A Facebook meghódítja a gyerekeinket
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Facebook nem való kisgyerekeknek, mert nem elég érettek ahhoz, hogy megértsék az online kapcsolatok összetettségét, és nem képesek még megóvni a magánéletüket sem
– fogalmazta meg aggodalmait egy kedden közzétett nyílt levélben több mint száz szakértő és gyermekjóléti szervezet, felszólítva Mark Zuckerberg Facebook-vezért, hogy vonja vissza a tavaly decemberben elindított Messenger Kids nevű alkalmazást, amelyet kifejezetten a 13 év alatti korosztálynak szánt a cég.
A Messenger Kids lesz valószínűleg az első olyan közösségimédia-platform, amelyet széles körben használni fog az általános iskolás korosztály. Egyre több kutatás bizonyítja azonban, hogy a digitális eszközök és a közösségi média túlzott használata káros a gyerekekre és a tinédzserekre, aminek fényében nagyon valószínű, hogy ez az új alkalmazás ártani fog a gyerekek egészséges fejlődésének
– idézte a BBC News a levél íróit, akik szerint az app egy felelőtlen próbálkozás arra, hogy Facebook-használatra csábítsa a kisgyerekeket.
A Facebook szerint hasznos és biztonságos
A nyílt levélre válaszul a Facebook azt írta, hogy az alkalmazás tavaly decemberi elindítása óta az ország minden tájáról érkeztek olyan szülői visszajelzések, amelyek szerint a Messenger Kids segít nekik kapcsolatot tartani a gyerekeikkel és a gyerekeknek is lehetőséget ad arra, hogy a család többi tagjával beszéljenek.
A Facebook korábban úgy harangozta be az ingyenes alkalmazást, hogy az lehetőséget ad a gyerekeknek arra, biztonságosan beszélgessenek a családtagjaikkal és a szüleik által jóváhagyott barátaikkal. Az app nem saját Facebook-, illetve Messenger-fiókot jelent, hanem úgy működik, mint a szülő profiljának kiterjesztése és a használata szülői engedélyhez kötött.
A cég internetbiztonsági szakértőkkel együttműködve fejlesztette ki az appot olyan szülők megkeresései nyomán, akik nagyobb ellenőrzést akartak a gyerekük közösségi médiahasználata felett. A Facebook hangsúlyozta továbbá, hogy az alkalmazást és az azon keresztül gyűjtött adatokat nem használja fel hirdetési célokra.
Facebook-depresszió
A levél szerint a fiatalok egyszerűen nem állnak készen arra, hogy profiljuk legyen a közösségi oldalakon, mert "nem elég érettek ahhoz, hogy megértsék az online kapcsolatok összetettségét, amelyek még a felnőtt felhasználók körében is gyakran félreértésekhez és konfliktusokhoz vezetnek".
A nagy távolságokra lévő családtagokkal és barátokkal való beszélgetéshez nincsen szükség Messenger Kids-profilra. A gyerekek használhatják a szüleik Facebook, Skype, vagy egyéb fiókját ahhoz, hogy a rokonaikkal beszélgessenek. De akár még a telefont is felemelhetik
– olvasható a nyílt levélben, amely egy sor olyan vizsgálatot idéz, amely összefüggésbe hozza a kamaszok közösségimédia-használatát a depresszió és a szorongás fokozott kockázatával.
Mint írják, azok a kamaszok, akik naponta egy órát csetelnek, kevésbé elégedettek az életük szinte minden területével. Azok a 13-14 éves gyerekek, akik hetente hat-kilenc órát töltenek a közösségi oldalakon, 47 százalékkal nagyobb eséllyel vallják magukat boldogtalannak, mint azok a társaik, akik kevesebbet használják a közösségi médiát.
A nyílt levél aláírói között van a Campaign for a Commercial-Free Childhood elnevezésű amerikai gyermekjóléti szervezet, a massachusettsi American Civil Liberties Union és a Parents Across America is. A támogatók névsorában egy sor magánszemély, köztük Susan Greenfield brit tudós, írónő is szerepel.
Bár a közösségi média és a gyerekek mentális problémái közötti kapcsolat nem ennyire egyszerű kérdés, azt maga a Facebook is elismerte decemberben, hogy a szolgáltatásuk rossz hatással lehet az emberekre, ezért igyekeznek változtatni, és javítani az oldalon töltött idő minőségén.