Európa legnagyobb távközlési cégei összefognak a Google meg a Yahoo ellen, és saját mobilos keresőrendszert indítanak. A díszes társaságba a France Telecom, Telefonica, Hutchinson, Telecom Italia, Cingular, valamint a hazánkban is tevékenykedő Vodafone és a Deutsche Telekom tartozik. Ezek azok a cégek, akik egykor a wapot hívták mobil internetnek, most pedig pénzért adnak el néhány száz pixeles mobilos háttérképeket, és még mindig megfizettetik az ügyfeleikkel, ha 160 betűt akarunk elküldeni egyik készülékről a másikra.
Velük állnak szemben az ingyenes szolgáltatásaikkal is roppant sikeres webes cégek, amelyek a mobilgyártókkal szövetkezve már megjelentek a mobilinterneten: egyre több készülékre gyárilag feltöltik a Yahoo vagy a Google keresőszolgáltatását, levelezőjét, hírfigyelőjét vagy térképszoftverét, így a felhasználók a mobiljukon is elérhetik ugyanazt, amit a weben már régóta használnak.
Quo vadis mobilinternet?
A mobilszolgáltatók eltökélték, hogy nagyobb részesedést próbálnak szerezni a hirdetési bevételekből, különös tekintettel a mobilos keresésből származó bevételekre. A Telegraph brit lap szerint Nagy-Britanniában 2007 végére a mobil előfizetők 20 százaléka használ majd szélessávú mobilinternetet, és ezzel együtt jelentősen megnőhet azoknak a száma, akik mobilról használnak webkeresőt. Ha azonban a mobilszolgáltatók labdába akarnak rúgni az amerikai webkeresők mellett, akkor egyesíteniük kell erőiket, mert a hirdetők főleg arra kíváncsiak, hogy egy kampánnyal mennyi fogyasztót érhetnek el. A szolgáltatók jó eséllyel indulnak, hiszen együttesen 600 millió ügyfelet képviselnek, igaz még kevesen interneteznek a mobilukon, és ki kell választaniuk egy jól működő üzleti modellt is.
A bit lap szerint jövő héten kezdődő barcelonai 3GSM kiállításon zajlanak majd le a tárgyalások, és még nyitott kérdés, hogy mit szeretnének a mobilszolgáltatók. A fő kérdés, hogy a szolgáltatók miként próbálják majd kordban tartani a webes óriáscégeket. Bevett gyakorlat ugyanis a mobilos böngészőkkel elérhető weboldalak szigorú szűrése, ami annyit jelent, hogy a szolgáltatók csak az általuk kiválasztott weboldalak betöltését engedélyezik. Ezt a megoldást nevezi az iparág "elkerített kertnek". A felhasználók meg leginkább súlyos átverésnek nevezhetik, hiszen internetelérés helyett csak azt kapják, amit a szolgáltatójuk el szeretne adni nekik.
Talán csak leveszik a sápot
A szolgáltatói szövetség formálódásánál fontos szempont lehet, hogy sokuk korábban már szerződést kötött a webes cégekkel, és ezeket a megállapodásokat valószínűleg nem rúghatják fel néhány pillanat alatt. Elképzelhető, hogy a webes cégeket csupán a hirdetési bevétel nagyobbik részétől szabadítják meg, mint ahogy az is előfordulhat, hogy létrehoznak egy hirdetésekkel foglalkozó közös céget, amelynek a keresőjét az összes szolgáltató saját márkanévvel használhatja.