További Jog cikkek
Hatalmas médiaérdeklődés közepette mutatta be egy hete az Apple vezérigazgatója "forradalmi" telefonkészüléküket. Steve Jobs sejtelmesen csak annyit mondott: "amit mi iPhone-nak hívunk". A mondat kisebb megrökönyödést keltett az Apple-híreket követő rajongók és újságírók körében, hiszen az Apple bejelentését megelőző időszakban a technológiai szájtokon éppen az volt az egyik fő téma, hogy az Apple nem nevezheti iPhone-nak a készülékét. Egyszerűen azért, mert a Cisco Systemsé ez a márkanév, sőt, ez a cég már meg is jelentetett egy termékcsaládot ezen a néven.
Valószínűleg a bejelentés előtt közvetlenül az Apple-től továbbra is olyan információk szivárogtak ki, melyekben a telefonra iPhone-ként utaltak. A kisebb konfúziót a témával foglalkozó újságírók és bloggerek úgy oldották fel, hogy írásaikban idézőjelbe tették az iPhone kifejezést.
A MacWorld utáni napon a Cisco világgá kürtölte, hogy az iPhone márkanév márpedig az övék, s azzal fenyegették az Apple-t, hogy perre mennek, ha nem hagynak fel az "iPhone" használatával. A Cisco lépése annál is meglepőbb volt, hiszen még a MacWorld napján az Apple sajtósai azt válaszolták a média érdeklődésére, hogy a Ciscóval előrehaladott tárgyalások folynak a márkanévről. Azt sugallták ezzel, hogy az Apple végül mégiscsak megszerezheti magának a vágyott nevet.
Melyik az ájfónabb? A Cisco és az Apple terméke. (forrás: hivatalos weboldalak)
Jól értesültek szerint a két cég tárgyalásai abba az irányba haladtak, hogy a jövőben mindketten használhassák a nevet, ám megjelenésében és marketingjében egyértelműen megkülönböztetik saját iPhone-jukat a másikétól. A Cisco, mely sok évvel korábban tett szert a névre, nem állt meg a fenyegetőzésnél: múlt hét közepén hivatalosan is bejelentette, hogy pert indít az Apple ellen a márkanév bitorlása miatt.
A Cisco egyébként állítólag azon rágott be, hogy bár jól haladtak a két cég között a tárgyalások, az Apple elébe ment a történéseknek, és még a reménybeli megállapodás előtt - a MacWorldön - már iPhone-ként mutatta be új termékét.
Bár az ügy egyszerűnek tűnik - a Ciscóé a márkanév, hiába erőszakoskodik az Apple -, a részletek ennél jóval árnyaltabbá teszik a polémiát.
Egy kétséges márkanévbirtoklás
A Cisco ugyan valóban birtokolta 1999-től az iPhone márkanevet, ám ahhoz, hogy meg is tarthassa azt, be kellett volna adnia a szabadalmi hivatalnak egy úgynevezett használati nyilatkozatot a márkanév megszerzésétől számított hat éven belül. A Cisco azonban ebben a hat évben nem adott be ilyen dokumentumot, nyilvánvalóan azért, mert nem használta ezt a márkanevet egyetlen termékénél sem, derül ki többek közt a ZDNet cikkéből. A határidő még 2005 novemberében járt le, ám az amerikai szabadalmi hivatal - némi ellentételezésért cserébe - további hat hónappal meghosszabbította a türelmi időszakot.
Márkajelzés vagy sebtiben feldobott matrica?
A Cisco ekkor már lépett, és a végső határidő előtt néhány nappal benyújtotta az említett Használati nyilatkozatot, melyhez egyik készülékének képét is csatolta. A képen a CIT200 típusú VoIP telefonkészülékük doboza látható, amire rátettek egy iPhone matricát. Ez bizonyítaná tehát, hogy a Cisco igenis használja az iPhone márkanevet. Ugyanakkor a CIT200-zal foglalkozó cikkekben sehol nem jelent meg az iPhone elnevezés, sőt, a 2005 novemberi keltezésű termékbemutató sajtóközleményben, vagy a most is elérhető használati útmutatóban sem használja ezt a kifejezést a Cisco. Igaz, a termék weboldalára nemrégiben kitettek egy iPhone logót.
A technológiai blogokon múlt év második felében már szinte készpénznek vették, hogy az Apple telefonját iPhone-nak fogják hívni. Valószínűleg ekkor kapcsoltak a Ciscónál is, és az Apple várt bejelentése előtt durván egy hónappal, tavaly december 18-án bejelentették, hogy telefonjaikat ezentúl iPhone-nak fogják hívni.
