
További Tech cikkek
-
Világszerte leállt a ChatGPT
- Egy könyvvel indult minden, ma már a világ leggazdagabbjai sem nézik le
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
![]() |
Toll vagy billentyűzet? |
A kutatás, amelyet a Massatchusettsi Oktatási Minisztérium finanszíroz, és nyolcadikos és tizedikes tanulókra is kiterjed. Az állam oktatásának irányítói a közoktatásban tapasztalható két nagy trendre reagálnak ezzel.
Az egyik trend, hogy a technológia egyre jobban benyomakszik az iskolákba, mintegy spontán. Jellemző eset, hogy a tanárok számítógépes szövegszerkesztőt javasolnak azoknak a diákoknak, akik menthetetlenül nehezen és rondán írnak. A másik trend, hogy a tesztek jelentősége folyamatosan növekszik. Egy alapképzettségi teszten dől el, hogy valaki mehet-e középiskolába, egyetemre; atomfizikus lesz, vagy vízilabdakapus. Ez a trend itthon is egyértelműen jellemző.
Az alapképzettséget mérő teszteket rendszerint ceruzával íratják. A két trend azonban záros határidőn belül találkozni fog, és nem árt tudni, hogy milyen következményekkel. Mi lesz, ha a könnyed és gyors szövegszerkesztéshez szokott tanuló a toll és papír használatának szokatlansága miatt a tudását nem tükröző dolgozatot ad be?
1997 óta két olyan felmérést is publikáltak, amelyek egyértelmű bizonyítékokat tálaltak arra, hogy gépeléshez szokott tanulók hátrányban vannak a kézzel írott számonkéréseknél - mondja Michael K. Russell a felmérést vezető kutató. Russell amúgy professzor és az amerikai Oktatáskutató Intézet vezető szakértője.
Russell és kollégája Thomas J. Pilati arra kíváncsiak, hogy a felmérés megerősíti az említett két tanulmány eredményét, továbbá többet szeretnének tudni a kompjúteres tesztekkel kapcsolatban felmerülő kérdésekről.
Pár probléma már most látható. Ha a diákok választhatnak a toll vagy a számítógép között, nem valószínű, hogy a legjobb döntést hozzák. A már említett tanulmányok szerint azok is a számítógépet választották, akik különben csak egy ujjal tudnak gépelni, talán mert vonzotta őket a technológia újszerűsége, vagy mert az szórakoztatóbb a kézírásnál. "Ha a gyerekek választhatnak, rosszul választanak" - vonta le a tanulságot a professzor.
A másik probléma, hogy a gyerekek rendszerint könnyedén lekörözik a tanárokat a számítógép ismeretében. Az iskolafelügyelő lelki szemei előtt krétát morzsolgató lammer tanár képe lobog fel, aki gyanútlanul számítógépen írat dolgozatot, miközben a diákok lazán agyba-főbe puskáznak. "Ez biztonsági problémákat vet fel" - mondja Russell. "Különben is zajosak a gépek, és a tesztelés egész környezetét megkomplikálja, ellenőrizhetetlenné teszi."
Robert A. Schaeffer, az amerikai Oktatáskutató Intézet igazgatója úgy véli bármi is legyen a felmérés eredménye, ez fontos lépés lesz annak kiderítésében, hogy a számítógépek korában milyen egyenlőtlenségeket jelentkeznek a tanuló populációban.
"Biztosra kell tudnunk, hogy amikor felmérjük egy csoport tudását, mindenki azonos esélyeket kap" - mondta.
