További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Nem megy mostanában a HTC-nek, hibát hibára halmoznak, brutálisan esik piaci részesedésük, és igencsak gyenge negyedévet tudhatnak maguk mögött. Miután 2010-ben kilencven százalékkal nőttek mobileladásaik, majd 2011-ben 65 százalékkal, idén 12 százalékos visszaesést vár a cég. Az első negyedévben 23 százalékkal csökkent az eladott HTC okostelefonok száma, miközben a Samsung megháromszorozta, az Apple pedig 89 százalékkal növelte eladásait.
Az IDC adatai szerint a vállalat piaci részesedése az okostelefon-piacon az egy évvel ezelőtti 8,9 százalékról 4,8 százalékra csökkent. Egy áprilisban közzétett tanulmányból kiderült, hogy a HTC piaci részesedése a teljes mobilpiacon alig öt hónap alatt hatvan százalékot esett, tavaly októberről márciusra.
A fentiek miatt a cég profitfigyelmeztetést adott ki, előzetesen 3,5 milliárd dolláros bevételt vártak, de ezt csökkentették 3,03 milliárdra, ami 13,3 százalékos csökkentést jelent.
A csúcs előtt visszafordultak
Jason Macenzie, a cég értékesítési igazgatója szerint az a gond a HTC-vel, hogy túl sok terméket akartak fejleszteni túl rövid idő alatt. Nem összpontosítottak eléggé a fő tevékenységre, ezek kitalálására és eladására. Az elmúlt időszakban folyamatosan jöttek hírek, hogy miket vásárolt fel a HTC: 300 millió dollárt adtak a Beats Electronicsnak, 40 millióért vették meg az OnLive felhőalapú startupot, 48,6 millió dollárt fektettek be a videostreaminggel foglalkozó Saffron Digital cégbe, 18,5 millió dollárt kapott a Dashwire, 13 millió dollárt pedig a gyerekeknek szánt böngészőt fejlesztő Inquisitive Minds. Összességében az elmúlt egy évben a HTC 420 millió dollárt fordított befektetésekre, miközben a cég részvényeinek értéke ütemes csökkenésnek indult (az elmúlt egy évben több mint hatvan százalékot esett a HTC-részvények árfolyama).
Persze alapvetően nem az a gond, hogy a cég befektet különböző cégekbe, hiszen ezek hosszú távon hasznot is hozhatnak, de ilyenkor sem szabad megfeledkezni az elsődleges termékről, a mobilról. A HTC azt állítja, tanult a történtekből: a cég pénzügyi vezetője, Winston Yung azt nyilatkozta a tavalyi katasztrofális év végi eredmények után, hogy a 2011-es utolsó negyedévben elszalasztották a lehetőségeket, nem mutattak be új telefont, de ezt a hibát nem követik el még egyszer, idén új készülékekkel, új dizájnnal és új fejlesztésekkel hódítják vissza a piacot.
Nem gyártanak olcsó mobilt
Úgy tűnik azonban, hogy ez a hódítás nem fog simán menni: a cég a közép- és felsőkategóriás mobilok piacán akar versenyezni, nem gyártanak olcsóbb, mindenki számára elérhető készülékeket. Pedig nehéz lesz ebben a szegmensben talpon maradni az Apple rajongótáborával és a Samsung erőforrásaival szemben – hiába nem maradnak el e két cég termékeitől a HTC csúcskategóriás készülékei, például a nemrég piacra dobott One X.
A HTC azonban nem hajlandó olcsóbb, tömegeknek szánt készülékeket gyártani, mert félti az imidzsét – nyilatkozta nemrég maga a vezérigazgató, Peter Chou. Az igazgató szerint ragaszkodnak a jobb minőségű anyagokhoz és a prémium szolgáltatásokhoz, és a felhasználók többségének ez tetszik is. Kevesebb, de okosabb készüléket gyártanak.
Ez a döntés egyértelműen azt jelenti, hogy a cég felad bizonyos piacokat, el is veszít akár teljes régiókat is az agresszívabb gyártókkal szemben, például Kínában és Indiában. Pedig ebben a két országban hihetetlen gyorsasággal nő a mobilpiac, és az alsóbb szegmenst teljesen elárasztották az olcsó androidos mobilok – az a platform, amely amúgy a HTC-nek fontos lenne.
Harc a piacért
A piaci részesedés növelése más okok miatt sem lesz könnyű. A Google nemrég megvette a Motorola Mobilityt, ami sok kérdést vet fel az androidos telefonokat gyártókban – még ha a Google-nek nem is áll érdekében elzárni őket a platformtól, elképzelhető, hogy a jövőbeni Google-telefonok előnyöket élveznek majd. További nehézséget okoz, hogy szabadalmi viták miatt a HTC az Apple-lel viaskodik, és emiatt egy ideig nem tudta értékesíteni készülékeit – a tiltást néhány napja oldották fel, de jelentős károkat okozott a cégnek.
Persze nem csak androidos mobilokat gyárt a HTC, az eddig megjelent tizenhárom Windows Phone 7 rendszert futtató mobilból hetet a HTC gyártott. Ennek ellenére nem túl felhőtlen a kapcsolata a Microsofttal, amely legutóbbi döntése szerint kizárja a céget a következő generációs tabletek fejlesztéséből. Az indoklás szerint nem adnak el elég készüléket ahhoz, hogy érdemes legyen őket is beengedni, ezért a redmondiak inkább más gyártókkal működnek együtt. De az is gond lehetett, hogy a HTC a saját képére akarta formálni az operációs rendszert, mint azt tette az Androiddal a Sense bevezetésével.
A két cég közötti kapcsolat egyébként nagyon hosszú múltra tekint vissza, a Microsoft és a HTC több mint egy évtizede kezdte az együttműködést, az első Windows-mobilt is a HTC gyártotta, akkoriban még saját márkás telefonként, vagyis csak beszállítóként. Most azonban a HTC is inkább az androidos mobilokra összpontosít, a Microsoft is a Nokiával fűzte szorosabbra kapcsolatát – így a két vállalat kezd elhidegülni egymástól.
A HTC tehát a csúcskészülékek piacán szeretne talpon maradni, egy igen változékony, sokismeretlenes piaci környezetben. A legfőbb vetélytársak ebben a kategóriában az Apple, a Samsung és szinte valamennyi andoridos gyártó. A cégnek a nagyobb gyártókkal minőségben, az újakkal – mint a ZTE és a Huawei – pedig árban lesz nehéz versenyeznie, ezen kívül a választéka is kicsi. Ráadásul a HTC egyelőre nem tudott igazán markáns megkülönböztető jegyeket kialakítani, nem tudott olyan nagyon dobni, mint a Samsung a Galaxy S2 és S3 mobiljával – talpon maradására és megerősödésére csak úgy lehet esély, ha ezen változtat.