Az Apple most éppen a videojáték-iparral kezdett háborúzni

shutterstock 1067766620
2020.08.16. 14:46

 Az Apple-é a világ egyik legnagyobb videójátékos platformja: a CNBC elemzése szerint az App Store 2019-es bevétele 50 milliárd dollár körül lehet, így nem csoda, hogy meghatározó szerepet töltenek be a játékiparban. A probléma az, hogy nem mindig jó célokra használják a hatalmukat.

Nagyban hozzájárultak például az alapban ingyenes, mikrotranzakciókra épülő játékok burjánzásához, ami nagyot csavart nem csak a mobilos, de a többi platformra készülő játékon is. Ez az utóbbi években javulni látszik, de most az Apple egy újabb farönköt döntött a fejlődő játékipar zakatoló gőzöse elé-

A TechCrunch írja, hogy nem engedik be az App Store-ba a Microsoft felhőalapú konzolját, az xCloudot. Ezzel az Xbox-felhasználók jelentős részétől veszik el a lehetőséget, hogy az iPhone-jukon vagy iPadjükön játszhassanak konzolos minőségű játékokkal. Mindeközben a Facebook Gaming szolgáltatás bekerülhetett az Apple áruházába, de ehhez el kellett hagyniuk az azonnal hozzáférhető interaktív tartalmakat, amik gyakorlatilag minijátékok voltak (például a kosárlabdás, ami a Messengerben ma is játszható).

Az Apple mindkét esetet ugyanazzal indokolta: nem akarnak olyan tartalmakat beengedni a fogyasztók és fejlesztők számára óvó és tápláló bölcsőt jelentő, extra biztonságos App Store-ba, amiket nem tudnak a maguk által meghatározott módon felülvizsgálni. Ez elméletben teljesen logikus és indokolt döntés, de ahogy az Xbox csapata is írta, az Apple egyelőre az egyetlen platform, ami teljesen megvonja a felhasználóitól a felhőalapú játékokat, és a játékos alkalmazásokat mindig sokkal szigorúbban kezelik, mint a többi tartalomszolgáltató alkalmazást - még akkor is, ha van rajtuk interaktív tartalom.

Magyarán: az xCloudot nem engedik, mert nem tudnak minden játékot leellenőrizni, de a Netflix bekerülhet, annak ellenére, hogy nem valószínű, hogy valaki egyesével végignézett minden filmet és sorozatepizódot, ami megjelenik az alkalmazásban.

Rosszmájú kritikusokban akár az is felmerülhet, hogy mivel az App Store legnépszerűbb kategóriája a játékoké, inkább az állhat a dolog mögött, hogy az Apple nem akar a boltjában olyan játékokat, amikért ő nem kap pénzt. Emellett persze ott van az Apple Arcade is, amin keresztül a felhasználók egy havidíjért cserébe válogathatnak családbarát, reklámmentes indie játékok között.

Másrészt ott van az állítás, hogy óvni akarják a felhasználókat. Ez eléggé szembemegy a mikrotranzakciókkal agyontűzdelt játékokkal, amik a boltban találhatóak: a Sensor Tower elemzése alapján a 200 legjövedelmezőbb App Store-os játékból 199 ingyenes, az alkalmazáson belüli fizetésekből szerzik a teljes bevételüket.

2013-ban több szülő összeállt és beperelte az Apple-t, mert szerintük túl egyszerű egy kisgyereknek pénzt költenie ezekre a játékokra. A cég ajándékkártyákkal és visszatérítéssel el tudta kerülni a komoly büntetést, de egy évvel később már 32 millió dolláros bírságot kellett fizetnie a versenyhivatalnak, pont ugyanezért. Idén a lootboxok miatt támadják az Apple-t. Ezek azért nem egy gondoskodó anyatigrisre jellemző praktikák.

Természetesen az Apple nem valami ördögi mestertervvel igyekszik lerombolni a videójátékok világát, hanem profitorientált vállaltként viselkedik, aminek az a célja, hogy minél kevesebb befektetéssel minél több pénzt keressen. Ez most pont a fogyasztók rovására megy, de sem a Microsoft, sem a Sony nem vétlen ebből a szempontból. Amikor vezető pozícióban voltak/vannak a piacon, valahogy mindig kevésbé alkuképesek. Gondoljunk csak arra, hogy a Sony milyen lelkesen küzd a crossplay, vagyis a különböző platformon futó játékok közös multiplayer módja ellen.

A történet nagy nyertesei az androidosok, hiszen ők használhatják majd az xCloudot. A Samsung-tulajoknak még jobb, mert a mobilgyártó és a Microsoft összefogása miatt az új telefonok vásárlóinak jár pár hónap ingyenes Game Pass előfizetés is. Ez önmagában annyira azért nem izgalmas, de lesz egy igazi előnye is Samsung telefonon Xboxozni: a Google-t és a Play Store-t megkerülve, a Samsung Galaxy App Store-ba bekerül az Xbox Store, amiben a felhasználók vásárolhatnak kedvük szerint.

Természetesen tudjuk, hogy az androidosokat ez sokkal kevésbé fogja érdekelni, mint a tény, hogy a cikkhez majd jól odakommentelhetik, hogy ezért nem kell Apple-cuccokat venni, meg Google Masterrace, bibibí. A legrosszabb az, hogy ebben az esetben lehet, hogy egy icipicit igazuk is van.

(Borítókép: Shutterstock)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM