Sofőr nélkül keres aknákat az amerikai hadsereg új játékszere
Képzeljenek el egy autót, amit szuperfejlett szenzorokkal szereltek fel, nem érzékeny a környezetére, nincs sofőrje, és rengeteget segít az embereknek. Ez akár a Google önvezető autója is lehetne, de most az amerikai hadsereg új játékszeréről, a Terramaxról van szó.
Az amerikai csapatokra rengeteg veszély leselkedik Afganisztánban, ahol az útra szórt aknák, házi készítésű robbanószerkezetek és egyéb bombák olyan gyakoriak, mint a drogériákban a fogkefe. Ez a helyzet a jövőben megváltozhat, és nemcsak azért, mert az USA kivonul Afganisztánból, hanem azért, mert az Oskosh Defence elkészült az egy évtizede fejlesztett járművével, a Terramaxszal.
A Terramaxot az elaknásított területek megtisztítására használják.
- Maga a jármű ormótlan, de nem is gyorsasági versenyre szánták. Így viszont mindenféle terepen elboldogul, legyen az jeges tundra vagy homokos sivatag.
- Tetőtől talpig páncél borítja, így védve van az aknarobbanások ellen.
- Nincs pilótája, így nincs, aki aknaszedés közben megsérüljön - de nincs is rá szükség, mivel a Terramax a fejlett szenzorai segítségével mindig az optimális útvonalon marad.
A Terramaxot már korábban is láthatták a Top Gear nézői. A járművet eredetileg a DARPA egyik, 2004-es versenyére tervezték, ahol az önvezető járműveknek 150 mérföldet kellett megtenniük a kaliforniai sivatagban. Az elmúlt tíz évben a Terramaxon sokat fejlesztettek: már van LIDAR-ja (lézeres távérzékelés), radarja, illetve a sebességet, a váltókat, a kormányzást és a fékezést vezérlő automatikán is rengeteget javítottak.
A Terramaxnak azonnal felismerhető karaktert ad az elejére szerelt aknátlanító berendezés; ez lehet kerekeken guruló karok kombinációja, vagy éppen lapátszerű aknakotró. Ezekre szükség is van, elvégre mégis egy harci járműről van szó.
Nemcsak szép, okos is
A jármű mesterséges intelligenciája azt is biztosítja, hogy emberi beavatkozás nélkül alkalmazkodjon a környezeti változókhoz; jégen máshogy közlekedik, mint süppedős homokban, és még a sebességkorlátozásra intő táblákat is tudja értelmezni. A Terramax még nem teljesen önálló, de a számára ismeretlen helyzetben automatikusan utasítást kér az operátortól.
A tervezők arra is gondoltak, hogy a Terramaxot emberek is fogják vezetni; az ő kedvükért kerültek bele a luxusjárművekre jellemző extrák, mint az elektromos stabilitásvezérlés, az ütközés-figyelmeztető rendszer, vagy az adaptív tempomat.