Egymásnak esett a Facebook és az Apple
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója szerint egyre nagyobb szükség lenne olyan szabályozások bevezetésére, amikkel megelőzhető a Facebookhoz hasonló cégek tömeges adatgyűjtése.
Az interjúban – amit Kara Swisher, a Recode újságírója és Chris Hayes, az MSNBC riportere készített – Cook azt mondta: jobban örült volna, ha a Facebook és más cégek nem azzal válnak óriássá, hogy különböző forrásokból összegyűjtött személyes adatok alapján részletes profilokat készítenek másokról, majd eladják azokat harmadik feleknek.
A legjobb szabályozás az, ha nincs szabályozás, csak önszabályozás. Ugyanakkor úgy látom, ebben az esetben már túl vagyunk ezen.
– mondta Cook a Facebook adatkezelési gyakorlatáról.
Bár Cook a Cambridge Analytica körüli botrány és az adatvédelmi elvek semmibe vétele miatt bírálta a Facebookot, az Apple részéről nem újdonság a közösségi média és az online hirdetési modell bírálata. Az Apple adatkezelési gyakorlatának megváltozásáról szóló 2014-es levelet személyesen Cook írta; ebben a Google felhasználóinak címezve írta le a hasonló, ingyenes szolgáltatást kínáló cégek működési elvét:
te nem a vásárló vagy, hanem a termék.
Nem ez volt az egyetlen alkalom, hogy Cook a Google-t és a Facebookot kritizálta, és nem is volt egyedül ezzel az Apple-nél. Steve Jobs, a cég korábbi vezetője 2010-ben az Apple adatkezelési gyakorlatát dicsérte a rivális Google-ével szemben.
A Facebook és a Google abból élnek, hogy a felhasználóik adatait az igencsak jövedelmező hirdetési üzletükhöz használják. Bár az Apple ugyancsak kísérletezett a hirdetési üzletággal, a bevételeik döntő többsége hardverek értékesítéséből származik.
Az igazság az, hogy rengeteg pénzt kereshetnénk a vásárlóink monetizálásával – már ha a vásárlóink lennének a termékeink. De úgy döntöttünk, hogy ebben nem veszünk részt.
– mondta Cook.
Amikor Swisher megkérdezte, hogy ha Mark Zuckerberg Facebook-vezérigazgató helyében lenne, mit tenne, Cook azt felelte, hogy
soha nem kerülnék hasonló helyzetbe.
Álságos, nevetséges, ostobaság
A Voxnak adott interjúban Zuckerberg álságosnak és sekélyesnek nevezte Cook vádjait.
Ami azt illeti, ezt az érvet – hogy nem is törődhetünk veled, ha nem vagy fizető vásárlónk – elképesztően ostobának tartom, és egyáltalán nem fedi a valóságot.
Zuckerberg azzal érvelt, hogy a Facebook azért lehet és maradhat ingyenes, mert alapvetően az emberek közti kapcsolattartásra tervezték, és sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessenek érte. Emiatt viszont
a hirdetés alapú modell az egyetlen, amit a szolgáltatás bővítésére és az emberek elérésére használhatunk. [...] Ha olyan szolgáltatást építesz, ami nem csak a gazdagokat szolgálja, olyannal kell előállnod, amit az emberek megengedhetnek maguknak. [...] A Facebook is azok közé a vállalatok közé tartozik, amik keményen dolgoznak, hogy olcsóbbak lehesenek, és minden felhasználónak ingyenességet kínáljanak. Nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy nem törődünk az emberekkel.
Zuckerberg szerint az Apple-höz hasonló tech cégek részéről kissé álságos az a gyakorlat, hogy többre tartják magukat, amiért termékfejlesztésből és nem szolgáltatás üzemeltetéséből élnek – ez ugyanis nem jelenti azt, hogy ők jobban törődnének az ügyfeleikkel.
Ellenkezőleg; szerintem fontos, hogy ne uraljon el bennünket a Stockholm-szindróma. Ne hagyjuk, hogy azok a vállalatok, akik a pénzünkből élnek, meggyőzzenek minket arról, hogy ők valójában jobban törődnek velünk. Szerintem ez nevetséges.