További Tech cikkek
- Beperelték a Disney-t, szabadalmi jogokat sérthetett az egeres cég
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
Félidejéhez érkezett az Apple Samsung elleni pere. Eddig az Apple mutatta be bizonyítékait, az ő tanúit hallgatta meg a bíróság, most a Samsung kerül sorra. Az Apple 2011 áprilisában Kaliforniában perelte be a Samsungot szabadalombitorlás miatt, és a kereset szerint a dél-koreai mobilgyártó lemásolta az iPhone-t és az iPadet, Galaxy sorozata az ő szabadalmaira és dizájnjára épül. A Samsung is visszaperelte az Apple-t, azt állítva, hogy az Apple megakadályozná a versenyt és megtartva magának a profitot.
A bírósági tárgyalások idén július 30-án kezdődtek, a tíz főből álló bírói testület egy hónapon át hallgatja meg a feleket, utána hoz döntést. A per tétje nagy, mert ha az Apple nyer, betilthatják a Samsung termékeit az Egyesült Államokban, ha veszít, akkor a többi országban is gyengébb lábakon áll majd érvelése, hogy a Samsung lopott tőlük. Mindkét fél húsz-húsz tanút hívhat be és 25-25 órát kapnak érveik kifejtéséhez. Ebből eddig az Apple 14 órát 10 percet, a Samsung 14 órát és 58 percet használt el. A pert olyannyira meg akarja nyerni mindkét fél, hogy egyáltalán nem törődnek azzal, hogy eddig féltve őrzött titkaik kerülnek nyilvánosságra.
Mennyi az annyi?
Mivel a per dollármilliárdokról szól, a bíróság arra kötelezte a cégeket, fedjék fel, pontosan mennyi okostelefont és tabletet adtak el az elmúlt években, a cégek ugyanis nem szeretik közölni ezeket a számokat. Az amerikai számok azt mutatják, hogy az Apple agyonveri a Samsungot a tabletpiacon. Az első iPad megjelenése óta a tablet három verziójából 34 millió darab kelt el, ez 19 milliárd dolláros bevételt hozott az Apple-nek. Ezalatt a Samsung 1,4 milliót adott el a Galaxy Tab-családból, és 644 milliós forgalmat generált.
A mobilpiacon már más a helyzet, 2007, vagyis az iPhone megjelenése óta a telefon öt generációja 85 milliós eladást és 50 milliárd dollár bevételt tudott felmutatni. A Samsung erre a piacra csak késve, 2010-ben szállt be, azóta 21,5 millió okostelefont adott el és 7,5 milliárd dollár bevételt termelt. A bíróság most arra keresi a választ, hogy mennyi pénztől eshetett el az Apple, ha igaz az állítása, hogy a Samsung lopott.
Az Apple szerint a Samsung 30,4 milliárd dolláros mobil- és tabletpiacának legalább negyedét lopott technológiával szerezte. Éppen ezért 2,75 milliárd dollárt követel a dél-koreai cégtől, hogy azzal fedezze a károkat. Az Apple nagyjából 8,16 milliárdra becsüli a bevételeket, melyek két év alatt Apple-szabadalmakból folytak be a Samsunghoz.
Érdekes fejlemény, hogy az Apple kész volt megegyezni a riválissal, miután a Samsung bemutatta első Galaxy mobilját. Felajánlott egy licenc-portfoliót a Samsungnak, amely alapján harminc dollárt kellett volna fizetni okostelefononként és negyven dollárt tabletenként a szabadalmak után. Húsz százalék kedvezményt is adtak volna, ha a Samsung is hasonló licencet ajánl az Apple-nek. Az Apple számításai szerint 2010-ben 250 millió dollárról lett volna szó.
Leendő és sosemvolt termékek
A július vége óta tartó perben üzleti stratégiák, piaci titkok, titkos prototípusok dizájnjai kerültek nyilvánosságra. Rögtön első nap az Apple által bemutatott dokumentumokból kiderült, hogy a Samsung egy 11,8 hüvelykes 2560*1600 pixeles felbontású tableten dolgozik, mely LTE-képes lesz és még az idén szeretné bemutatni.
De nemcsak jövőbeli terveket mutattak be bizonyítékként, hanem korábbi dizájnokat is. Amikor Christopher Stringer, az Apple dizájnere ült a tanúk padján, több tucat olyan tervet mutatott be iPhone-okról és iPadekről, amelyeket végül elvetettek. Több mint negyven prototípust mutattak be, amelyek alapján végigkövethető, hogyan alakult ki az egyes termékek végső formája. Stringer azt állította, hogy az Apple több száz különböző modellből választja ki a végsőt.
A per későbbi szakaszában a Samsung is megszólaltatta saját dizájnerét, Jeeyeun Wang elmagyarázta, hogy a Samsung dizájnerei ugyanolyan keményen dolgoznak, mint az Apple-nél. Amikor a Galaxy S-en dolgozott, három hónapon keresztül alig aludt két-három óránál többet éjszakánként. Éppen akkor szült gyereket és annyi időt kellett távol töltenie tőle, hogy már nem tudta szoptatni. Soha nem nézte az Apple dizájnját, mindig több lehetőséget is kipróbáltak, mire eldöntötték, hogy melyik formánál maradnak. Hogy igazát bizonyítsa, több dokumentumot is bemutatott, amelyekben a két cég termékeinek különbözőségét lehet látni.
