További Mobil cikkek
A válaszok mindenesetre megnyugtathatták az AT&T-t, a cég bízik a sikerben: kétezer eladót vett fel csak az iPhone miatt, hogy ki tudják elégíteni a várhatóan megugró érdeklődést. A magabiztosság mögött komoly kutatások vannak, az M:Metrics felmérése szerint teljesülhetnek az eladásokra vonatkozó tervek. A piackutató 11 ezer mobiltulajdonost kérdezett meg, a reprezentatív minta alapján az Egyesült Államokban húszmillióan vennének a készülékből, de a briteknél is elfogyhat hétmillió darab. De a Piper Jaffray piackutató-intézet még tovább megy, előrejelzésük alapján 2009-ben már 45 millióan fogják használni az iPhone-t.
Esélytelen
Más elemzések viszont arra a következtetésre jutottak, hogy esélye sincs az Apple-nek a jelzett darabszám elérésére. Például mert nem elég nagy az amerikai piac. Az AT&T-nek 63 millió előfizetője van, tízmillió készülék az közel húszszázalékos növekedést jelent, vagy azt, hogy a felhasználók ötöde rövidesen lecseréli telefonját. Persze az Apple csak 2008-ban akarja elérni a jelzett a darabszámot, jövőre viszont már világszerte megkezdhetik a készülék forgalmazását (sőt, egy pletyka szerint már hétfőn bemutatják a 3G-s európai iPhone-t), a Vodafone-nak meg csak Nyugat-Európában százmillió előfizetője van.
Nem mintha sokat módosítana az eladási adatokon, de a hazai forgalmazásról egyelőre nincs hír. Az iPhone aktiválásához mindenesetre szükség van egy iTunes Music Store-hozzáféréshez, Magyarországon viszont nem működik az online zenebolt, és nincs hír arról, hogy az Apple a közeljövőben elindítaná a szolgáltatást. Emanuele Massimo szerint ugyan elképzelhető, hogy Európában iTMS-hozzáférés nélkül kerülnek majd a boltokba a telefonok, de a gyártó hazai vezetője szerint az sem lehetetlen, hogy az Apple az iPhone kedvéért nálunk is beindítja a szolgáltatást. Magyarországon kevesen vásárolnak online zenét, de ha a stratégiai készülék sikere múlik rajta, két hét alatt képes lenne elindítani a magyar iTunest az Apple, mondta el Emanuele Massimo.
A Register egyik cikke szerint viszont hibás Steve Jobs érvelése, amikor az egymilliárdos piacról és a könnyen elérhető egy százalékáról beszél. Mintha a McLaren azt mondaná, hogy évente 180 millió kocsit adnak el a világban, szóval simán értékesíthetnek 1,8 millió versenyautót. A Register szerint az iPhone kategóriájában tízmilliós darabszám óriásinak számít, amit alátámasztanak az IDC adatai.
A piackutató szerint 2006-ban nyolcvanmillió okostelefont adtak el világszerte, a Nokiáé a piac ötven százaléka. A második helyezett a RIM, a Blackberry gyártója, de ez meg sem közelíti a piacvezetőt: szerény 7,5 százalékkal kellett beérnie. Körülbelül hat-hat százalékos részesedése volt a Panasonicnak, a Motorolának és az NEC-nek, és a többiek osztozkodtak a maradék 26 százalékon.
Diverzifikált piac
A Nokia változatos termékpalettával szerezte meg a piac felét, és a modellek nagy része valamelyik szűkebb felhasználói kör speciális igényeit próbálja kielégíteni – ilyen például a videózásra szánt N93, a fotózásra kihegyezett N73, a zenemobilok, illetve teljes qwerty gombsorral felszerelt üzleti készülékek, iPhone-ból viszont csak egy van.
Az okostelefonok piaca olyan nagy ütemben nő, hogy jövőre már több mint 110 millió eladott darabbal számolnak, ha tehát az Apple szeretné beváltani ígéretét, a mezőny egyik legerősebb szereplőjeként kellene kezdenie. Viszont ha képes lesz elérni, aztán megtartani a részesedést, elképesztő növekedésre számíthat a kaliforniai vállalat: a Berg Insight elemzőcég azt állítja, hogy 2012-ben már 365 millió okostelefont adnak majd el. A Register szerint viszont kizárható, hogy egyetlen készülék képes lehet megszerezni a teljes piac tíz százalékát.
Valószínűleg nem is egy készülékről lesz szó. Egyetlen iPhone nem lehet életképes, és később nemcsak továbbfejlesztett, még nagyobb tudású modelleket kell majd bemutatnia az Apple-nek, hanem sokkal olcsóbbakat is. Ráadásul gyorsan kell lépnie, mert Symbian-, Windows Mobile- vagy Linux-alapú okostelefonok már 200 dollárért is kaphatók, és a következő években a nagy verseny miatt még lejjebb mehet az áruk. Jelenleg a Symbian a legnépszerűbb mobil operációs rendszer: a 2006-os piac körülbelül 60 százalékát uralja, és több mint százmillió készüléken fut, emellé kíván most felsorakozni a Mac OS X.
A Register érvelése viszont részben hibás, mert az iPhone sokkal nagyobb közegből meríthet, mint konkurensei. Okostelefont többnyire az vesz, akinek komoly elvárásai vannak a készülékkel kapcsolatban, átnézi a kínálatot, aztán kiválasztja, amire szüksége van. Bár ezekkel a mobilokkal is versenyez az iPhone, elemzők szerint olyanok is megveszik majd az Apple telefonját, akik eddig azt sem tudták, mi az a hsdpa, vagy a vpn. Ugyan eddig is sokan vettek már okostelefont pusztán azért, mert az jól néz ki, vagy sok multimédiafunkcióval bír, eddig egyetlen készülék körül sem volt az iPhonéhoz mérhető felhajtás, nehezebb volt elérni azokat, akik addig nem gondolkoztak drága mobilban.
Saját közönség
Az Apple telefonja esetében ott lesznek a vevők között azok, akik különbözni akarnak, ahogy a Macintoshokat is gyakran azok veszik, akik számítógépükkel is ki szeretnének fejezni valamit. Vásárolják majd az iPhone-t azok a fiatalok, akik nem akarnak az osztály legsuttyóbb részébe tartozni, csak mert nincsen trendi telefonjuk, sőt, azok is, akik csak zenét akarnak hallgatni: egy piackutatás szerint a wannabe iPhone-tulajok 64 százalékának van már valamilyen mp3-lejátszója, míg a többi okostelefonnál ez az arány csak 30 százalékos. Az iPhone piaca tehát egészen speciális.
Arról azonban nem árulkodnak a felmérések, hogy az emberek mikor vennék meg a készüléket, márpedig az Apple számára roppant fontos, hogy a készülék fogadtatása már az első pillanatban jó legyen. Ha a pénteki megjelenést követő hetekben nem kígyóznak hosszú sorok az Apple márkaboltjai előtt, vagy ha néhányan negatív kritikát is mernek írni a forradalminak kikiáltott csodakészülékről, a cég részvényárfolyama zuhanni kezdhet. Az iPhone bejelentése óta az Apple részvényének értéke 35 százalékkal nőtt, a bejelentés napján 8 százalékot erősödtek a papírok, óriási kockázatot jelentene a cégre nézve, ha a készülék nem az elvárások szerint teljesítene. Milliárdok hevernek a rulettasztalon.
Egyelőre azt sem tudni, hogy a leendő vásárlók vajon meglévő mobil előfizetésüket kívánják-e a lecserélni, vagy az iPhone inkább csak a következő iPodjukat helyettesíti majd.