További Hardver cikkek
Pénzt vagy életet
X-BOX a játékkonzol |
"Minél többet adnak el, annál többet buknak rajta", élcelődött a Merrill Lynch elemzője a szoftvermonopólium helyzetén. Csupán a hardvergyártáson durván 125 dollárt veszít a Microsoft, és ebben még nincsenek beleszámítva a forgalmazási, a marketing és az adminisztratív költségek. Az IDC elemzői szerint azonban ez nagyjából megegyezik a Sony Playstation 2 gépekre leosztott veszteségével, bár ez mindaddig spekuláció marad, amíg meg nem szilárdul az Xbox végfogyasztói ára.
A Microsoft egyelőre hallgat az Xbox áráról, de sok választási lehetősége nincs, a Sony és a Nintendo két oldalról szorítják a satuba. A Playstation 2 jelenleg 300 dollárért megy, míg a Nintendo Gamecube várhatóan 199 dollár lesz, azaz 300 dollár felé semmiképp nem mehet a Microsoft. Legrosszabb esetben megpróbálkozhat a 299 dolláros léccel, de valószínűbb, hogy alávág kicsit a Sony-nak egy 279 dolláros megoldással.
Csurran-cseppen
A Merrill Lynch becslése szerint a Microsoft ötmillió gépet passzol el 2002 nyaráig, amely elmehet egész 10 millióig a 2004-ben záródó gazdasági évben. Az IDC tavalyi előrejelzése szerint a következő években jelentősen megnő az eladott konzolgépek száma, ugyanakkor az ebből befolyó pénz 2001 3,3 milliárdjáról 2003-ra 2,3 milliárd dollárra fog csökkenni.
Kritikus pont lesz az Xbox életében, mikor sikerül a boltokba kerülnie. 2001 végére lett beígérve az amerikai és a japán premier, ám elemzők szerint utóbbi könnyen átcsúszhat 2002-re, mivel a japán szoftvercégek lassan kapcsolódtak be a fejlesztők sorába. Esetleges késlekedés esetén zökkenőmentes amerikai nyitásra lesz szükség, hogy 1-2 millió Xbox kirepüljön, mivel Japán a világ játékpiacának 25-30 százalékát teszi ki.
A Microsoft az összesen 20 milliárd dolláros játékpiacon szeretne minél nagyobbat hasítani a Sony és a Nintendo rovására. A két talpon maradt konzolgyártó forgalma közösen 11 milliárd dollárt tesz ki. A Nintendo konzolja mellett GameBoy családjával és franchise-ötleteivel - mint amilyen a Pokemon - a markában tartja a 7-12 éves korosztályt. A Sony PlayStation gépével a tizenévesektől felfelé hódít, konzoleladásait független szoftvercégek játékaival pörgeti.
Kiismerni a terepet
A Microsoft az utóbbi üzleti modellt akarja lemásolni. A vállalat az Xbox ismerős harver- és szoftverelemeitől (Intel processzor és DirectX), a könnyű programozhatóság ígéretével azt várja, hogy szinte minden élő játégcég fejleszteni fog konzoljára. A Sony sikereit nehéz lesz megütnie, állítják elemzők.
Az első PlayStation 80 millió példányban figyel a világ legkülönbözőbb háztartásaiban, 744 millió eladott játékkal egyetemben. A PlayStation 2 alkatrészhiány miatt akadozó terítése ellenére a Sony egy év alatt nyolcmillió konzolt passzolt el. Amire az Xbox megjelenik ez a szám 20 millió körül lesz, több mint 250 játékkal megtámogatva. Az Xbox premierjekor 20 játékkal indul neki a piac meghódításának.
A Merrill Lynch elemzői erős második vagy harmadik befutónak saccolják az Xboxot, bár nem tartják kizártnak, hogy idővel átvegye a lista vezető pozícióját, mint ahogy azt eddig több piacon elérte (Windows, Office, böngészők, kéziszámítógépek?). Az IDC derűsebb jövőt lát az Xboxnak, szerintük a Microsoft és a Sony fog több ízben megharcolni az első helyért.