Minden mobilozó banki ügyféllé válhat

2012.03.02. 17:18

Hiába jön a mobilba épített pénztárca, a műanyag bankkártyák nem tűnnek el egyhamar. Még csak most duzzad az a fejlesztési hullám, amely majd szökőárként zúdítja a világra az új vásárlási technológiákat, teljesen megváltoztatva a szokásainkat. „Nagyon fontosak a mobiltelefonok, mert azokból több van használatban, mint a bankkártyákból. Az új eszközökkel mindenki könnyen banki ügyféllé válhat" – mondta James Davlouros, a Mastercard mobilos üzletágának európai vezetője, akivel még a barcelonai Mobile World Congressen az Indexnek.

Davlouros szerint mobilos fejlettség szempontjából Törökország nagyon hasonlított a magyarra, de ők már előrébb léptek, és nagy siker lett az okostelefonba épített pénztárca. „A Turkcell idén év végén már csak olyan mobilokat fog árulni, amelyekben megtalálható az NFC technológia" – magyarázta a szakember. Az NFC, vagyis a Near Field Communications egy olyan rádiós átviteli technika, ami kis hatótávolságban két eszköz között biztonságos kapcsolatot létesít, és ez alkalmassá teszi a fizetési tranzakciók lebonyolítására.

„Van egy nagyon lényeges különbség abban, hogy miként viszonyulunk a telefonunkhoz és a bankkártyánkhoz" – mondta Davlouros. „Az okostelefonon vásárolni szoktunk, például mobilos szoftvereket, zenét, szolgáltatásokat, ezzel szemben a kártyával fizetünk, mint a készpénzzel." Ez a különbség tűnhet el, amikor már a kártyákra is úgy telepíthetünk alkalmazásokat, mint a telefonunkra. Ezek különféle kuponszolgáltatások, bankszámlák, buszjegyek, pontgyűjtő hűségkártyák és ajándékkártyák lesznek.

A csipkártyákat gyártó Gemalto a mobilkongresszuson mutatott be olyan NFC-s kártyát, amire lépésenként lehet rátelepíteni új szolgáltatásokat. Ezt a kártyát a Mastercard, a Visa és az American Express egyaránt hitelesítette, ami elsősorban biztonsági szempontból fontos. A kártyaszolgáltatók megvizsgálják a készülékeket, hogy azok tárolnak-e banki adatokat, és csak azokat hitelesítik, amelyek biztonságosan bonyolítják le a tranzakciókat. Még a telefonokat is megvizsgálják, az Intel a mobilkongresszuson jelentette be, hogy az új mobilos Atom processzorai is megkapták a Visa támogatását.

Miért veszünk majd mégis mobiltárcát a plasztikkártya helyett? Davlouros szerint a kuponok nagyon vonzóak, különösen akkor, ha a kedvezményes ajánlatokat össze tudják kötni a felhasználó igényeit vizsáló ajánlórendszerekkel. Akit arról értesít a mobilja, hogy kedvenc szerzőjének legújabb könyvét 20 százalék kedvezménnyel árulja egy közeli bolt, az valószínűleg meg is veszi azt.

A kereskedőknek is jó lehetőség egy okostelefon, amit kártyaolvasóként is használhatnak. Életem legjobb vásárlási élménye egy amerikai Apple bolthoz kötődik, ahol valami apróságot vettem. Már mentem volna a kasszához, amikor észrevettem, hogy olyan bizony nincs. Odalépett hozzám egy eladó, megkérdezte, miben segíthet, majd lehúzta a kártyámat a mobilján. Már mehettem is, sorban állás nélkül, a nyugtát pedig elküldték az általam megadott emailcímre.

Az Apple a Square szolgáltatását használja, aminek az európai megfelelője a tavaly 11 millió dolláros tőkebefektetést elnyerő iZettle. Ez a vállalat is az iPhone-hoz és az iPadhez gyárt kártyaolvasót, illetve tranzakciókat kezelő szoftvereket. Ezek a megoldások nemcsak az új NFC-s kártyákat olvassák, hanem a hagyományos, mágnescsíkos és csipes változatokat is. A fő cél, hogy ne kelljen sorba állni, mindegyik kártya esetében teljesül.