Mire képes az F–15X, a légierő legújabb vadászgépe?
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
(Frissítés: a cikk korábbi verziójában – tévesen – lopakodó vadászgépnek neveztük az F–15X-et, holott nem az. A cikk tartalmát ennek megfelelően módosítottuk.)
Friss hírek érkeztek a fejlesztés alatt álló F–15X-ről, az F–15 Eagle vadászgép utódjáról. A War Zone exkluzív riportja részletesen bemutatja a Boeing terveit: az értesülések alapján egy meglepően tartós, állig felfegyverzett, olcsón bevethető vadászgépen dolgoznak.
Az F–15X projekt létezését egy hete hozták nyilvánosságra. A korábbi hírekkel ellentétben a vadászgép nem tud egyszerre két tucat levegő-levegő rakétát szállítani, de a Boeing AMBER rakétaindítójába így is 22 rakétát lehet betárazni. Ilyen kapacitása csak az F–22 Raptornak, illetve az F–35 Joint Strike Figthernek van.
Az F-15X egyszerre láthat el légvédelmi feladatokat, illetve támadhat földi célpontokat. Akár az is megoldható, hogy nyolc levegő-levegő rakétával szereljék föl, a maradék kapacitását pedig 28 kisebb átmérőjű bombával (small diameter bombs, SDB), vagy hét, egyenként 900 kilogrammos bombával egészítheti ki. Ez jóval több, mint az F–15X Eagle vagy bármely más rendszerben álló vadászgép kapacitása.
A gépet a legmodernebb radarrendszerrel, sisakvezérlésű célzórendszerrel, AGP–82 aktív elektromos radarral, elektronikus megfigyelőrendszerrel és Legion poddal szerelték föl, ami infravörös célzórendszer és az adatkapcsolatért felelős modul szerepét is ellátja.
A fejlesztésnél fontos szempont volt, hogy az F–15X megfizethető legyen. A hírek szerint jóval olcsóbb lesz, mint a darabonként 95 millió dollárba kerülő F–35A. Az új modell 27 ezer dollárba fog kerülni óránként, míg az F–35A-nál ugyanez az összeg 45 ezer dollár. Ha már az időnél tartunk: a Boeing azt ígéri, hogy az F–15X húszezer óra repülésig rendszerben tartható, vagyis évtizedeken át használható lehet. (Az F–15 Eagle alapmodellnél ez az érték ötezer óra volt.)
Bár az amerikai légierő az elmúlt években inkább a lopakodó vadászgépek fejlesztésére helyezte a hangsúlyt, ezek túl költségesek ahhoz, hogy csak rájuk alapozzanak. Nem is arra törekszenek, hogy leváltsák a rendszerben álló lopakodó gépeket, mint az F–22-t vagy az F–35-öt, de az F–15X hasznos kiegészítője lehet a mostani arzenálnak.