Több mint 2 milliárd dollárra perelték a Google-t
A Google-t szerdán 32 médiacsoport, köztük az Axel Springer és a Schibsted 2,3 milliárd dollárra perelte, azt állítva, hogy a vállalat hirdetési gyakorlata miatt veszteségeket szenvedtek el – írja a The Guardian.
A vállalatok – amelyek között osztrák, belga, bolgár, cseh, dán, finn, magyar, luxemburgi, holland, norvég, lengyel, spanyol és svéd kiadók is vannak – lépésére azért került sor, mert a versenyjog szabályozó hatóságok a Google reklámtechnológiai üzletágával szemben is keményen felléptek.
A vállalatok ügyvédjei által kiadott közlemény szerint az érintett médiavállalkozásoknak veszteségük keletkezett a kevésbé versenyképes piac miatt, ami a Google „helytelen magatartásának közvetlen következménye”.
A Google visszaélése nélkül a médiavállalatok lényegesen magasabb reklámbevételeket kaptak volna, és alacsonyabb díjakat fizettek volna az AdTech-szolgáltatásokért
– fogalmaztak az ügyvédek.
Csoportos állításuk alátámasztására a francia versenyhatóságnak a Google ellen a 2021-es AdTech-üzletágával kapcsolatban kiszabott 220 millió eurós bírságára, valamint az Európai Bizottság 2023-as vádjaira hivatkoztak.
Amennyiben a szabályozói ellenőrzés megtörténik, a Google-nak következetesebb és kiszámíthatóbb árazást kell biztosítania hirdetési ügyfelei számára
– mondta Gil Luria, a DA Davidson & Co elemzője.
A Google szóvivője közleményében azt mondta, hogy a vállalat ellenzi a keresetet, hozzátéve, hogy az „spekulatív és opportunista”. Mint megjegyezte, a Google konstruktívan együttműködik a kiadókkal Európa-szerte.
A kiadók világszerte az elmúlt években a Big Tech növekvő dominanciája miatt panaszkodtak a hirdetési piacon, miközben a bevételekből való részesedésük csökken. Elemzők szerint a Google a világ legdominánsabb online hirdetési platformja.