További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A kvadrokoptereket és más robotokat tervező ETH Zürich újabb sajátos koncepciót mutatott be. Legújabb fejlesztésük egy teknősre emlékeztető robot-tengeralattjáró lesz, ami száz méteres mélységben haladhatna az óceánban, és egyelőre meghatározatlan mennyiségű rakományt szállíthatna. A svájci diákok terve alapján készülő Naro-Tartaruga távvezérléssel üzemeltethető, de az előre megadott koordináták, valamint a helyzet-meghatározó rendszer segítségével autonóm működésre is képes.
A robotteknős testét alumíniumból készítik, a meghajtásért felelős hajócsavarok pedig a teknős lábaira emlékeztetnek. Ennek segítségével a jármű gyorsan haladhat a vízben, akár két métert is megtehet másodpercenként. Az ETH Zürich kutatói 2008-ban álltak elő a robotteknős ötletével, de akkor még csak a jármű vízi haladását modellezték. A jármű jelenleg is csupán koncepciós vázlatok szintjén létezik, de a kutatók már a megfelelő propeller kiválasztásával foglalkoznak; azt szeretnék megállapítani, hogy melyik hajócsavar lenne a legalkalmasabb egy, az óceánban haladó autonóm járműhöz.
Egyéb készségek és képességek | |
Hosszúság | ±1 méter |
Tömeg | ±75 kilogramm |
Sebesség | 2 méter / másodperc (becsült) |
Maximális merülési mélység | 100 méter |
Fő motor kapacitása | 6 x 200 W |
Hajócsavarok kapacitása | 2x15 W |
Hajótest | alumínium |
Akkumulátor | 48 voltos LiPo |
Vezérlés | Távvezérlésű / autonóm |
Központi processzor | Intel i7 Dual Core processzor |
Kamera | BlueFox |
Szenzorok | Nyomás- és hőérzékelők |
Egyéb szenzorok | Energiaszivárgás-detektor |
Tájékozódás | Giroszkóp, GPS, iránytű |
Elektronika | DC-DC (gyártó: Fabrimex) |
Forrás: Naro |
A Naro-Tartaruga egyes alkatrészeinek, például a teknősök végtagjára emlékeztető propellerek működése teljesen autonóm, és az energiafogyasztás mérséklése érdekében mindegyiket külön motor működteti. A tervezők a komponenseket speciális, vízzáró rekeszekben különítik el, hogy se a víz, se az energia szivárgása ne okozhasson problémákat a rendszer működésében.