![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Jog cikkek
A tárcsázó (dialer) programok emelt díjas hívást kezdeményeznek, nem egy esetben azonnal és feltűnés nélkül átvéve az eredeti internetes hívást. Onnantól kezdve pedig a magas percdíj ketyeg. Németországban és Svájcban az elmúlt hónapokban törvényen kívül helyezték a hasonló csalást alkalmazó programokat.
A Matáv szerint szóltak
A Matáv a "kezdőket" segítendő létrehozta a www.netezz.matav.hu oldalt, amelyen egy ingyenes internet-tanfolyam keretében a kapcsolatváltó betárcsázó programok veszélyére is felhívják a figyelmet, közölte a társaság illetékese. A honlapon a Matáv lehetőséget biztosít arra, hogy az internetezők szakértőktől kérdezhessenek és kaphassanak választ az internetezésről.
Tavaly szeptember elején sajtótájékoztatót tartott az Axelero "Biztonságos internet" témában, ahol erről a veszélyforrásról is beszámoltak, valamint tanácsokat adtak az elkerüléséhez. A sajtótájékoztatót követően sajtóközleményt adtak ki a témában, az információs anyag jelenleg is megtalálható az internetes szolgáltató honlapján, emlékeztetett a Matáv illetékese.
Két napra előre és hátra
Telkes József február közepén fedezte fel, hogy a számítógépe a modemen keresztül egy 008821 kezdetű külföldi számot hívott fel, és ismeretlen ideje lóg a vonalon. Természetesen ennek gyorsan véget vetett, majd a MATÁV nemzetközi tudakozójától megtudta, hogy a szám az EMSAT nevezetű műholdas szolgáltató hálózatában van, a hívásért pedig bruttó 975 Ft-ot kell fizetni, mondta el lapunknak az üzletember.
Telkes József elmondása szerint azonnal elkezdett nyomozni az ügyben, mi minden hangzott már el az internet magyar felén a betárcsázós programokról és az EMSAT-hívásokról. Nem egy esetben fordult már elő itthon, hogy mit sem sejtő előfizetők a szokásos összeg sokszorosára rúgó telefonszámlát kaptak.
Érkeznek panaszok
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) műszaki, valamint jogi szempontból folyamatosan vizsgálja az internet használata közbeni nemzetközi és EMSAT-hívásokat, nyilatkozta lapunknak Csóh György, a hatóság budapesti irodájának piacfelügyeleti előadója. Mint megtudtuk, a hivatalba tavaly október óta mintegy húsz bejelentés érkezett.
Csóh György szerint 2001. óta összessen hetven panasz érkezett. A keletkezett kár (mivel a hívások 1 perctől 40 percig tartottak) nemzetközi hívások (mintegy 45 darab) esetében 10-20 ezer forint, EMSAT-hívások esetében (mintegy 25 darab) 40-100 ezer forint körül alakult.
Kivizsgálják a reklamációkat
Ebben a témában számlareklamációk érkeztek a Matávhoz. "Az egyébként csökkenő számú reklamációk jelentős hányadát a hasonló esetek teszik ki, ennek megfelelő súllyal kezeljük a problémát" - közölte a társaság illetékese. A törvényi előírásoknak és a belső szabályzatnak megfelelően a panaszok kivizsgálása megtörtént, több esetben hatósági helyszíni vizsgálat is volt. A vizsgálatok eredményei ezekben az esetekben is megegyeztek a Matáv vizsgálati eredményeivel.
Kérdésünkre, hogy miért nem sikerült eddig letiltani a nyilvánvalóan csalásra használt külföldi számokat, a Matáv illetékese azt válaszolta, hogy az előfizetői hozzáférési pontról kezdeményezett hívásokat a szolgáltatónak a hatályos törvényi kötelezettségek alapján teljesítenie kell. A Matávnak nem áll jogában ezen hívások jogosságát vizsgálni, továbbá azt sem vizsgálhatja, hogy a fennálló internetes kapcsolaton keresztül milyen információk áramlanak.
