Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Összecsapnak a mobilos és webes óriáscégek

2007.02.06. 10:00
Komoly harc indul a mobilos és a webes cég között, a tét a növekvő hirdetési bevétel, és hogy kinek a szolgáltatásait használják majd a mobilozók. A brit Telegraph szerint minden a barcelonai 3GSM kiállításon dől el.

Európa legnagyobb távközlési cégei összefognak a Google meg a Yahoo ellen, és saját mobilos keresőrendszert indítanak. A díszes társaságba a France Telecom, Telefonica, Hutchinson, Telecom Italia, Cingular, valamint a hazánkban is tevékenykedő Vodafone és a Deutsche Telekom tartozik. Ezek azok a cégek, akik egykor a wapot hívták mobil internetnek, most pedig pénzért adnak el néhány száz pixeles mobilos háttérképeket, és még mindig megfizettetik az ügyfeleikkel, ha 160 betűt akarunk elküldeni egyik készülékről a másikra.

Velük állnak szemben az ingyenes szolgáltatásaikkal is roppant sikeres webes cégek, amelyek a mobilgyártókkal szövetkezve már megjelentek a mobilinterneten: egyre több készülékre gyárilag feltöltik a Yahoo vagy a Google keresőszolgáltatását, levelezőjét, hírfigyelőjét vagy térképszoftverét, így a felhasználók a mobiljukon is elérhetik ugyanazt, amit a weben már régóta használnak.

Quo vadis mobilinternet?

A mobilszolgáltatók eltökélték, hogy nagyobb részesedést próbálnak szerezni a hirdetési bevételekből, különös tekintettel a mobilos keresésből származó bevételekre. A Telegraph brit lap szerint Nagy-Britanniában 2007 végére a mobil előfizetők 20 százaléka használ majd szélessávú mobilinternetet, és ezzel együtt jelentősen megnőhet azoknak a száma, akik mobilról használnak webkeresőt. Ha azonban a mobilszolgáltatók labdába akarnak rúgni az amerikai webkeresők mellett, akkor egyesíteniük kell erőiket, mert a hirdetők főleg arra kíváncsiak, hogy egy kampánnyal mennyi fogyasztót érhetnek el. A szolgáltatók jó eséllyel indulnak, hiszen együttesen 600 millió ügyfelet képviselnek, igaz még kevesen interneteznek a mobilukon, és ki kell választaniuk egy jól működő üzleti modellt is.

A bit lap szerint jövő héten kezdődő barcelonai 3GSM kiállításon zajlanak majd le a tárgyalások, és még nyitott kérdés, hogy mit szeretnének a mobilszolgáltatók. A fő kérdés, hogy a szolgáltatók miként próbálják majd kordban tartani a webes óriáscégeket. Bevett gyakorlat ugyanis a mobilos böngészőkkel elérhető weboldalak szigorú szűrése, ami annyit jelent, hogy a szolgáltatók csak az általuk kiválasztott weboldalak betöltését engedélyezik. Ezt a megoldást nevezi az iparág "elkerített kertnek". A felhasználók meg leginkább súlyos átverésnek nevezhetik, hiszen internetelérés helyett csak azt kapják, amit a szolgáltatójuk el szeretne adni nekik.

Talán csak leveszik a sápot

A szolgáltatói szövetség formálódásánál fontos szempont lehet, hogy sokuk korábban már szerződést kötött a webes cégekkel, és ezeket a megállapodásokat valószínűleg nem rúghatják fel néhány pillanat alatt. Elképzelhető, hogy a webes cégeket csupán a hirdetési bevétel nagyobbik részétől szabadítják meg, mint ahogy az is előfordulhat, hogy létrehoznak egy hirdetésekkel foglalkozó közös céget, amelynek a keresőjét az összes szolgáltató saját márkanévvel használhatja.