cég becsült értének körülbelül a fele.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM