
Lara Croft szenved, és jól áll neki
További Tech cikkek
A tavalyi Microsoft-konferencia a Halo 4 kedvcsináló videójával zárult, az idei pedig a játék demonstrációjával kezdődött. A Microsoftot valószínűleg nem rázta meg különösebben, hogy a szériát fejlesztő Bungie időközben az Activisionhöz dezertált, a játékon viszont meglátszik. És nem is feltétlenül negatív értelemben: a Halo 4 jelenlegi formájában erősen emlékeztet a Metroid Prime-trilógiára, ami a játék megítélését tekintve szerencsés döntésnek is mondható. Az ellenfelek külseje, a főszereplő sisakjába épített speciális szűrők legalábbis a Nintendo és a Retro Studios FPS játékait idézik, és a zenében is több sci-fi elemet lehet felfedezni. Az irányváltás nem radikális, inkább okos előrelépésnek tűnik.
A határozott kezdést a Splinter Cell Blacklist bemutatója követte. Az előző, Conviction alcímű epizód kizárólag Xboxra és pc-re volt elérhető, így elképzelhető, hogy ez a rész is így jár. A főszereplőt már nem Michael Ironside szinkronizálja, és a játékmenet is egyszerűbbnek tűnik, viszont a filmszerűbb összhatásért egyértelműen pirospont jár. És az is pozitív, hogy a képernyő ezúttal nincs tele ikonokkal, markerekkel és 64-es pixelméretű villogó betűkkel, mint egy elcseszett repülőgép-szimulátor.
Habla espanol?
Andrew Wilson az EA Sports képviseletében megpróbálta meggyőzni a jelenlévőket arról, hogy milyen jól illik az új Madden- és FIFA-epizódokba a Kinect-alapú hangvezérlés, amiből a Microsoft minden, a platformjára megjelenő játékba megpróbál becsempészni egy kiskanálnyit. Mielőtt a horkolás elnyomta volna a szpíker beszédét, gyorsan bevágtak két trailert is. Az egyik a lengyel People Can Fly által fejlesztett új Gears of War epizódé, a Judgmenté volt, a másik pedig a népszerű autóverseny, a Forza Motorsport mellékága, a Forza Horizon, ami ezúttal közúti kocsikázást kínál Coloradóban.
Aztán rövidesen feltűnt a színpadon Yusef Medhi, a Microsoft marketingstratégiai vezetője, és beszélgetni kezdett az Xboxszal, demonstrálva az integrált Bing kereső hangfelismerő képességeit. Fantasztikus, tényleg, a filmek között már kategóriánként is tudunk böngészni, és az is csodálatra méltó, hogy a Kinect már spanyolul is ért, úgyhogy minden mexikói állampolgár zokoghat örömében. Komoly fegyvertény, csakugyan, az ilyen trükköket érdemes az év legfontosabb videojátékos expóján mutogatni.
Ennél két fokkal érdekesebb volt az Xbox multimédiás képességeinek és a Microsoft-platformok kapcsolódási lehetőségeinek demózása. A Smartglass néven futó cross-platform megoldás a Windows Phone operációs rendszert és a Windows 8-alapú tableteket köti össze az Xboxszal; a telefont akár a hamarosan Xboxon is elérhető Internet Explorer távirányítójaként is használhatjuk. A kétujjas irányítás itt is működik, a tablettel való összekapcsolási lehetőség pedig videó- és tartalommegosztást takar. Nem meglepő, hogy a Microsoft igyekszik a saját platformjait közös nevezőre hozni: a közelmúltban már számos, erre irányuló próbálkozásukat láthattuk.
Nézünk, mint a moziban
A multimédiás blokk után a Crystal Dynamics fejlesztői mutatták be az új Tomb Raidert. A játék jól néz ki mozgás közben, még akkor is, ha ennek az az ára, hogy totál egyirányú a pálya: fedezékbe húzódni nem lehet, mert szétlövik a búvóhelyünket, cserébe viszont mi is szétlőhető objektumokkal pusztíthatjuk az ellenfeleket; lépten-nyomon átvezető videókat, interaktív jelenteket és QTE-szekvenciákat láthatunk (quick time event, vagyis amikor nagyon rövid idő alatt gyorsan le kell nyomni egy bizonyos gombot). A játék rettentő kötöttnek, de igen dinamikusnak tűnik, öt perc alatt több akciót látni benne, mint a komplett Indiana Jones-trilógiában. Ennek leginkább Lara Croft, a főszereplő látja kárát, aki a kínszenvedései közben egy terabájtnyi pornófilmet szinkronizálhatna az állandó nyögdécselésével.
