Nézettségnövelő eszközként indult
A zeneszámokból gyártott, letöltésre kínált csengőhangok eredetileg reklámfogásként jelentek meg. Egyes weboldalak és mobilszolgáltatók egyebek között ezzel is próbálták oldalaik látogatására ösztönözni a zenerajongókat. A nyilvánvalóan rossz hangminőség ellenére a gyakorlat olyan rohamos terjedésnek indult, hogy az felkeltette a zeneműkiadók figyelmét is. Mára általános gyakorlattá vált, hogy a lemezkiadók csengőhang-terjesztési jogokat adnak el a weboldalak üzemeltetőinek.
A csengőhang-letöltési díjak országonként eltérőek. A legnagyobb orosz mobil szolgáltató, az MTS például egy letöltésért 0,30 dollárt, a Vodafone Australia pedig 1,53 dollárt számláz. Az Informa előrejelzése szerint a sztereó felvételek lejátszására alkalmas mobiltelefonok terjedésével párhuzamosan ez a piaci szegmens is további rohamos bővülés előtt áll.