Konrád, Tivadar
9 °C
23 °C

Bebizonyosodott: orosz kém a független szivárogtató

2018.03.23. 16:01
A magányos hekker, aki kiszivárogtatta az amerikai Demokrata Nemzeti Bizottság (DNC) ellopott levelezését, valójában az orosz titkosszolgálat ügynöke. Putyin korábban tagadta, hogy az orosz kormány megpróbálta volna befolyásolni a 2016-os amerikai elnökválasztást, de az új felfedezés ennek ellentmond. A hekker, Guccifer 2.0 információira és a DCLeaksre a magyar kormánypárti sajtó és fideszes politikusok is előszeretettel hivatkoztak.

Guccifer 2.0, a magányos hekker, aki eljuttatta a WikiLeaksnek a Demokrata Nemzeti Bizottság (DNC) ellopott levelezését, valójában nem egy független szivárogtató, hanem az orosz katonai hírszerzés, a Felderítő Főcsoportfőnökség (GRU) igazgatóságának egyik tisztje.

A hatóságoknak sikerült azonosítaniuk az ügyben érintett orosz tisztviselőt is, de a Daily Beast tényfeltáró cikke nem említi név szerint.

Guccifer 2.0 korábban azt állította, hogy Romániában aktív, és nem volt kapcsolata a Kremllel, amikor a 2016-os választások előtt átjátszotta a DNC levelezését a WikiLeaksnek. Guccifer 2.0 végül egy banánhéjon csúszott el: elfelejtette aktiválni a VPN-t, az aktivitás helyszínét elrejtő virtuális magánhálózatot, és hagyott maga mögött egy valódi tartózkodási helyéről árulkodó IP címet. Az amerikai nyomozás visszavezette a tevékenység kiindulópontját a GRU moszkvai főhadiszállására.

Főleg Trumpnak fájhat

A beavatkozásra vonatkozó bizonyíték komoly hatást gyakorolhat a Donald Trump és Oroszország esetleges összejátszását vizsgáló bűnügyi nyomozásra. A Daily Beastnek nyilatkozó források szerint a Guccifer 2.0 ügyében folytatott nyomozás átkerült a 2016-os amerikai választásokba történő orosz beavatkozást vizsgáló Robert Mueller hatáskörébe. (Mellékszálon kapcsolódó érdekesség: a Fehér Ház ügyvédje néhány napja cáfolta a hírt, hogy kirúgnák Muellert).

Trump és szövetségesei folyamatosan tagadták a vádakat, miszerint összejátszottak volna az oroszokkal, és hogy Moszkva állhatott a DNC meghekkelése mögött. A Trump belső köreibe tartozó Roger Stone azt állította, hogy a kampány alatt kapcsolatban volt a hekkerrel; még üzeneteket is közzétett, amik szerinte azt bizonyítják, hogy Guccifer 2.0-nak nincs kapcsolata a Kremllel. De Stone már azelőtt is Mueller célkeresztjében volt, hogy kiderült volna: valóban kapcsolatban állt az orosz hírszerzéssel a kampány alatt.

Mueller márciusban azt mondta, hogy Moszkvában folytatná a nyomozást. Azzal gyanúsított 13 orosz állampolgárt, hogy ők a Troll Factory álnevű Internet Research Agency hekkerei. Az IRA tagjait a 2016-os amerikai elnökválasztás szándékos manipulációjával gyanúsítják.

Vlagyimir Putyin orosz elnök tagadta, hogy az orosz kormánynak köze lenne a hekkertámadáshoz.

Mi vezettünk be büntetőintézkedéseket az Egyesült Államok ellen? Az Egyesült Államok szankcionált bennünket. Mi Oroszországban nem állíthatunk bíróság elé senkit, amíg nem vétett orosz törvény ellen. Legalább mutassanak valamilyen dokumentumot, egy hivatalos kérést, és akkor megvizsgáljuk az ügyet! Elhiszi bárki, hogy Oroszország több ezer kilométerről befolyásolni tudta az amerikai elnökválasztás eredményét? Nem nevetséges ez a vád? Nem célunk beavatkozni, mert nem érnénk el vele semmit

– mondta Putyin.

shutterstock 518318215
Fotó: Shutterstock

Hogy az oroszok beavatkoztak az amerikai elnökválasztásba, azt Amerika-szerte tényként kezelik. Bár senki sem tudta bizonyítani, több jel utal rá, hogy Trump kampánycsapata összejátszhatott a Kremllel a szavazás előtt. Most, hogy beigazolódott az amerikai hírszerzés régi gyanúja – miszerint Guccifer 2.0 valójában orosz kém –, az összefonódás még erősebben rajzolódik ki.

A magyar kormánymédia kedvenc hírforrása

A kormányzati sajtó (a Magyar Idők, a hirado.hu, a Pesti Srácok, a Ripost, a Mandiner, a Lokal.hu, a 888.hu és az Origo) összesen úgy százszor hivatkoztak a DCLeaks információira, hasonlóan Németh Szilárd Fidesz-alelnökhöz és Hidvéghi Balázs Fidesz-szóvivőhöz, illetve a magyar hírszerzést felügyelő Lázár Jánoshoz.

(The Daily Beast | VICE | BBC News | TechCrunch | Business Insider)