Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A mobilpiac a fejlődés motorja a csatlakozó országokban

2003.09.12. 09:33
Az Európai Bizottság unióhoz csatlakozó országokról szóló jelentése szerint az érintett országok távközlési piaca 2002 január elseje óta liberalizált, az egyedüli kivétel Törökország, ahol a piacnyitást csak 2004 január 1-jére tervezik. A mobilszegmens súlya az országok többségében meghaladja a vezetékesét, az alternatív szolgáltatók szerepe egyelőre csekély.
A Európai Bizottság által finanszírozott és az IBM üzleti tanácsadó részlege által készített, a közelmúltban publikált jelentésben vizsgált 13 ország - a 10 csatlakozó, valamint Románia, Törökország és Bulgária - távközlési piaca a 2001-es 25 milliárd euróról 2002-ben együttesen 30 milliárd euróra nőtt.

A mobilszegmens növekszik

A jelentés ezen belül a magyar piacot 2002-ben 3,71 milliárd eurósra teszi. A legnagyobb piac értelemszerűen a két legnagyobb lélekszámú országé volt, a lengyel (8,76 milliárd euró) és a török (8 milliárd euró). A 10 csatlakozó ország lakossága 2002 végén összesen 74,56 millió - ebből Lengyelországé 38,6 millió - fő volt, míg a 13 ország együttes lakosság száma 173,73 millió volt, amiből Törökország 69,63 millió lakost számlált.

Az egy főre jutó GDP ugyanakkor 2002-ben Törökországban 2 759 euró, Lengyelországban 5 164 euró, Magyarországon 6 537 euró volt a jelentés szerint. Az egy főre jutó GDP a 13 vizsgált ország közül 2002-ben a legmagasabb Cipruson (15 210 euró) és Szlovéniában (11 895 euró) volt, míg Bulgáriában (2 107 euró) és Romániában (2 230 euró) a legalacsonyabb. A jelentés készítésekor rendelkezésre álló, még a 2001-es adatok szerint a 15 EU tagállamban az átlagos egy főre jutó GDP 23 200 euró volt és a még legkisebb, a portugáliai is 11 900 euró volt fejenként.

A tanulmány szerint az egyes országok egy főre jutó GDP értéke és a mobil penetráció között nagyobb a korreláció, mint a GDP és a vezetékes penetráció között, miközben az érintett országokban a piac növekedésének a motorja egyértelműen a mobil szegmens. A távközlési piacon belül a mobil szegmens súlya a 13 ország közül 9-ben már 2002-ben meghaladta a vezetékesét.

Dobogós penetráció

A vizsgált 13 országban a 100 főre jutó mobiltelefonok száma 2002 végén 24 és 85 között szórt, az átlag 40 volt. A penetráció a megelőző években valamennyi országban folyamatosan nőtt. A múlt év végén 100 főre a legtöbb mobil előfizetés Csehországban és Szlovéniában jutott - 84, illetve 85 - és ebben a két országban a penetráció meghaladta a 2002 augusztusi 75 százalékos EU átlagot is. Magyarország a 2002 végi 68 százalékos penetrációval a tizenhármak között a harmadik helyen állt. Az év elején a 13 országban - Bulgária kivételével - legalább egy operátor nyújtott GPRS szolgáltatást is, Magyarországon pedig mindhárom GSM szolgáltató.

A jelentés szerint 2003 január végén a vizsgált 13 ország közül még csak ötben adtak ki harmadik generációs (UMTS) licencet, hármat Lengyelországban, kettőt, kettőt Csehországban, Lettországban, és Szlovákiában, valamint egyet Szlovéniában. A licencért Lengyelországban az operátorok egyenként 650 millió eurót fizettek, Szlovákiában 36 milliót, Szlovéniában 97 milliót, Lettországban 5,7 milliót, a felmérés a cseh adatról nem szól. Az UMTS szolgáltatás elsőként Szlovéniában indul be, a terv szerint 2003 végén, míg a többieknél 2004 végén, 2005 elején, vagy később.

Fogynak a vezetékesek

A vezetékes penetráció a vizsgált országok közül Máltán (52,7 százalék) és Cipruson (69,6 százalék) volt a legmagasabb 2002 végén. A másik 11 ország közül csak Szlovéniában haladta meg a penetráció a 40 százalékot. Magyarország a 35,4-es mutatóval a középmezőnyben volt, míg Litvániában, Szlovákiában és Törökországban 100 főre kevesebb mint 30-, Romániában pedig kevesebb mint 20 fővonal jutott.

A vezetékes penetráció 2002-ben 2001-hez képest csak Cipruson, Lengyelországban, Romániában és Szlovéniában nőtt, a többiben csökkent, Magyarországon a jelentés szerint 36,8-ról 35,4-re. A múl év végén Máltán és Cipruson 100 háztartásra több mint 120, Romániában 51,5, Magyarországon 73,4 vonal jutott.

A jelentés szerint a 2002 elejei liberalizáció ellenére a vezetékes piacon az alternatív szolgáltatók még csak Csehországban, Magyarországon, Észtországban Lengyelországban és Lettországban jelentek meg, de ezek piaci szerepe év végén még nagyon kicsiny volt.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?