15 ezer kínait tartóztattak le, mert rosszul interneteztek

GettyImages-73093319
2015.08.19. 11:36

A kínai rendőrség kedden bejelentette, hogy másfél hónap alatt 15 000 gyanúsítottat vettek őrizetbe, akiket több mint 7400 internetes bűncselekmény elkövetésével vádolnak. Az akció a fél éve tartó országos kampány, a „Tisztítsuk meg az internetet!” része volt.

A Közbiztonsági Minisztérium szerint a letartóztatott személyek többnyire komoly online bűncselekményeket követtek el: kibertámadások, internetes oldalak feltörése, trójai szoftverek használata online bankolásnál, internetes csalás. Néhány konkrét eset:

  • Két fiatal feltöltött egy alig egyperces videót, amint a Uniqlo – a kínai Benetton – egyik üzletének próbafülkéjében szexelnek. A videó hamar virálissá vált, sokan egyenesen vírusmarketingre gyanakodtak. A cég ezt tagadta, de késő volt, a rendőrség ekkor már vizsgálatot indított. A szóban forgó bolt azóta turistalátványossággá vált.
  • A tiencsini robbanás után egy nő azt állította a Weibo közösségi oldalon, hogy az apja odaveszett a robbanásban. Hamarosan kétmillióan osztották meg a bejegyzést, és több ezren küldtek neki adományt a Weibón keresztül. Pár órával később a sztori gyanússá vált, és a nő bevallotta, hogy csak összeveszett az apjával, akin így akart bosszút állni. A Weibo ekkorra már felfüggesztette a profilját, és a beérkező panaszok miatt értesítették a rendőrséget. Az összegyűlt 15 000 dollárnyi adomány már akkora összeg, hogy a kínai törvények értelmében a csaló akár 3-10 év börtönt is kaphat.
  • Betiltottak több mint 120, erkölcstelennek minősített dalt. Tiltólistára került egy MC HotDog-sláger, a Szeretem a tajvani lányokat is, ami nagyjából ugyanúgy aránylik a jó ízléshez, mint a Tienanmen téri vérengzés az egyetemes emberi jogokhoz. A remekmű a Youtube-on még megtekinthető.

A kínai hírügynökségek ugyan megemlítették a letartóztatásokat, és ezeket a nagyobb híroldalak is átvették. De egyikük sem osztotta meg a sztorit a Weibón, pedig az országban az a legnagyobb közösségi platform a cikkek megosztására – nagyjából úgy, mint nálunk a Facebook. A Phoenix New Media ugyan írt az esetről, de nagyjából 100 kommentet kaptak a cikkre, és mindegyikük a „Tisztítsuk meg az internetet!” kampányt éltette. 

A kínai kormány gyakran alkalmaz bérkommentelőket, hogy a helyes irányba tereljék a közvéleményt. A témával kapcsolatos hírekre viszont alig negyven hozzászólás érkezett a Weibón, pedig fontos kérdésekről általában több ezren szoktak vitatkozni. Valahol érthető, hogy a kínai internetezők rémisztő csenddel fogadták a letartóztatások hírét: ahol egy rossz videoklip és egy próbafülkés szexvideó miatt ellehetetleníthetik vagy börtönbe zárhatják az embert, ott százszor is meggondolják, mit és hova kommentelnek.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport