Az Utirany.hu virtuális útikönyv Külügyminisztériummal szemben indított panaszos ügyében az ombudsman kimondta, hogy az adatkezelők a közérdekű adatok iránt elektronikus levélben benyújtott kérelmek megválaszolását ugyanúgy a törvényben előírt határidőn belül kötelesek biztosítani, mint a hagyományos postai levelek esetében.
A magát "Földi útikalauznak" nevező weboldal szerkesztősége 2004. november 3-án a Magyarország és Bosznia-Hercegovina közötti vízumhelyzettel és a jövőben tervezett esetleges változásokkal kapcsolatban tett fel kérdéseket dr. Somogyi Ferenc külügyminiszternek.
A tárca internetes honlapján megadott címre elküldött elektronikus levélre azonban nem érkezett válasz a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényben megszabott 8 illetve 15 napon belül, ezért 2004. december 7-én Péterfalvi Attila adatvédelmi biztoshoz fordultak.
Elektronikus levelükben arra kértek választ, hogy közérdekű adat megismerésére irányuló kérelemnek tekinthető-e, ha egy magyar állampolgár egy nyilvánosan hozzáférhető hivatali elektronikus levélcímen kérdéseket tesz fel.
Az adatvédelmi biztos eljárásának eredményként dr. Hajdu András, a Külügyminisztérium közigazgatási államtitkára 2004. január 19-i keltezéssel megadta a választ a vízumhelyzettel kapcsolatos kérdésekre.
Nem tartották be
Ugyanakkor a szerkesztőség a késlekedés állítólagos okát - miszerint a Külügyminisztériumban nincs nyoma annak, hogy a hivatkozott e-mail megérkezett -, nem tudta elfogadni. Ezért eljuttatták a minisztériumnak azt a logfájlt, amelyet a levelező szerverük rögzített az érintett levél postázásakor, hogy segítsenek az e-mail nyomainak keresésében. Minderről tájékoztatták az adatvédelmi biztost is.
Péterfalvi Attila az ügyet lezáró levelében arra emlékeztette a Külügyminisztérium illetékeseit, hogy a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény a közérdekű adatkérések teljesítésére 15 napos határidőt ír elő, melyet a tárca nem tartott be.
Az adatkérések benyújtásának formájára nézve a törvény semmilyen előírást nem tartalmaz. Amennyiben a közérdekű adatok kezelője elektronikus elérési lehetőséget is biztosít, akkor az ombudsman álláspontja szerint a közérdekű adatok iránti kérelmek megválaszolását az érintett hivatal ugyanúgy a törvényben előírt határidőn belül köteles biztosítani, mint a hagyományos postai levelek esetében.