A Matáv ugyanakkor folyamatosan figyelemmel kíséri a belföldi és nemzetközi forgalmak alakulását. Ha egy adott hívószám forgalma kirívóan megnő, a Matáv a nemzetközi társszolgáltatói kapcsolatain keresztül felveszi a kapcsolatot a külföldi távközlési szolgáltatóval. Amennyiben az adott hívószámról egyértelműen megállapítható, hogy kapcsolatváltó betárcsázós programokkal való visszaélésekhez használják, akkor a Matáv letiltja az automatikus hívásfelépítés lehetőségét az adott hívószámra, de a hívószám továbbra is kapcsolható kezelőn keresztül.
Több károsult is lehet
A hivatalos álláspont szerint évente alig néhány tucat ember eshet Magyarországon ebbe a csapdába. Telkes József mégis azt gyanítja, hogy sokkal komolyabb lehet a helyzet, hiszen ismerőseitől ő is hallott már gyanúsan magas számlákról.
Telkes Józsefnek megmutattuk az Index betárcsázós csalásról szóló tavaly októberi cikkét. Az üzletember mélységesen fel van háborodva, hogy ilyen alaposan ismert a visszaélés menete, és mégsem tesz senki ellene semmit. Szavai szerint elő akarja keríteni a felelőst, "akinek minden így jó, ahogy van".
Eltűnnek a számok
Az NHH szakértője szerint sajnos a csalásra használt kapcsolási számok letiltása nem olyan egyszerű, mint azt sokan gondolnák. Hiszen a szerverek, amelyekre a nemzetközi és EMSAT-hívások érkeznek nem hazánk területén találhatók (bár léteznek nemzetközi egyezmények a zavartalan távközlés biztosítására).
Bonyolítja a helyzetet, hogy mire kiderül, a hívások mely kapcsolási számra (országba) irányulnak, addigra általában ezek meg is szűnnek. Az NHH megfigyelései alapján általában legfeljebb három hónapig működnek, és utána nyomtalanul megszűnnek ezek a szolgáltatások, mondta Csóh György.
Kérjen részletfizetést
Más magyar károsultak esetét megismerve az üzletembernek az a benyomása támadt, hogy itthon igazából senki nem akar tenni semmit. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a fogyasztóvédelem eszközeivel nem tud segíteni, az NHH pedig legfeljebb azt tudta megállapítani, hogy a hívás valóban megtörtént, mondta Telkes József.
A Matáv ügyfélszolgálata a károsultaknak csak annyit tud mondani, hogy a károsult kérjen a nagy számlájára részletfizetési lehetőséget, emlékeztetett Telkes József.
Jelszavas védelem
Ha valakinek a számlája "hirtelen" megemelkedik, azt sajnos normál körülmények közt a tárgyhónapot követő hónap huszadikáig tudja meg, és ennek függvényében intézkedhet először a szolgáltatónál, mondta Csóh György.
A felhasználó ugyanakkor kérheti az NHH segítségét. Általában célszerű (jelszavas) híváskorlátozást alkalmazni. A felhasználó emelett letilthatja a nemzetközi-, emeltdíjas- és mobilhívásokat, emlékeztetett Csóh György.
Lehetne alap a korlátozás
A szakértő szerint az igazán elfogadható megoldás az lenne, ha a szolgáltatók alapként biztosítanák a híváskorlátozás alkalmazását, tehát lenne valamilyen 4 jegyű szám alapjelszóként, és a felhasználó saját maga változtathatná meg jelszavát, tilthatná le a szükséges irányokat.
Telkes József eközben a matav.tk címen elérhető weblog és egy Yahoo levelezőlista beindításával a hasonló tapasztalatokon átesett felhasználókkal szeretné felvenni a kapcsolatot. Reményei szerint sikerül felmérni a dialer alkalmazások által eddig okozott valódi kárt, és kiharcolni az illetékesek megfelelő intézkedését.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)