A színpadra visszatérő Phil Spencer a felkonfban úgy körbenyalta a Twisted Pixels csapatát, hogy az még a monitor innenső oldalán is csiklandozott. A huszonöt fős csapat jelenleg három játékon is dolgozik: az Ascend: New Gods című istenkaszabolós akármicsodán, egy Lococycle nevű futurisztikus versenyjátékon, és a 2013-ban megjelenő, Kinect-exkluzív Matteren. Csupán az elsőből mutattak némi látnivalót, de az sem volt az a megrázó élmény, amitől a padlón kopognának az állak.
Ezzel szemben a Resident Evil 6 pont erre törekszik. Lángoktól ölelt város, az úttesten őrjöngő zombik, cirkáló helikopter, földön guruló, becsúszó főhős, közelharc és lövöldözés. Helyenként igen elnagyoltnak tűnik – mintha az ötödik rész sokkal szebb lett volna –, viszont temérdek dolog mozog a képernyőn: levegőbe repülő autók, robbanások, zuhanó helikopterek. A trailer öt perc alatt elsütötte egy Roland Emmerich-film csúcsjeleneteit, mielőtt nagytotálban az arcunkba vágta volna a közröhejnek örvendő, zsiráfszopó ember képét, vagyis a játék logóját.
Idegen tollak
A horrorhangulatot próbálta oldani az Xbox Live-ot képviselő Alex, a tetovált lány, aki egy Wreckateer című, ultraprimitívnek tűnő Kinect-játékot mutogatott – gyakorlatilag az Angry Birds szánycsapkodással felvizezett verzióját. Átkötésként bemutatták az új South Park-játékot is, majd felvillant a Harmonix emblémája, és kezdődött a Dance Central 3 bemutató – ez az a Kinect-játéksorozat, aminek a kritikusok is örültek, nemcsak a mindenre kapható vásárlók.
Befejezésként a Call of Duty: Black Ops 2 játékmenetéből láthattunk ízelítőt. Annak ellenére, hogy valószínűleg ez lesz az év legnagyobb sikere, nem vadonatúj, nem házon belül készült, és nem exkluzív játékról van szó, így érthetetlen, hogy miért ezzel zártak – a Microsoft általában ilyenkorra szokta időzíteni a váratlan meglepetéseit. Úgy tűnik, a szomszéd rétje még az Xbox logójánál is zöldebb.
Lőni, rúgni, építeni
Az Electronic Arts sport- és akciójáték-dömpinggel töltötte ki egyórás konferenciáját. A Dead Space 3 továbbra is horrorisztikus, kőkemény akciót ígér, viszont újdonság, hogy ezúttal ketten is lehet kooperatív módban játszani. Tipikus „nagyobb, több, jobb"-jellegű folytatás: nemcsak szűk folyosókon, hanem hatalmas, nyitott területeken is lehet benne mászkálni, nyilván azért, hogy elférjenek a képernyőn a háztömbnyi ellenfelek.
A brutális felvezetés után a Madden NFL 13 trailere szörnyű letargiába taszított az önmagát lelkesítő szövegekkel hergelő amerikaifoci-játékossal – ez majdnem minden sportfilmben a legcikibb jelenet, de még azokban is Al Pacinóra bízzák a buzdítást, nem a focistákra. A Madden ennek ellenére az egyik legfontosabb cím az Egyesült Államokban, viszont a finomhangolásairól szóló fejtegetéseket talán még az amerikai játékosok is simán átaludták. A Sim City Social ezzel szemben mindenkiből kihozhatja a benne szunnyadó Tarlós Istvánt. A népszerű városépítő- és menedzselő játék most először kap online játékmódokat, a vadonatúj grafikus motor pedig nagyon meggyőzően néz ki.
Fegyverbe!
Az EA eltökélten építi az FPS-birodalmát; ha az egyes játékaik népszerűsége külön-külön nem is haladja meg a Call of Dutyét, együttesen talán képesek rá. A Battlefield 3 legalábbis szép siker volt tavaly, így külön blokkot szentelnek az újrakiadásnak, ami tartalmazz öt új küldetéscsomagot is. A Back To Karkand, a Close Quarters, az Armored Kill, az Aftermath és az End Game több tucat új fegyvert, járművet és játékmódot csap hozzá az alapjátékhoz, a Premium szolgáltatás pedig a Call of Duty Elite-tel próbál versenybe szállni a játékosok pénzéért.
A Star Wars: Old Republic bemutatóján szintén csak az alapjáték tuningjáról esett szó, így meg se tapsolták – igaz, közvetlenül utána vágták be az új Medal of Honor játék, a Warfighter bemutatóját. Greg Goodrich, a játék producere szerint minden küldetés valós eseményeken alapul; ennek örülhetnénk is, ha nem ez lett volna a szlogen a halálosan unalmas előző epizódnál is. Maga a játék ugyanolyan kötöttnek tűnik, mint a katonai témájú FPS-ek általában, de technikailag sokkal kiemelkedőbb az előző résznél. Nem meglepő, a Warfightert már a Battlefield 3-ban is alkalmazott Frostbite 2 motor hajtja meg.
Eztuán az EA kisebb-nagyobb főnökei demózgatták kicsit az új FIFA-epizódot, a Maddent és a UFC-t – sportbokk, kötelező körök, érthető, a cég minden évben gennyesre keresi magát ezekkel a játékokkal. Még Dana White, a UFC elnöke is feltűnt celebritásként, és megkérdőjelezhető őszinteséggel áradozott egy keveset a csodálatos játékiparról. Hasonló futószalag-sikerterméknek számít a Criterion által fejlesztett új Need for Speed: Most Wanted, amit szintén mutogattak egy keveset. Érdekes tendencia, hogy a túl sokat koptatott sorozatok mögül egy idő után elhagyják a számozást: ez történt a Mortal Kombattal, a Tomb Raiderrel, és a Need for Speeddel is. Aki nem vak, az úgyis látja a különbséget a hasonló címek között, és a kiadónak sem kell égetnie magát kétjegyű sorszámokkal.
A konferenciát záró Crysis 3 gyönyörű, de a bemutatót látva nehéz volt eldönteni, hogy az ellenfelek használnak gumilövedéket, vagy a főszereplő űzi az ipart god mode-ban. A siker mindenesetre borítékoltnak mondható, bár az a jelenet, ahol nyíllal lehet kilőni a helikoptert, még Forrest Gumpból is kihozná a cinizmust.
Mindannyian egy kicsit buzik vagyunk
A Ubisoft felfogta azt, amit másoknak nem sikerült, tudniillik hogy egy videojátékokról szóló show-t nem feltétlenül öltönyben motyogó felsővezetőkkel kell eladni, így saját háziasszonnyal, Aisha Tylerrel, és egy csajokat is felvonultató Just Dance 4 bemutatóval kezdték a konferenciájukat. „Mindenki a klassz csajokat bámulta, még a nők is őket bámulták, mindannyian egy kicsit melegek vagyunk” – kommentálta a felvezetést Tyler, és együtt röhögött a közönséggel a saját szellemességén.
A Far Cry 3 bemutatója ezzel szemben abszolút heteroszexuális jelenettel nyitott, gyakorlatilag ez volt az első alkalom egy játéktörténelemben, hogy egy FPS játékot dugással promóztak. Nem mintha szüksége lenne rá: enélkül is bámulatosan szép darabról van szó, ahol egy hatalmas, nyitott dzsungelben kell kiirtanunk az utunkba kerülő ember- és állatállományt. Ami ilyen szépséges, az általában teljesen lineáris szokott lenni, de a cég képviselője szerint a Far Cry 3-ban egy egész szigetvilágot bebarangolhatunk, akár gyalog, akár autóval, akár repülővel. Úgy legyen.
A Microsoft konferenciája után itt is mutogatták a házon belül fejlesztett Splinter Cellt, igaz, csak trailer formájában. Annak viszont látványos: hiába, mióta nincsenek rendes akciófilmek, a rendezők kénytelenek videojátékokban kiélni magukat. Ez nem vonatkozik az Avengers: Battle for Earth-re: a trailer képi világa félúton van egy CG videó és egy gyurmafilm között, és inkább a filmhez tartozó kötelező árukapcsolásként, mint teljes értékű játékként érdemes gondolni rá.
Cukiság, horror, alternatív történelem
És jött, ami még nem volt: Wii U játékok élőben. A Ubisoft mindig elsőként csapott le a Nintendo platformjaira – igaz, ez azzal járt, hogy esetenként szemétleöntőként használták őket. Viszont Michael Micholic meggyőző demonstrációt tartott a Rayman Legendsből – nehéz nem szeretni egy elképesztő 3D effektekkel telezsúfolt kétdimenziós platformjátékot, ami gyors, mint a villám. Az új játszható karaktert, Murphyt a kontrollerbe épített képernyő tapizásával irányíthatjuk, magát a játékot pedig egyszerre öten is játszhatjuk – a bemutató után talán az első olyan tapsot hallhattuk, ami a játékmenet ötletességének szólt.
