További Mobil cikkek
A cég ügyvezető igazgatója szerint azonban elképzelhetetlen, hogy a Tv2 vezetői, vagy a műsor producere manipulálja az adatokat.
"Legalább 10 szakember figyeli az adatokat, ráadásul a mobilszolgáltatók szakemberei is láthatják a saját előfizetőiktől érkezett SMS-eket, ezért legalább két tucat embert kéne hallgatásra bírnunk, ha csalni szeretnénk" - meséli Korda a szavazás napján.
Szerverek és népítélet
Az SMS-szavazások esetében ugyanis a szavazást összesítő cég csupán a beérkező SMS-ek értékelését végzi. Amikor valaki a Megasztár döntő estéjén hirtelen felbuzdulásból bepötyögte az egyik énekes nevét, és elküldte a szavazásra fenntartott négyjegyű telefonszámra, üzenete a mobilszolgáltató rendszeréből egy 2 megabites vonalon egy content routernek nevezett számítógépbe jutott, amelynek csupán annyi a dolga, hogy kiválogassa az értelmezhetetlen üzeneteket, és minden SMS-szavazónak küldjön egy válaszüzenetet, amelyben megköszöni, hogy 200 forinttal támogatta a magyar médiaipart.
A Telefor rendszere ráadásul nem csak a "Veronika" vagy "Ibolya" szövegű üzeneteket fogadta el, hiszen a programozók gondoltak azokra is, akik kényszeresen becézik a versenyzőket, sőt néhány tipikus elírást is elfogadott az SMS-összesítő szoftver.
A content routerből az értékelhető szavazatok egy QSX-szervernek becézett adatfeldolgozó rendszerbe kerülnek, amely azután értelmezi és elosztja a szavazatokat. Mindez nem túl bonyolult feladat, csakhogy a rendszernek a műsor rövid ideje alatt iszonyatos mennyiségű SMS-sel kell megbirkóznia, van olyan időszak, - főleg ha a képernyőn is megjelenik a szavazás telefonszáma - amikor másodpercenként több mint 200 üzenetet kell kezelnie a rendszernek. Az SMS-szavazás mellett vezetékes telefonon is lehetett voksolni a Megasztár játékosaira, ez a rendszer azonban akkora infrastruktúrát igényel, hogy a Telefor ezt a szolgáltatást egyenesen a Matávtól vásárolja, a rendszerbe nem is látnak bele, csupán percenként megkapják a részeredményeket, amit azután hozzácsapnak az általuk feldolgozott SMS-ek eredményeihez.
Váratlan hibák
A szavazás alatt természetesen felmerülhetnek előre nem látható technikai hibák, éppen ezért a cég szakemberei ügyeletet tartanak, ráadásul a rendszert úgy építették ki, hogy ha valamely elem meghibásodna, egy másik részegység rögtön át tudná venni a feladatait. A szerverek áramellátását például nem csak szünetmentes tápegységek szolgálják, de ha egy óránál hosszabb ideig nincs áram, az egész rendszert rá lehet kötni egy dízelgenerátorra is.
Hiba azonban nem csak a cég feldolgozó rendszerében, de a mobilszolgálátatók hálózatában is lehet. A Megasztár-szavazás alatt például az egyik szolgáltató rendszere majdnem másfél órán keresztül nem küldött SMS-eket, ezek az üzenetek azonban nem vesztek el, hiszen a rendszer minden elemében van egy úgynevezett puffertár, ami ideiglenesen tárolja a feldolgozásra váró üzeneteket. A hiba kijavítása után a mobilszolgáltató figyelmeztette a Telefor szakembereit, hogy a feltorlódott üzeneteket rövid időn belül átküldik, hogy még a szavazás leállítása előtt feldolgozhassák azokat, így a cég munkatársait nem érte váratlanul, hogy pár percem át a szokásos üzenetmennyiség húszszorosa érkezett a rendszerbe.
Persze a jól kiépített rendszer még nem szavatolja a szavazás hitelességét, hiszen lehet, hogy ugyan a beérkező SMS-eket pontosan összesítik, a valódi eredmények helyett azonban egy a televízió vezetése által kitalált adatsort olvasnak be a műsorban.
