Tényleg jöhet a fizetős Facebook, csak nem úgy
A Facebook a kiadók számára biztosítja az instant cikkek (Instant Articles) publikálásának lehetőségét. (A témáról itt írtunk bővebben.) A cikkek és szerkesztett tartalmak így csinosabb formában jutnak el a felhasználókhoz, akárcsak a beágyazott hirdetések.
A közösségi oldal az új funkcióból pénzt akar látni, ezt már korábban világossá tették. A Verge szúrta ki, hogy egy felhasználói felmérés szerint a Facebook biztosítaná a felhasználóknak, hogy támogatást fogadjanak el a bejegyzéseikért, akár közvetlen pénzátutalás, akár jótékonysági támogatás formájában. A felmérésből az is kiolvasható, hogy a Facebook a pénzszerzés más módjaival is próbálkozna – például PR cikkek vagy reklámok után járó bevételekből.
A közvetlen támogatás bevezetésével a Facebook látszólag a Medium babérjaira tör. Ők nemrég tették lehetővé a felhasználóiknak, hogy pénzt keressenek a saját tartalmakkal, akár szponzorált cikkek, akár havi előfizetés formájában. A Medium máris több mint kétmillió blogposztot tudhat maga mögött, és az olyan nagyágyúk, mint a Femsplain vagy a The Awl, máris kihasználják az új szponzorációs lehetőségeket.
Egy felmérés alapján persze korai lenne megjósolni, hogy mire készül a Facebook. De a kiadók számára versenyképes alternatíva lehet egy olyan platformon pénzt keresni, ahol az emberek az idejük nagyobb részét töltik.
Hogy ebből hogy lehet pénzt csinálni, az már más kérdés. Om Malik, a már megszűnt GigaOM blog szerkesztője például azt nyilatkozta, hogy ha ma kezdené újra, nem tervezne saját weboldalt, hanem kapásból a Facebookot célozná meg – de ő sem tudja, hogy lehetne ebből pénzt csinálni.
(Borítókép: Mark Zuckerberg Fotó: David Paul Morris / Europress / Getty)