Az úttest hajthatja a jövő elektromos autóját
További Tech cikkek
- Hatalmas bejelentéssorozatra készül az Apple
- Új válság fenyeget: a B-vitamin-hiány már itt van a sarkon, az italpolcok is kiürülhetnek
- Fontos változás jön a Google keresőjében, érdemes résen lenni
- Beperelték a YouTube-ot, súlyos vádakat fogalmaztak meg
- Háborognak a játékosok, órákra leállt a PlayStation szolgáltatása
Ha sikerül praktikusan használható technológiát fejleszteni az ötletből, a közeljövőben akár nagy méretű, nehéz akkumulátor nélkül is lehet majd az elektromos járműveket használni. Ezzel az ígérettel folytat egy izraeli startup cég, az Electroad teszteket, amiknek lényege, hogy töltőállomások nélkül, az úttestbe épített elektromos vezetékekkel és az autókba épített elektromágnesekkel, indukciós elven hajtják az elektromos járműveket.
A cég már sikeresen végrehajtott több rövid távolságú kísérletet az új technológiával, és most arra készülnek, hogy egy Tel Aviv-i buszjárat útvonalán folytassák nagyban a teszteket.
Electroad a károsanyag-kibocsátás globálisan is érzékelhető csökkenését, költséghatékonyabb, kellemesebb és tisztább közlekedést jósol, ha beválik az általuk tervezett módszer. Az elv tulajdonképpen nem ismeretlen: a drót nélküli telefontöltők és a mágnesvasutak ötvözéseként lehetne legszemléletesebben leírni, miképp is működik a tesztelt prototípus.
Miközben más cégek – pl. a Qualcomm – is dolgoznak hasonló koncepciójú közlekedési újításokon, az Electroad főnöke, Oren Ezer azt hangsúlyozza, hogy az ő technológiájuk eltér ezekétől: “a mi technológiánk rugalmas, csak réz és gumi kell hozzá, a beszerelés pedig gyors és könnyű. Egyetlen éjszaka alatt fel lehet szerelni vele egy kilométernyi utat”.
A beszerelés valóban egyszerűnek tűnik: kaparógéppel 8 centiméter mély vájatot készítenek az aszfaltba, majd egy másik gép lefekteti az érintés nélküli töltéshez szükséges vezetékeket, majd a vájatba ismét aszfalt kerül. Az út két szélére valós idejű kapcsolatot létesítő okos áramátalakítókat telepítenek, míg a jármű aljára kerül az elektromágneses tekercs, ami 24 centiméterre van az út felszínétől, és így képes energiát felvenni. A vezetőt és az utasteret megfelelő szigetelés védi az elektromágneses sugárzástól.
Az Electroad először a tömegközlekedésben szeretné bejáratni a technológiát, mielőtt megnyílna az út a privát közlekedés előtt. A hosszabb távú tesztelésre kiszemelt buszba a biztonság kedvéért azért szerelnek előre feltöltött akkumulátort, így a busz akár öt kilométert is meg tud tenni hagyományos úton is.
“Eltávolítjuk az energiaforrást” – magyarázza Ezer az Inhabitatnak. “Az elektromosság az útból érkezik majd, megújuló energiaforrásokból. Ez az igazán fenntartható megoldás. Ma egy elektromos busz akkumulátora 300 ezer dollárba kerül és öt tonnát nyom. Ha ezt kivesszük, akkor a busz sokkal könnyebb lesz és kevesebbet is fogyaszt. Ez a technológia költséghatékony, és a dízelüzemű buszokkal összehasonlítva feleannyiba kerül. Elég elkezdeni a tömegközlekedést átalakítani hogy érezhető legyen a megtakarítás, majd aztán megnyitni a lehetőséget a taxik és a villamosok előtt. Rendkívül hamar megtérül a befektetés.”
Az Electroad kutatási és fejlesztési támogatásban részesül az Európai Uniótól és Izraeltől egyaránt, a Tel Aviv-i tömegközlekedési tesztek a tervek szerint 2018-ban kezdődnek.