
További Tech cikkek
-
Világszerte leállt a ChatGPT
- Egy könyvvel indult minden, ma már a világ leggazdagabbjai sem nézik le
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
A Sony nem teketóriázott: rögtön a konferencia elején leleplezték az egyik legjobban várt játékot, a Quantic Dream fejlesztőcsapat új programját. A színpadra fellépő David Cage a nagyérdeműnek is elfelejtett köszönni, ellenben megtudhattuk, hogy a játéknak Beyond: Two Souls a címe, a főszereplőt pedig Ellen Page-ről modellezték. A stúdió vezetője szerint a főszereplő életének tizenöt évét kísérhetjük végig, a játék bemutatója alapján egy misztikus elemekkel megtűzdelt interaktív krimire számíthatunk. A csapat már próbálkozott hasonlóval – a 2005-ben megjelent Fahrenheit is erre a receptre épült –, de a technikai megvalósítás színvonala még előző játékukat, a Heavy Raint is lepipálja.

Ezek után egyértelmű visszalépés volt a Playstation Allstars Battle Royale. A receptje egyértelmű: a Sony megirigyelte a nintendós Super Smash Bros. sikerét, és mivel már elég sok saját karakterük született az évek során, célszerűnek tartották egymásnak ereszteni őket egy verekedős játékban. A PABR-ben interaktív pályaelemekkel is találkozhatunk – például a God of Warból ismerős, háttérből támadó sárkányokkal –, közben pedig a képernyőn látható négy karakter is intenzíven csépeli egymást. Érdekes lehet, hogy a játék nemcsak Playstation 3-ra, hanem a Sony legújabb kézikonzoljára, a Vitára is megjelenik, a játékosok pedig akár platformok közti meccseket is játszhatnak egymás ellen.
Játékot majd gyártanak mások
A Vita-tulajdonosoknak a Sony-konferencia egyébként pofára esés lehetett, mert új játékot szinte nem is jelentettek be a kézikonzolra. Igaz, lehullt a lepel a Call of Duty: Black Ops 2 egy mellékszáláról, amely a Declassified alcímet viseli, és Vita-exkluzív lesz, valamint szóba került a már korábban kiszivárgott Assassin's Creed 3: Liberation is, ami szintén csak kézikonzolon lesz elérhető. Meglepő viszont, hogy ezeken kívül semmilyen exkluzív játékot nem mutattak a platformra, pedig a játékosok nagy része – figyelembe véve a kézikonzol relatív sikertelenségét – éppen erre számított volna.
Rövid átkötést láthattunk az Assassin's Creed 3-ból: egy tengeri csatát, ahol a Monkey Island 3 ütközeteire hasonló módon kellett szétlőni az ellenfelek hajóját, csak éppen mai technikai színvonalon. A Far Cry 3 itt is feltűnt, a Sonynál a négyfős kooperatív játékot mutogatták. Bár az egyjátékos mód korábban látott dinamikáját ez az előadás nem tudta visszaadni, vigasztaló a tudat, hogy játszani biztos jobb lehet, mint nézni.
Mese, horror és túlélés
A kötelező Playstation Move-blokk valószínűleg azért került a konferencia közepére, mert ez az egyetlen időpont, amikor a keményvonalas játékosok hajlandók végignézni egy ehhez hasonló bemutatót. A Wonderbook tulajdonképpen a kiterjesztettvalóság-játékokat és J. K. Rowling mesekönyveit kombinálja: a kinyitott könyveket a Playstation Eye webkamera felismeri, és a képernyőn vetíti rá a mesevilágot, amit kedvünkre befolyásolhatunk. Rowling felemlegetése egyébként nem véletlen: a Sony szerint a Harry Potter írónője is részt vett a játék fejlesztésében.
A God of War: Ascension azonban nem csak játék és mese, hanem kőkemény akció és görög mitológia. A God of War-játékok előzményében szintén Kratos, a hentes félisten kapja a főszerepet; a konferencián látott bemutatón konkrétan horrorfilmmé változtatta az ötödikes történelemkönyv görögökről szóló fejezetét. Vér, belek, rodoszi kolosszus, elefántfejű szörny, csápokkal támadó hidra, és irtózatosan durva akció – a Wonderbookkal ellentétben ez nem gyerek kezébe való.