Tyler azt se tudta, mi történt a képernyőn, de figyelmeztetett mindenkit, hogy zavarják ágyba a gyerekeket, mert felnőtteknek szóló horrorjáték következik. A ZombiU-nak szerencsére csak a címe tűnik hülyének, a játékból mutatott, kimerevített képekből felépített videó eddig az expo egyik legjobb kedvcsináló trailere. A többi Wii U játékról – Your Shape, Sports Connection, Just Dance 4 – csak pár kedvcsináló montázst sütöttek el, inkább az új sikervárományosra összpontosítottak.
Ami természetesen nem más, mint az Assassin's Creed 3. A magyar Digic Pictures által készített trailer önmagában is emlékezetes, de a látottakon túl Francois Pelland, a játék producere elmagyarázta, hogy az új epizód az amerikai függetlenségi háború idején fog játszódni, ahol akár Lincolnnal, Lafayette-tel, Washingtonnal vagy Lee tábornokkal is összefuthatunk. A korábban megszokott akrobatikus elemek maradtak, igaz, ezúttal egy erdőben zajlik az akció, nem nagyvárosi háztetőkön. A főszereplő szarvast öl, farkasokkal birkózik, erődöket ostromol, kereskedik a zsákmánnyal és muskétásokat kaszabol tomahawkkal. Tény, hogy egy behavazott erdő kevésbé izgalmas látvány, mint a középkori Konstantinápoly, de az erőd ostroma és a tengeri csata egészen bámulatosan fest.
Jövő?
Hogy az elképesztően színvonaltalan Shootmania mit keresett a konferencián, miről szól, és mi értelme van, azt valószínűleg az utókor játéktörténészei fogják megállapítani, mindenesetre a Railgun Allstars és az Aisha & The Rocket Angels csapata demózta a világ legunalmasabb játékát. Elképzelhető, hogy az éles kontraszt miatt volt rá szükség, mert a prezentáció után Yves Guillemot, a Ubisoft vezérigazgatója jelentette be a következő játékukat, aminek a címét nem árulta el.
A bemutatón az információs társadalom paranoid jövőképét vázolták fel. A minimalista bevezetés után elkezdődött maga a játék. Nem egy idegbeteg darab, nyitott világban játszódó, külső nézetes anyag, nagyváros belseje, ballonkabátos főhős sétál zsebre dugott kézzel. A nála levő eszközzel az elektromos berendzések meghekkelhetők, a telefonok lehallgathatók, az emberek azonosíthatók, de belenyúlhatunk a közlekedési lámpákba, tömegkarambolt okozhatunk, és a mágnesvasutat is meghekkelhetjük.
A játék alapvetően külső nézetes akciójáték, de gyönyörűen fest. Az útkereszteződésben heves tűzharc tör ki, aminek a végén a főhős lelép – ekkor azonban másra vált a kamera, és egy új szereplőt irányíthatunk. A bemutatón ekkor jelent meg a cím: Watch_Dogs – és landoltak az állak a padlón, ekkora tapsot Schmitt Pál sem kapott a lemondásakor. A célplatformokat illetően van egy hangyányi zavar: egyelőre nem tudni biztosan, hogy a mostani konzolokra és pc-re, vagy következő generációs platformokra szánják a játékot.
Nemcsak tárgyalóterem, népünnepély is
A Microsoft inkább a konzolja multimédiás képességeit igyekezett villogtatni, mint a játékfelhozatalát. Az Electronic Arts a kitaposott ösvényen halad tovább: újdonságokkal nem rukkoltak elő, csak a meglévő technológiájukat és a népszerű sorozataikat bővítik és fejlesztik. A nyugati világ bajnokai közül a Ubisoft konferenciája volt az, amely a leginkább megfelelt a játékosok szájízének: platós teherautóról közéjük borítottak két tucat sikervárományost, és megköszönték a megérdemelt tapsot.
Persze, ez is érthető: az E3 alapvetően szakmai rendezvény, ami elsősorban a befektetőknek szól, ők pedig nagyra értékelik a sokoldalúságot és a kiszámíthatóságot. A Ubisoftnak inkább csak azért jár dicséret, mert ők nem felejtették el, hogy a részvényeseken és az újságírókon kívül néhány millióan követik az élő adást is. Kissé groteszk, hogy azért érdemelnek pirospontot, mert nem felejtették el, hogy a játékipar elsősorban a játékosokról szól.
Hamarosan az is kiderül, hogy a játékipar távol-keleti pólusa hogyan válaszol a nagy nyugati cégek – nem túl vehemens – idei kihívására. A Nintendo és a Sony konferenciájáról szerdai összefoglalónkban fogunk beszámolni.
