A világ legnagyobb szoftvergyártója kedden piacra dobta az Egyesült Államokban a Zune zenelejátszót. Az egereket, meg egyéb érdektelen perifériákat leszámítva ez a Microsoft második, önálló arculattal megtámogatott terméke, az Xbox 360 konzol mellett.
Olyan, de mégsem
A lejátszó ha külsejében talán nem is (de), felszereltségében erősen emlékeztet legnagyobb riválisára, az Apple iPodra. Ráadásul itt is egy navigációs kerék segíti a közlekedést a menüben (viszont ezek csak gombok egy körön, szóval optikai tuning). A Zune kijelzője azonban nagyobb, 3 colos, miközben a legnagyobb iPodba 2,5 colos panelt építettek, tehát a Microsoft készüléke videolejátszásra alkalmasabb. A hardvert a japán Toshiba gyártja, és az első változatban harminc gigabájtos merevlemez és FM rádiótuner van.
A nagy újítást a beépített wifi jelenti. Ez arra jó, hogy ha a Zune-tulajdonos közelébe egy másik Zune-tulajdonos kerül, akkor drótnélküli kapcsolaton keresztül cserélhetnek zenét egymás között. Ezek a dalok azonban csak háromszor hallgathatók meg.
A Zune-t annyira az iPod ellenfelének szánják, hogy ugyanannyiba is kerül: 250 dollárba, pont, mint a 30 gigabájtos videolejátszós Apple-lejátszó. A konkurens miatt nem is kérhetne többet a készülékért a gyár, már csak azért sem, mert a világ legnagyobb szoftvergyártója a Zune segítségével jelentős részesedést akar szerezni a zenelejátszók piacán. Itt viszont most az iPod toronymagasan vezet: az Egyesült Államokban a lejátszók 75 százaléka iPod, de a világpiacból is ötven százalékos az almások részesedése.
Háttér
Természetesen a Zune eleve halott ötlet lenne, ha a Microsoft nem igyekezne mindent lemásolni az Apple-ről, hiszen a siker nem csak magán a készüléken múlik. Az Apple iTunes online zenebolt microsoftos megfelelője a Zune Marketplace, ahol az ügyfelek nemcsak számonként vásárolhatnak, hanem akár fix havidíjért is. Igaz, ebben az esetben megszabják, hogy mennyi számot lehet meghallgatni. Emellett a Microsoft máris lepaktált a Griffinnel, amely kifejezetten a Zune-hoz gyárt majd zenei kiegészítőket. A redmondi cég saját bevallása szerint százmilliókat fordított a háttéripar kiépítésébe.
Elemzők szerint rövidtávon nem fenyegeti az iPodot a Zune. Ugyanakkor az Xbox is nagyobb szeletet szakított ki magának a konzolpiacból, mint azt sokan várták, és húszmilliós darabszám fölött sikerült eladni a készülékből. A második generáció meg egy év alatt eljuthat a tízmillióig.