|
ER1 |
Az Evolution Robotics tavaly piacra dobott ER1 "személyi robot-rendszere" nem túl látványos jelenség: kerekes alumíniumvázra erősített laptop, fogantyús karral, USB digitális kamerával. Ám (tervezői szerint) az újgenerációs félautonóm robotok legelső példánya volt. Elsősorban egy speciális, több cselekvést betanító, idegen környezetben történő zökkenőmentes mozgást biztosító szoftver miatt. Maximum tízezer digitális képet tárol, s bonyolult optikai-számítástechnikai műveletsorokkal érzékeli a körülötte lévő világban történő helyváltoztatásokat. Azaz, ellentétben elődeivel, nem "vak", és nem rohan egy széknek, miután tíz centivel odébb toltuk. Egyszerű hangutasításokra indul útjára - a tanulási folyamatot követően, természetesen. Ahhoz, hogy megtalálja például a konyhát, előbb oda kell vinnünk, lefényképeztetjük vele a helyiséget, elmondjuk neki, mi van a fotón, raktározza, majd, szükség esetén (percenkénti harminc állókép sebességgel) feldolgozza.
AIBO-nál is okosabb
Az olcsó robotplatform fejlett operációs rendszere miatt egyedi, mely egyben az otthoni barkácsolók dolgát is megkönnyíti. Bill Gross, az egyik alapító a Netscape böngészőhöz hasonlítja Evo Vision szoftverüket: előbbi az internetet tette tömegesen hozzáférhetővé, utóbbi a robotokkal teszi ugyanezt. Másrészt -(egyelőre kezdetleges) beszédfelismerő rendszerének, digitális kamerájának, mobilitásának köszönhetően - a gyógyászatban is hasznát vehetik robotunknak: ágyhoz viheti a mozgásképtelen betegek gyógyszerét, stb. Szakértők véleménye szerint sokkal fejlettebb, többre képes a Sony legendás AIBO-jánál.
Az ER1 két változatban vásárolható meg: a drágábbik az előre felépített formát, az olcsóbb egy do-it-yourself (csináld magad) készletet tartalmaz, nagy örömet és további tanulási lehetőséget biztosítva a hobbiszinten fejlesztőknek. A cég kínálatai között szoftverplatform is található. A professzionális, különböző opciókat nyújtó fejlesztői rendszer segítségével olyan szintű programokat írhatunk, amilyent akarunk, a viselkedés-alkotó GUI pedig a magatartásminták kiválasztásakor, lecserélésekor hasznos. Egy XML-alapú viselkedés-interpreter a programok azonnali futtatását biztosítja.
AIBO, a robotkutya
Artificially Intelligent RObot (mesterségesen intelligens robot), rövidítve AIBO (japánul: társ) a Sony immár négyéves múlttal rendelkező szériája. A cég, szakítva korábbi, zárt operációs rendszerben hívő stratégiájával - független szoftvercsomagok fejlesztését támogatandó, illetve a még nagyobb érdeklődés reményében, valamint cracker-támadásoktól sújtva -, nagyjából egy-másfél éve teszi közkinccsé a robot rendszerarchitektúrájára vonatkozó részleteket. Sőt, hathatósan promótálják a C++ alapú, a legtöbb AIBO-típussal kompatíbilis szoftver létrehozására terepet biztosító Open-R szabvány interfészt.
A hálóról letölthető Open-R SDK a kutatást, a fejlesztést (s nem a kereskedelmi alkalmazásokat) elősegítő elemeket tartalmazza elsősorban. Hiányzanak belőle járásmódjára, a beszéd-, a tárgyfelismerésre, a MIDI-hangokra vonatkozó rendszerkellékek, programok.
Nyitott forráskódú projektek
Az utóbbi években egyre több, robotok létrehozását célzó nyitott forráskódú projekt (RobotFlow, Rossum Project, stb.) került előtérbe.
|
A Rossum pozícionáló szoftverének grafikus interfésze és robotja |
A MotoRobots Szoftverkönyvtárak C és C++ alapú, robotikai alkalmazásokra megfelelő programok gyűjteménye, használati utasítással.
A Lego Mindstorms a játékgyártó cég és az MIT - Seymour Papert Lego-kockába építendő computerrre, s annak Logo nyelven történő programozására vonatkozó elképzelését megvalósító - közös munkái. "Több új keletű fejlesztési terv összpontosított arra, hogy a platformot felerősített Java-alapú operációs rendszerekkel és alkalmazói program interfészekkel (API) (leJOS, RCXJVM, Java API és TinyVM) lássák el" - írja Denis Susac.
|
A Mindstorms-készletet azzal a céllal hozták létre, hogy akár tizenkét-éves, számítógépes gyakorlattal alig-alig rendelkező gyerekek építhessenek, programozhassanak robotokat. A monitoron Lego építőkockák szimulációját látják, melyben a kockák alkalmazásoknak felelnek meg, így téve lehetővé a programozást, majd a program tényleges robotba történő letöltését. Haladó programozóknak természetesen sokkal fejlettebb környezeteket dolgoztak ki, ahol a programokat a kockába, azaz a robotba töltik, s ellenőrzik és irányítják is egyben. Ráadásul a hihetetlenül flexibilis Java-technológia előnye, hogy nem szükséges az egész rendszerre fókuszálnunk, hanem csak adott problémákra, speciális feladatokra. Javával felturbózott gépecskék széles skáláját hozták létre: zongoristákat, Monopoly-játékosokat, színkiválasztókat, és így tovább.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!