Nehezen kerülhető ki a telefonadó
További Cellanapló cikkek
Nyártól egy híváslista is elegendő lesz hazafiságunk bizonyítására, hiszen a telefonszámla világosan megmutatja majd, hogy az adott hónapban hány ezer forinttal támogattuk az állam működését. Akinek ez sovány vigasz, az új távközlési adó hatására tovább faraghat kiadásain, javíthat hatékonyságán. Összegyűjtöttük néhány nem ortodox kommunikációs módszert, amikkel ki tudjuk váltani megadóztatott telefonbeszélgetéseinket – bár mindegyik megdoldásnak vannak komoly korlátai.
Virtuális kommandósok nap mint nap kiélezett helyzetben használják videojátékokban a Teamspeak technológiáját, ezért biztosak lehetünk abban, hogy a rendszer az átlagos vállalati igényeket is ki tudja szolgálni. Ha igazán szórakoztató beszélgetést akarunk, érdemes feltelepíteni mellé egy Counter-Strike-ot is. A telefonálás soha nem volt olyan szórakoztató, mint egy jó CS-parti közben, és a Dust 2 pályán egy jól irányzott lövéssel tárgyalópartnerünk tudtára adhatjuk, nem vagyunk vevők az ajánlatára. Jó tudni, hogy a Teamspeak a telefonklienst nemcsak játékosoknak szánja, hanem valódi katonáknak is.
Magas presztízsű iparágakban inkább a Facetime és az iMessage kombinációja ajánlott, mert ezekkel rögtön ki lehet szűrni a komolytalan beszédpartnereket. Akinek nincs pénze az Apple termékeire, az ne is álljon szóba velünk! Nem kell sokat bajlódni a telepítéssel és a beállítással, mert az iPhone, az iPad és a Mac gépek legújabb verziói alapból tartamazzák ezeket a kommunikációs eszközöket.
Percek helyett kilobájtok
Térjünk át a komolyabb online telefonszolgáltatásokra, ilyen például a Skype és a Viber. Ezek közül a Viber némiképp korlátozottabb, mert csak iPhone-on és Androidon fut, míg a Skype az előbbi két platformon kívül Symbianon is elérhető, és Mac OS X-re, Windowsra meg Linuxra is van kliens. Sőt, a Microsoft már készíti az Xbox 360-on futó verziót, és nagy erőkkel dolgozik egy böngészőben futó html5-ös változaton, hogy ne kelljen szoftvert telepítenünk a telefonáláshoz.
A Skype és a Viber a tesztünkben körülbelül 440-460 kilobájt adatforgalmat generált percenként és telefononként. A háttérforgalom ehhez képest elenyésző, egy óra alatt körülbelül 70 kilobájt. Nem tudjuk kiszámolni, hogy megéri-e mobilneten alapuló appokra váltani a 2 forinttal dráguló telefonálás helyett, mert ez túl sok változótól függ. Ha van wifi otthon és az irodában, akkor valószínűleg a telefonszámla nagy része megspórolható. Telefonálási szokásainktól is függ, hogy érdemes-e belevágni a váltásba, és attól, hogy milyen mobilnetes díjcsomagunk. Nem biztos, hogy évente pár ezer, esetleg tízezer forintnyi spórolás érdekében érdemes okostelefont venni 60-80 ezer forintért.
Nincs ingyen garancia
A mobilcégeket kiveri a víz a hálózatukat kihasználó megoldásoktól, mert úgy nyomják lefelé az árakat, hogy közben nyolcvanas évekbeli szolgáltatási színvonalat nyújtanak. A távközlési cégek igyekeznek 99 százalékos rendelkezésre állást biztosítani (a pontos vállalás benne van az általános szerződési feltételekben), míg a webfejlesztők és alkalmazásgyártók az „igyekszünk, de semmit nem garantálunk" hozzáállással viszonyulnak az ügyfelekhez.
Éppen ez az, ami miatt – függetlenül attól, hogy havi 100 vagy 1500 percet telefonálunk – nem érdemes teljesen átállni appokra és webes alkalmazásokra. Nincs ügyfélszolgálat, így ha valami nem működik, legfeljebb fórumokon tombolhatunk mérgünkben. Ha túlterhelt a cella, akkor arra a mobilneten futó telefonalkalmazások sokkal érzékenyebben reagálnak, mint a hagyományos mobilhívás.
Az online telefonálással máris vannak rossz tapasztalataink, például egy beszélgetés közben beérkező email bontotta a vonalat, és volt olyan is, hogy a Viber megakasztott minden hívásfogadást. Az is előfordult, hogy amíg nem töröltük a programot, az okostelefon ostoba volt, mint egy kődarab – valószínűleg a középkategóriás hardver nem bírta a terhelést, talán elfogyott a memória.
A telefonadó végső kikerülése az lehet, ha belátjuk, hogy teljesen felesleges telefonálni, sőt veszélyes is. Ebben a bizonytalan gazdasági helyzetben ki hisz szóban megkötött megállapodásoknak? Már belefutottunk olyan problémába, hogy egy bank ügyfélszolgálatosa rettenetes minőségű vonalon próbálta ránksózni az ajánlatát – hogy mit, arról fogalmunk sincs, mert csak minden második szavát értettük. Küldjünk csak minden írásban, emailben vagy cseten (ezzel az sms-ezést is elkerüljük), és csak végső esetben tárcsázzunk.
Rovataink a Facebookon