Feszegetik a határokat
A Samsung még a per előkészítő szakaszában próbálta benyújtani azokat a dokumentumokat, melyekben egy interjú olvasható az Apple egyik tervezőjével, Shin Nishiborival. Azt szerette volna bebizonyítani, hogy az iPhone ötlete a Sony egyik dizájnjából fejlődött ki. Lucy Koh bíró négyszer is elutasította, erre a Samsung ügyvédje a sajtónak adta a dokumentumot. Az Apple kiakadt, a bíró pedig megfedte a céget és felszólította, hogy ne próbálja meg kijátszani a bíróságot a nyilvánosság felhasználásával. A kérdéses iratban Nishibori arról beszél, hogy a tervezés során a Sony Walkmanből indult ki, számára ez volt az iPhone formatervének az alapja, és az Apple vezető dizájnere, Jonathan Ive irányította a munkáját.
A bíróság előtt keményen küzdenek a felek, néha megnehezítve a bíróság munkáját. Ez elégelte meg pénteken Lucy Koh bíró és elrendelte, hogy a felek írjanak egy közös nyilatkozatot, amelyben megegyeznek az alapvető játékszabályokban. A két fél ügyvédeinek a hétvégén kellett megírni ezt a nyilatkozatot. A bíróság ezzel azt szeretné elérni, hogy a felek folyamatos tiltakozásukkal ne próbálják meg ellehetetleníteni a munkát és a per a terveknek megfelelően folytatódjék.
Nincs több titok
A bírósági trükkök azonban nem akadályozzák meg a féltve őrzött titkok nyilvánosságra hozását. Az Apple annyira szeretné bizonyítani igazát, hogy szinte lépésről lépésre megmutatja, hogyan fejlesztették az iPhone-t. Scott Forstall, az Apple mobilos szoftverekért felelős vezetője beszélt arról, hogyan indult az iPhone projekt. A fejlesztés 2004-ben indult Project Purple néven, annyira titkos volt, hogy egy egész szintet különítettek el a projekten dolgozó csapatnak.
Az Apple stratégiája, marketinges költségvetése, belső kutatásai sem maradhatnak titokban. Phil Schiller, az Apple marketingért felelős alelnöke által bemutatott iratokból kiderült, hogy az Apple 647 millió dollárt költött 2007-2011 között az iPhone amerikai népszerűsítésére, az iPad marketingjére 457,2 millió dollárt költött 2010-es megjelenése óta.
Belső titkos dokumentumokat is megszereztek egymástól a cégek, az Apple például egy 132 oldalas 2010-es iratot hozott a bíróságra, amelyben az iPhone-t és a Galaxy S-t hasonlítják össze, és javaslatokat tesznek, hogyan lehetne jobbá tenni a Samsung mobiljait. Szinte minden esetben az a következtetés, hogy olyanná kell tenni a működését, mint az iPhone, hogy ugyanolyan gördülékenyen lehessen kezelni. Az összehasonlításból semmit nem hagytak ki, szerepel benne a kijelző, az alkalmazások, a böngészők.
Örülnek, hogy nem működik
A per olyan furcsaságokat is hoz, hogy a cégek egyenesen örülnek a hibáknak. A Samsung például most olyan tanulmányt mutatott be a bíróságon, amelyből kiderül, hogy hibás működés miatt vitték vissza a felhasználók a Best Buyban vásárolt Galaxy tableteket. Az Apple ugyanis azt állította korábban, hogy azért vitték vissza a Samsung tabletjeit, mert a vásárlók azt hitték, iPadet vettek, csak otthon vették észre, hogy mégsem.
A per félidejéhez érkezett, keddtől a Samsung mutathatja be bizonyítékait. Rögtön elsőként Benjamin Bedersont, a University of Maryland professzorát szólították, aki a szabadalmakról bizonyíthatja be, hogy azokat valójában már korábban is alkalmazták. A bíróságon 2004-es videókat mutattak be, melyeken látni, ahogy a HP iPAQ 1900 készüléken hasonló scrollozási technikát használnak.
Második tanújuk Adam Bouge volt, a Circle Twelve elnöke, ő arról beszélt, hogy már 2001-ben létezett egy Diamond Touch nevű termék, amelynél egy kézzel lehetett navigálni az érintőképernyőn. A Samsung célja egyértelmű, olyan termékeket mutat be, mellyel aláássák azt az Apple-állítást, hogy mindent ők fejlesztettek ki. Woodward Yang harvardi professzor videókkal és magukkal a szabadalmakkal mutatta be, hogy három olyan szabadalom is van, melyet az Samsung előbb jegyzett be, a technikai újítások pedig csak eztuán kerültek bele az iPhone-ba és az iPadbe. Az említett szabadalmak a zenelejátszásra, könyvjelzőkre és fénykép emailhez csatolására vonatkoznak. Ezen kívül a Ssmungnak a 3G-vel kapcsolatban is vannak olyan szabadalmai, amit az Apple használ, állítják a cég jogászai. A per a Samsung tanúival folytatódik a következő két hétben.