Belefér a Google Glass a házirendbe?
A viselhető technológiák egyre szélesebb körű elterjedése idővel átírhatja az eddigi munkahelyi előírásokat, és újabb személyiségi jogi kérdéseket vethet fel. Az új eszközök segíthetik egy cég életét, de Torsten Braner, a Taylorwessing ügyvédi iroda partnere szerint a viselhető eszközök elterjedése a munkavállalói szerződések és a titoktartási szabályok felülvizsgálatára késztethet.
Braner szerint a viselhető technológiák számos új problémát vetnek fel a magánszféra védelmével kapcsolatban. Nemcsak a másokról, titokban szerzett információk jelenthetnek problémát, hanem az okos eszközök viselőjének személyes adataival is vissza lehet élni.
Új házirend, új jogszabályok
Bár a Google saját okosszemüvege, a Glass még meg sem jelent, az Egyesült Államokban már több kávézóban és üzletben megtiltották a használatukat. Az Egyesült Királyságban az okostelefonokat tiltották ki több, elsősorban gyerekek által látogatott helyről, például uszodákból és óvodákból. A viselhető technológia valóban a következő nagy durranás lehet, de korántsem biztos, hogy olyan népszerű lesz, mint azt várják tőle.
Az viszont biztosnak tűnik, hogy ha ez a technológia egyre jobban elterjed, az erre vonatkozó jogszabályok megszületéséig a társadalmi normáknak kell szabályozni ezt a területet. Azonban ha az új eszközök megjelennek az irodákban, a cég bizalmas információi bárkihez eljuthatnak, akár a vetélytársakhoz is. Braner szerint ugyanakkor az is fontos, hogy ne csak a céget, hanem a dolgozókat is megvédjék az illegális felvételektől.
Braner úgy látja, mindez azt eredményezheti, hogy a titoktartási szabályzatot, a munkavállalói szerződéseket is felül kell vizsgálni. A munkáltató üzleti titkainak védelmében egyértelmű és világos szabályokra van szükség; ilyen például az okos eszközök használatának tiltása a belső megbeszéléseken vagy üzleti tárgyalásokon – sőt, akár a dolgozók öltözködési szabályzatába is bele lehetne írni, hogy nem viselhetnek például okosszemüveget. A modern technika miatt az is elképzelhető, hogy a közösségi média és más kommunikációs csatornák használatát is szabályozni kell a cégen belül.