Elektromos űrkatapultra gyűjtenek
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Mivel az űrbe igen drága eljuttatni bármit is, a HyperV Technologies Kickstarter-kampányt indított: így próbálják meg összegyűjteni az elektromos meghajtású parittyájukhoz szükséges fejlesztési pénzt. A Slingatron néven futó konstrukcióval a mostaninál sokkal olcsóbban lehetne rakományt juttatni a világűrbe. A projektet mostanáig 12 ezer dollárral támogatták, de a tervezők remélik, hogy a határidő lejártáig, augusztus 22-ig összegyűlik a projekthez szükséges 250 ezer dollár.
A rakétatechnikával már most is lehet szállítmányt küldeni a világűrbe, de ez igen költséges folyamat, és megvannak a hátrányai. A rakétákat csak odaútra tervezték, és méregdrága, robbanásveszélyes üzemanyaggal töltik meg őket, így indokolatlanul drága szállítmányt juttatni velük az űrbe. Használat után ráadásul a rakéta leváló fokozatai visszazuhannak az óceánba. Az újrahasznosítható rakéták, mint például a SpaceX prototípusa, a Grasshopper már jobb ár-érték aránnyal kecsegtetnek, de az üzemanyag ezekhez is igen drága.
A Slingatron működtetéséhez ugyanakkor alig van szükség rakétákra. A fejlesztők magát az űrbe juttatott rakományt szerelnék fel hajtóművekkel, amikkel pályamódosítást lehetne végezni, miután a szállítmány eljutott az űrbe. Ehhez azonban csak a Slingatron saját energiáját használnák. Az eszköz tervezéséhez a parittyák működési elve adta az inspirációt. A pályára állítás előtt a rakomány egy spirális pályán gyorsulna fel, ami egy rögzített fémoszlop körül forog. A forgás miatt a Slingatron nem alkalmas érzékeny műszerek, például törékeny műholdak pályára állítására, és az ember világűrbe juttatására is alkalmatlan, mivel pörgés közben hatalmas gravitációs erő nehezedik a rakományra.
A pályát és a rakományt egy speciális plazmával kennék be, hogy így csökkentsék a súrlódást. A Slingatron sínpályája nem forog, de mivel a motorja 40-60 fordulatot tesz meg másodpercenként, a rakomány szempontjából ugyanazt a hatást éri el. Ha a Slingatron eléri a megfelelő sebességet, a rakományt a sínpálya közepére mozgatják, ahol a sebessége felgyorsul, és nagy lendülettel tud kilőni – erre rögtön sor kerül, ahogy a szállítmány eléri a sín végét, és nagy sebességgel elszáll.
Az eszköz prototípusa igazolta az elmélet helyességét; ezzel sikerült elérni másodpercenkénti 99 méteres sebességet (persze ez még kevés ahhoz, hogy az űrbe juttassanak valamit, azt a nagyobb verziótól várják, ami – elvileg – nagyobb sebességre lesz képes). A tervezők remélik, hogy összegyűlik a projekthez szükséges pénz, és jóval nagyobb méretben is megépíthetik a Slingatront.