További Mobil cikkek
Úgysem ússzuk meg mobilos hirdetések nélkül. A reklámcégek és a hirdetők óriási lehetőségeket látnak az új platformban, és leginkább a mobilok helymeghatározó funkciója iránt érdeklődnek: milyen szép is lenne, ha a kütyü teljesen váratlanul berregve és rázkódva arra figyelmeztetne, hogy a mellettünk lévő boltban most tíz százalékkal olcsóbban vásárolhatunk kutyakaját, de csak akkor, ha a bankkártyájával fizetünk.
Elég rossz lehet annak, aki a bolt fölött lakik, és használ mobilt.
Félelmetes reklámok
Persze a fogyasztóvédők óvva intik a hirdetőket az ilyen túlzásoktól, mert éppen elég nekünk, hogy az utcákat mindenütt plakátok borítják, nincs szükségünk arra, hogy a magánszféránkba is benyomuljanak. A mobilszolgáltatók meg félnek attól, hogy a reklámok miatt elveszíthetik az előfizetőiket, nem véletlen, hogy telefonszámainkat nem adják el telemarketing cégeknek, és tartalomszolgáltató partnereiknek megtiltják a kéretlen üzeneteket küldözgetését.
A törvények azt sem engedik, hogy a szolgáltatók információkat adjanak át másoknak az előfizető helyzetéről, kivéve, ha maga az előfizető meg nem engedi, és a hirdetők a Cnet informatikai lap szerint igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy engedjék. Például a hirdetésekért cserébe csökkentik az előfizetésük havidíját. Szerencsére más is hátráltatja a mobilos marketing beindulását: kevés készülék tud lejátszani jó minőségű videókat, flash animációkat, és alig terjedt el a 3G.
Nemcsak szövegelnek
Jelenleg csak a mobilon internetezőket lehet megcélozni miniatűr reklámcsíkokkal meg szöveges hirdetésekkel, és ezt a lehetősget már rég kihasználják a cégek. A Visa tavaly szeptemberben indította el mobilos kampányát az ESPN sportcsatorna mobilos weboldalain: az oldalfrissítések előtt három másodpercig a hitelkártyacég animált logója látható, a Microsoft meg egy Microsoft Office logót lobogtat az üzleti előfizetőinek a szeme előtt, amikor bizonyos weboldalakat néznek meg.
A mobilok korlátozott tudása nem jelenti azt, hogy a hirdetők nem próbálkoznak máris új technikákkal. Idén márciusban a Verizon és a Sprint Nextel mobilszolgáltatók néhány előfizetőjükön letesztelik a rövid videohirdetéseket, de nem vezetik be széles körben, mert nem akarják zavarni az ügyfeleiket. Az ESPN azt tervezi, hogy az év második felében a Visa, Nike és Hilton rövid reklámfilmjei is megjelennek majd mobilos tartalomszolgáltatásán, amelynek az előfizetői a meccsek eredményeit, rövid közvetítéseket és videoösszefoglalókat kapnak készülékeikre. Néhány világcég, például az American Express, a Microsoft meg a Pepsi teljes mobilos reklámkampányt tervez indítani.
Nem a méret a lényeg
A webes tartalomszolgáltatók is a mobilok irányába terjeszkednek, és ebben nagy segítséget nyújt nekik a Third Screen Media nevű vállalat, amely - mint azt a cég neve is mutatja - a tévé és a számítógép után a harmadik legfontosabb kijelzőre, a mobilokéra specializálódott. Thomas J. Burgess, a Third Screen vezérigazgatója a Cnetnek elmondta, hogy a mobilos reklámkampányok átlagos költsége tavaly 20 ezer dollárról 150-250 ezerre nőtt, és nemrég 1,6 millió dolláros szerződést írtak alá egy egyelőre nem megnevezhető szórakoztató-ipari céggel. Az Ovum piackutató cég szerint a 2005-ben még csak 45 millió dolláros mobilos hirdetési piac 2009-re 1,26 milliárdosra nő.
A mobilos hirdetések iránti hatalmas érdeklődés egyik alapja, hogy a felhasználók igen nagy része hajlandó a bannerekre klikkelni: a kattintási ráta négy százalék, szemben az internet egy százalékos átlagával. A Cnet szerint ez részint azzal magyarázható, hogy az emberek akkor játszadoznak a mobiltelefonjukkal, amikor nagyon ráérnek, és a villamoson ülve édesmindegy, hogy egy java játékkal múlatják az idejüket, vagy böngésznek és klikkolnak.