A Megasztárban éppen ezért közjegyző ellenőrzi, hogy az adatbázisból származó adatok és a végeredmény megegyeznek-e. A közjegyző, amikor éppen nem a Csillagdalra táncol a kamerák előtt, interneten keresztül ellenőrizheti a szavazás állását, a rendszer egyenesen az adatbázisból veszi az adatokat, nem a Telefor munkatársai küldik át e-mailen vagy SMS-ben. A képernyőn megjelenő adatokat azonban már manuálisan viszik be a csatorna rendszerébe, a közjegyző megnézi az eredményt, azt megsúgja egy hostess-lánynak, aki felrohan a vezérlőbe, és továbbadja az üzenetet az adásrendezőnek. A kicsit körülményes módszer nem épen hibátlan, a Megasztár döntője alatt például többször is rossz eredményeket írtak ki, és a képernyőn gyakran tíz percnél is régebbi adatok jelentek meg.
Semmi sem biztos
Mindez azonban még nem jelent teljes biztonságot, hiszen a Telefor rendszerét senki nem auditálta, éppen ezért lehet, hogy az adatbázis-program egyszerűen minden Veronikára adott szavazatott kettőnek számol, vagy éppen fordítva, a rendszergazda személyes szimpátiája, vagy éppen zenei ízlése szerint. Az ilyen jellegű csalások ellen csak az jelenthet védelmet, hogy a szavazás menetét a rendszer folyamatosan naplózza, és a cég munkatársai látják, ha valamelyikük változtat a beállításokon.
"Rendszerünket átnézték az adatvédelmi biztos hivatalának munkatársai, és számos a szavazások tisztaságára vonatkozó kérdést is feltettek" - mondta el kérdésünkre Korda Sándor, aki szerint azonban az SMS-szavazatokat összesítő cégek teljes auditálásával sem lehetne biztosan megakadályozni a csalásokat, hiszen az auditáló cégek csak azt tudják megállapítani, hogy adott pillanatban szabályosan működik-e rendszer, viszont azt már nem garantálhatják, hogy a felmérés másnapján a rendszergazda nem állít-e át valami a szoftvereken. Ráadásul az auditáló cégek pénzügyileg is függnek megbízóiktól, így valószínűleg nem buktatnák le a csalókat.
"Mi nem csalunk, mert ennyivel tartozunk azoknak, akik használják a rendszerünket, és úgy gondoljuk, hogy a megbízhatóság ebben a szakmában alapkövetelmény" -teszi hozzá Korda.
Senki sem vállalja a felelősséget
Az SMS-szavazások tisztaságát leginkább az állami felügyelet biztosíthatná, de úgy tűnik a televíziós közvélemény-kutatásokkal egyetlen hivatalos szerv sem akar foglalkozni. Az Index megkereste az ügyben a Szerencsejáték Felügyeletet, ahol azonban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ők csak a bejelentés-köteles játékok tisztasága felett őrködnek, amelyben a játékosok valamilyen termék megvásárlásakor, illetve szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy kihúzása útján juthatnak nyereményeikhez. A televíziós szavazásában való részvétel azonban a felügyelet álláspontja szerint nem minősül szolgáltatásnak, így nem vonatkozik rá a szerencsejáték-törvény sem.
A felügyeletnél a Versenyhivatalhoz irányítottak minket, ahol azonban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a testület csak a tisztességes piaci verseny felett őrködik, és mivel a televíziós szavazásokon elkövetett csalások nem befolyásolják a piaci versenyt, inkább a fogyasztóvédelmet zaklassuk kérdéseinkkel.
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél ellenben azt mondták, hogy televíziós ügyekben minden bizonnyal az ORTT illetékes, ezért inkább őket keressük az ügyben. Azonban az Országos Rádió és Televízió Testület sem érzi magát illetékesnek, mivel véleményük szerint az ő hatáskörük kimerül a médiatörvényként emlegetett 1996. évi I. törvény betartásának ellenőrzésében. Így a kör bezárult, és míg a megtévesztő reklámokkal, a televíziós erőszakkal vagy a száraz zsömlével kapcsolatos panaszainkat meghallgatja, és jó estben ki is vizsgálja egy állami szerv, addig a közvéleményt erősen befolyásoló, és a médiaiparra is jelentősen ható SMS-szavazások tisztaságát jelenleg senki nem ellenőrzi Magyarországon.