Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

A Vasholló lehet a haditengerészet aduásza

2013.03.29. 16:40

Lassan formálódni kezd, hogy milyen lesz az amerikai haditengerészet következő drónja. A katonai szervezet hajózási részlege kedden jelentette be, hogy négy vállalatnak is fizetni fog a UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike) rendszerek terveiért; ez lesz a haditengerészet legújabb drónja. A csapásmérésre alkalmas sugárhajtású lopakodó egy repülőgép-hordozóról is felszállhat, és csapatban repülhet más, pilóták által vezetett repülőgépekkel.

Sea Avenger
Sea Avenger
Fotó: wired.com

A haditengerészet döntése jelentős előrelépés a drónok rendszeresítésében. A négy vállalat – a Boeing, a General Atomics, a Lockheed Martin és a Northrop Grumann – mindegyike már meglévő technológiákra épít, így a drónok előállítása nem ütközne technikai akadályba. A haditengerészet azt szeretné, ha a vállalatok egy-egy működő prototípust készítenének az általuk tervezett gépekből, hogy tesztelhessék őket. Az új drónok bevezetését a légierő is fontolgatja, ami egybevég a Pentagon elképzeléseivel: az amerikai védelmi minisztérium már régóta tervezi a felfegyverzett, lopakodó drónok rendszeresítését.

A négy gyártó mindegyike évek óta dolgozik a saját drónjain, és valószínűleg mindannyian a legjobbra törekszenek; a győztes megrendelő valószínűleg több milliárd dollárnyi megrendelést kaphat. A haditengerészet várhatóan 2015-re fogja eldönteni, hogy melyik modell a legígéretesebb. Jelenleg a Northrop Grumann drónja, az X-47B tűnik a legesélyesebbnek.

X-47B
X-47B
Fotó: wired.com

Az X-47B-t 2011 óta fejlesztik. A haditengerészet is többször tesztelte a 18,9 méteres szárnyfesztávolságú drónt a UCLASS-t megelőző programban, amire kétmilliárd dollárt költöttek. Az Iron Raven (Vasholló) néven is emlegetett X-47B-vel május második hetében  végeznek el egy tesztrepülést: a Vasholló a George H. W. Bush anyahajó fedélzetéről száll fel az Atlanti-óceánon. Ennek történelmi jelentősége is van, mivel mostanáig még egy drón sem szállt fel egy repülőgép-anyahajó fedélzetéről.

A repülőgép-hordozókon nehéz manőverezni, mert kevés a hely, és ez komoly problémát jelenthet, ha nem pilóta vezeti a húsztonnás gépet. Azt is bizonyítani kell, hogy az X-47B a levegőben is tud tankolni, mivel a jármű egyelőre legfeljebb 3200 kilométert tehet meg egyhuzamban meg, és hat órán át tud a levegőben maradni. A haditengerészetnek ennél többre lenne szüksége, ezért fontos a légi újratankolás képességének megléte.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!