Hatásszünet, sötétség és sejtelmes csönd vezeti fel a Naughty Dog új játékát. A Last of Us posztapokaliptikus akciójáték; az Uncharted fejlesztői ezúttal nem interaktív akciófilmet forgattak, hanem Cormack McCarthy prózájából próbáltak közönségbarát videojátékot faragni. Az Uncharted jellegzetességei és filmes manírjai ennek ellenére visszaköszönnek, és jól is áll neki. Igaz, ahogy a kislánnyal kóborló főszereplő shotgunnal lövi szét a támadók fejét, az kissé gyomorforgató élmény, de a jelek szerint pont ez volt a cél. A Last of Us mindenesetre az egyetlen játék a sajtókonferenciák alatt, amit nemcsak a bemutató után, hanem közben is megtapsolnak.
Gyenge kezdés után erős visszaesés
A Nintendo – hasonlóan a Microsofthoz és a Sonyhoz – szintén egy saját fejlesztésű játékot dobott be kezdésnek. A Nintendo esetében ez a Pikmin 3 volt. A játéksorozat első része a Gamecube egyik nyitócíme volt 2001-ben. Az új epizódot a Wii Remote Plus kontrollerrel és a konzol nuncsakujával is irányíthatjuk, de a Wii U kontrollerén látható képernyő stratégiai nézetet is ad a játékhoz, ami illik is hozzá.
A prezentációt Mijamoto Sigeru, a Nintendo első számú ötletgyárosa tartotta. Őt váltotta Reggie Fils-Aime, a Nintendo of America elnöke. Reggie, miután bejelentette, hogy a Wii U kompatibilis lesz a fontosabb tartalomszolgáltatókkal – Youtube, Hulu, Netflix, Amazon Video –, nemes egyszerűséggel közölte, hogy meg sem próbálja elmagyarázni a Wii U-ban rejlő lehetőségeket, inkább csak a konzol és a kontroller kapcsolatára koncentrálnak. Ami újdonság, hogy a konzol két képernyővel felszerelt kontrollert is támogatni fog (a tavalyi konferencián még csak egyről volt szó).
Ezután egy gyors szemléltető videót láthattunk a speciális kontrollerről, amelyen a megszokott akció- és ravaszgombokon kívül két analóg kar, egy nagyméretű, érintésérzékeny kijelző, giroszkóp, gyorsulásmérő, rezgőmotor, sztereó hangszórók és hangerőszabályzó, fülhallgató-aljzat, valamint egy kamera és egy mikrofon is helyet kapott.
Tetőzik a rókabőrárfolyam
A Nintendo a Pikmin 3-on kívül szinte egyáltalán nem mutatott be saját fejlesztésű játékokat. A New Super Mario Bros U a szokásos kétdimenziós platformjáték legújabb epizódja – aki megkérdezné, hogy mi szükség van még egyre, azt emlékeztetnék arra, hogy a Wii-re készült részből több mint 25 millió példányt vásároltak. Érdekesség, hogy az új epizódot új multiplayer játékmódokkal is kibővítették, amelyek aktívan használni fogják a Wii U érintőképernyőjét is.
Az ezután következő blokkban a multiplayer fejlesztéseket mutogatták. A Batman: Arkham City átiratában új, a speciális kontrollerhez szabott lehetőségek is feltűnnek (fegyverválasztás, szkennelés, batarang-röptetés), és a Nintendo DS-ről áthozott, négymillió példányban elkelt Scribblenauts Wii U epizódja, az Unlimited gyakorlatilag csak a felbontásban javult az előző részhez képest. Kaptunk egy csokor trailert, amiben bemutatták az újabb játékokat: a Darksiders 2-t, a Mass Effect 3-at, a Tank! Tank Tank!-et, a Tekken Tag Tournament 2-t, a Trine 2 rendezői változatát, a Ninja Gaiden 3: Razor's Edge-et, valamint az Aliens: Colonial Marines-t.
