Máté, Mirella
12 °C
30 °C

A mobiltelefonok lenyelik a gps-ipart

2007.05.04. 10:50
A médialejátszó és a kamera után a műholdas helyzetmeghatározó lehet a mobiltelefonok következő "kötelező" tartozéka. A készülékgyártók, a mobilhálózat-üzemeltetők és az internetes cégek lelkesednek, a gps-gyártók kezdenek félni.

Először csak az ébresztőórák gyártását tette feleslegessé a mobiltelefon-ipar, aztán a digitális fényképezőgépek és mp3-lejátszók piacába harapott bele egy-egy jókorát, most pedig a gps-szel foglalkozó cégek kezdhetnek csendesen pánikolni. A Nokia N95-öse után úgy tűnik, a műholdas helyzetmeghatározó lesz a következő szélsebesen elterjedő "hozzáadott érték" a mobilok világában.

Gps-telefonok dömpingje 2007-ben

Bár az első fecske N95-öt a 700 eurós árcímke nyilván nem engedi majd eljutni a legszélesebb tömegekhez, a finn gyártó már bejelentette, hogy hamarosan gps-chipekkel fogja ellátni az olcsóbb készülékeit is. A többi mobilos óriáscég is mozgolódik, többen jelezték már, hogy beszállnak a gps-versenybe. Elemzők szerint 2007 a műholdas helyzetmeghatározók éve lesz a mobilpiacon.

Akcióban a Nokia N95, az első gps-mobil

A műholdas kapcsolat révén a telefongyártók azt remélik, legalább egy kicsit elszakadhatnak majd a mobilhálózatok üzemeltetőitől; utóbbiak pedig a navigáció által megnövekedő adatforgalomban látják a maguk aranytojást tojó tyúkját. Elemzők szerint 2009-ben már 12 millió gps-szel felszerelt telefon találhat gazdára Amerikában és Európában.

Ébredezik a konkurencia

A Nokia, és ezzel a telefonos cégek belépése az új piacra nem volt éppen derült égből villámcsapás: a finnek tavaly vásárolták fel a műholdas navigációval foglalkozó német Gate5 céget, majd "előjátékként" idén februárban indították el a Nokia Maps szolgáltatásukat. Ennek ellenére csak az N95 megjelenésekor ébredt fel a konkurencia, és kezdte követni a finn céget.

Miközben a telefongyártók lázas igyekezettel pakolják a gps-chipeket a készülékeikbe, a Google és a Yahoo a térkép-oldalait turbózza fel mobilnavigációs szolgáltatásokkal, és az autós navigációs rendszerek gyártói szintén nagy érdeklődéssel fordulnak a mobilok felé. "Rövid távon a navigációs rendszerek gyártóit féltem leginkább a mostani változás miatt, hosszú távon pedig az internetes cégeket" - mondja Ralph Kunz, a Nokia alelnöke, aki szerint az interneten bevált reklámalapú üzleti modell a gps-szel együtt annyira elterjedhet a mobiltelefonokon, hogy elszipkázza a hirdetőket az internetről.