Lopással vádolják a Doom programozóját
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Zenimax azt állítja, John Carmack (a világ egyik legtehetségesebb 3D programozója) technológiát lopott tőlük, amikor otthagyta a céget, és a VR szemüveget fejlesztő Oculushoz szerződött. Carmack volt az id software vezető programozója: ők fejlesztették a Wolfensteint, a Doomot, a Quake-et és a Rage-et.
A Zenimax annyira komolyan veszi a dolgot, hogy már felszólítást is küldtek a cégnek, figyelmeztetve őket a jogi következményekre. Azt állítják, Carmack oylan szoftvereket vitt magával, amit még akkor fejlesztett, amikor az id software-nek, és így közvetve a Zenimaxnak dolgozott.
Az Oculus és a Zenimax között valóban volt korábbi kapcsolat. A kiadó technológiai segítséget nyújtott Palmer Luckey-nek, az Oculus vezetőjének; szerintük ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Oculus Rift virtuális szemüveg sikeres termék lehessen. A Zenimax azt állítja, hogy Luckey tudta: az általa felhasznált szellemi tulajdon és technológia a Zenimax tulajdona.
A Zenimax nevelte, a Facebook megvette
A Game Informer azt írja, a két cég korábban is kereste az együttműködést, de nem sikerült megállapodniuk. Luckey és az őt támogató Carmack ennek ellenére használták a technológiát, ami nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook, akikkel viszont sikerült megállapodniuk, kétmilliárd dollárért fölvásárolta az Oculust.
Valószínűleg nem túl merész azt feltételezni, hogy
- A Zenimax vérszemet kapott, amiért az Oculus az ő hátukon kapaszkodott föl, és az egésznek a Facebook fölözi le a hasznát.
- Ugyanők berágtak, hogy a legtehetségesebb fejlesztőjük már nem nekik fog játékot fejleszteni, hanem virtuális valóságokat valaki másnak.
- Ha már így történt, a Zenimax szeretne látni valami kompenzációt a felvásárlásból.
- Carmack csakugyan vihetett át zenimaxos technológiát az Oculushoz, ha igaz, amit a volt kiadója állít. A kilencvenes évek elején, amikor a Commander Keent már a saját cégüknek fejlesztették, a játékot akkori munkáltatójuk, a Softdisk gépein írták meg. Bár a fiatalkori zsiványtempó tényleg nem bizonyít semmit, Carmack mindig szívesen támogatta a számára szimpatikus fejlesztőket, tekintet nélkül arra, hogy épp hol dolgozik.
A legfontosabb technológia, amit Carmack elvitt az Oculustól, minden bizonnyal saját maga volt. Neki már húsz éve is olyan ötletei voltak, amikkel simán megelőzte a korát, és utat mutatott más fejlesztőknek. Nem volt kifejezetten jó játéktervező, de a technikai zsenialitását soha senki nem vitatta. Ahogy a Masters of Doom, az id software történetét feldolgozó könyv írja:
Kevin és Adrian azt tette, amit Carmack akart. Nem volt kérdéses számukra – ahogy a többieknek sem –, hogy a csapat kulcsembere Engine John volt. Ahogy Mike Wilson fogalmazott: „Ha ő elteszi a labdát és hazamegy, vége a játéknak.”