Ha rosszindulatúan akarnánk fogalmazni azt is mondhatnánk, a Ciscónak esze ágában sem volt használni az iPhone nevet. Pontosan tudták, hogy az Apple nagyon szeretné magáénak ezt az elnevezést, és remélték, hogy komoly pénz állhat a házhoz, ha az Apple végső elkeseredésében mélyen belenyúl a pénztárcájába. A jelek szerint azonban Steve Jobs cége nem könnyen zsarolható.
Az Apple becsületbeli ügye
A második menetben a Wikipedia-teszt következett. Az "iPhone" kifejezésre a közösségi enciklopédia az Apple termékét dobta ki fő szócikknek. 2-0.
A harmadik fordulóban a Google keresőjébe pötyögtük be az "iPhone" kifejezést. Az Apple itt is győzedelmeskedett. 3-0.
Következett a bátorságpróba. Megnéztük, hogy melyik cég meri használni az iPhone kifejezés mellett a "tm" (márkanév), illetve "r" (védett) jelzéseket. Itt a Cisco bizonyult győztesnek. 3-1.
Végül a doménpróba. Meglepetésünkre itt egyik cégnek sem tudtunk pontot adni, ugyanis az iphone.com domén a Domains by Proxyé, akik nyilván titkos megbízójuknak tartják fent a webhelyet. Ha ez a háttérben meghúzódó cég valamiért nem a Nuvio, hanem a Cisco, akkor nekik adjuk a death matchet. Ha más a helyzet, akkor Steve Jobs kezét emeljük a magasba.
A meccs tehát koránt sincs lejátszva: ha az Apple hitelt érdemlően tudja bizonyítani a szövetségi bíróság előtt, hogy a Cisco az erre fenntartott időszakban nem használta az iPhone márkanevet, s emellett kielégítően tud érvelni amellett, hogy ők viszont folyamatosan használták különböző termékeiknél az "i" előtagot, megtörténhet, hogy a bíróság felszabadítja a védjegyet, s az Apple telefonjának piaci bevezetésekor már Steve Jobsnak sem kell kényszerű körmondatokban utalnia saját termékükre.
Bár utóbbi érv valószínűleg nem lesz perdöntő, hiszen az "i" előtagot számos más cég is alkalmazza, így például a Sony (iLink). A köznyelvben pedig általában az "i" előtag az "internetes"-t, online-t jelenti.
Az Apple másik érve lehet, hogy ők egy hagyományos telefont illetnek az iPhone elnevezéssel, míg a Cisco egy VoIP-telefont hív ugyanígy. Az Apple szerint a két termék alapvetően különbözik egymástól. Mások szerint viszont a telefon az telefon, és a két technológia lényegében ugyanazt a célt - tudniillik a telefonálást - szolgálja, úgyhogy ha az Apple-nek ez lesz a legnyomósabb érve a bíróságon, akkor máris kereshet magának másik nevet.
Lehetséges lenne egy köztes megoldás is: ha mindkét cég kiegészítené a márkanevet, s például "Cisco iPhone"-nak és "Apple iPhone"-nak hívnák őket, lehetne esély arra, hogy egyik cégnek se kelljen sokmillió dollárért újramatricázni termékei dobozát és újraírnia az összes használati utasítást vagy reklámszöveget. Ha ez az eset is állna elő, ennek valószínűleg a felek közti megállapodás lenne az előfeltétele, mely a mostani elmérgesedő viszonyt látva nem túl valószínű.
Minden azon fordul meg, hogy támadható lesz-e a bíróságon a Cisco szabadalmi joga. Az iPhone név megszerzése egyébként, úgy tűnik, becsületbeli ügyévé vált az Apple-nek. Ugyanis 2001 óta folyamatosan szeretnék azt megszerezni a Ciscótól. És ma úgy néz ki a helyzet, nem elfogadható számukra gyermekük átnevezése.
Ami azért is érdekes, mert másik újszülött gyermekük, az "iTV" esetében ezt könnyedén megtették. Az iTV ugyanis egy brit televíziós társaság neve, de ezzel a névvel szokták illetni általában az interaktív televíziózásra alkalmas készülékeket is. Az Apple ebben az esetben nem tartotta olyan fontosnak, hogy háborúba kezdjen a név megszerzéséért. Jobs - mintha mi sem történt volna - a múlt heti MacWorldön "Apple TV"-ként konferálta fel saját gyártású set-top boxukat.