Twist and shout
És a fitneszjátékok is mennek még a Nintendónál: bemutatták a Wii Fit legújabb, Wii U-ra készülő epizódját is. Az új játék az ígéretek szerint támogatni fogja a Wii-hez készült perifériákat – például a sima Wii kontrollert, és a Balance Board-ot –, de ami újdonság, hogy ezúttal a Wii U kontrollerét is használhatjuk, akár a tévéképernyő helyett is. Ha a Nintendo következetesen halad ebbe az irányba, az egész lakást a konzolhoz adott kiegészítők fogják borítani.
Ami nem is feltétlenül probléma, mert így a látogatók könnyen felkaphatják például a Wii U kontrollerét, ami a SING munkacímmel futtatott karaokejátékban a szöveget fogja megjeleníteni. A Nintendo szerint ez azért forradalmi megoldás, mert így szembefordulhatunk a barátainkkal éneklés közben, és nem kell a tévé képernyőjét bámulni. Gyanítható, hogy az esti híradóban azért nem fognak a forradalmi újítás miatt boltokba rohanó tömegeket mutatni.
A Nintendo kézikonzoljának, a 3DS-nek szánt szekció rögtön lelombozással kezdődött: kiderült, hogy a játékok tetemes száma miatt a cég egy külön konferenciát rendez a kézikonzolos játékoknak. Kiemelt figyelmet csak a New Super Mario Bros. 2-nek, a Paper Mario Sticker Starnak, valamint a tavaly bemutatott Luigi's Mansion 2-nek rendeznek.

A külsős fejlesztők által készített játékok közül csak a Castlevania: Lords of Shadow - Mirrors of Fate-et, az Epic Mickey: Power of Illusiont, a Scribblenauts Unlimited hordozható verzióját, valamint a Kingdom Hearts 3D-t mutatták be, és mindegyikre csak egy vágóképnyi időt szántak. A Lego City Undercover ugyanakkor ígéretesebbnek tűnik: gyakorlatilag a GTA-játékokat keveri a Lego-univerzummal, így jogosnak tűnik az óriási taps.
A please would be nice
A színpadon feltűnő Yves Guillemot, a Ubisoft elnöke ezután olyan eksztatikus hangnemben beszélt a Nintendo-konzolok nagyszerűségéről, hogy arra már az idevágó Harvey Keitel-idézet sem a megfelelő reakció. A Ubisoft-táncosok itt is feltűntek, hogy Reggie bemutathassa a Wii U verzió sajátosságait; szerencsére ez a kis közjáték hamar véget is ért. Ezzel szemben a tegnap már dicsért ZombiU demonstrációja meggyőzőnek tűnt: a speciális kontrollert egyszerre használhatjuk fegyverként, tárgylistaként, mesterlövészpuskaként és ajtónyitó panelként – úgy tűnik, az irányító tényleg képes extra feszültséget csempészni a Ubisoft horrorjátékába.

A konferencia a Nintendoland bemutatójával ért véget: a tizenkét minijátékot tömörítő gyűjtemény a Wii U kontrollerében rejlő multiplayer játéklehetőségeket mutatja be. A játékon az Animal Crossing egyik vezető fejlesztője dolgozik, maga a koncepció pedig jónak tűnik, de egy sajtótájékoztató, pláne egy show lezárásaként elég vérszegénynek hatott, akárcsak maga a játékfelhozatal.
Tanulhatnátok magatoktól
Mindkét bemutatóra jellemző volt az újdonságok hiánya, és elég megdöbbentő, hogy mindkét cég fittyet hányt a saját kézikonzoljára. A Sonynak létfontosságú lenne saját fejlesztésű, vásárlásösztönző játékokat bemutatnia a Playstation Vitára, a Nintendo pedig egy későbbi időpontra halasztotta a 3DS-bemutatót.
Ugyanakkor a Sony képes volt az új Quantic Dream-játékkal és a God of War-demonstrációval szinten tartani az előadást, majd egy ütős Last of Us bemutatóval zárni. A Nintendo viszont még a tavalyi bemutatóját is alulmúlta: akkor egyszerűen képtelenek voltak kommunikálni, hogy mit is akarnak a Wii U-val a már befuttatott Nintendo-cukiságok újrahasznosításán kívül. A most bemutatott koncepció közel sem olyan átütő, mint a Wii bemutatója volt annak idején, pedig az 2005-ben a marketing magasiskolája volt. Ehhez képest viszont a mostani visszaesés egészen elképesztő.
